Przeciw patriarchiwum: głos kobiet w reportażu argentyńskim od początków XX wieku po współczesność 3305-PPGK-U
Reprezentacje przestrzeni argentyńskiej zawarte w tekstach podróżniczych w XIX wieku służyły jako ważne narzędzie w procesach tożsamościotwórczych w Argentynie. W konsekwencji, powstało swoiste „patriarchiwum” w którym autorytet otrzymuje niemalże wyłącznie głos mężczyzn, z wykluczeniem z niego pisarstwa kobiet tamtego okresu oraz późniejszych. W związku z faktem, że współcześnie to reportażystki, a nie reportażyści, wchodzą w dialog i polemikę z ustanowionymi jeszcze w XIX wieku reprezentacjami przestrzeni argentyńskiej, niezbędna wydaje się refleksja nad dyskursami tożsamościowymi i „reprezentacjami przestrzennymi” zapisanymi w reportażu pisarek argentyńskich, zarówno wcześniejszych jak i współczesnych, w relacji z istniejącym kanonem tekstów argentyńskich.
Kurs "Przeciw patriarchiwum: głos kobiet w reportażu argentyńskim od początków XX wieku po współczesność" poprzez analizę tekstów reporterskich pisanych przez kobiety ma na celu przeprowadzenie wspomnianej refleksji oraz przyjrzenie się twórczości najważniejszych reportażystek kraju, aby zastanowić się czy możliwe jest ustanowienie kontrarchiwum złożonego z głosów kobiet oraz jaka jest jego relacja z dotychczas istniejącym kanonem.
W tym celu podczas zajęć omówione zostaną teksty następujących autorek*:
1. Ada María Elflein, Impresiones de viaje (fragmenty);
2. Alfonsina Storni, wybrane teksty;
3. Sara Gallardo, wybrane teksty ("Los oficios", "Vivir de viaje", fragmenty);
4. Victoria Ocampo, Vivir de viaje (fragmenty);
5. Matilde Sanchez, La canción de las ciudades (fragmenty);
6. María Sonia Cristoff, Falsa Calma (fragmenty);
7. Hebe Uhart, wybrane teksty;
8. María Moreno, Black out (fragmenty);
9. Leila Guerriero, wybrane teksty;
10. Josefina Licitra, wybrane teksty;
Ponadto, na zajęciach omówione zostaną również teksty teoretyczne, co pozwoli na umiejsowienie w kontekście społeczno-historycznym wybranych reportaży.
*Lista lektur może ulec zmianie w zależności od zainteresowań grupy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie:
metody analizy reportażu argentyńskiego; terminologię z zakresu analizy reportażu; w sposób usystematyzowany historię rozwoju reportażu argentyńskiego (tendencje, głównych autorów i autorki oraz ich twórczość); powiązania reportażu argentyńskiego z wydarzeniami i procesami społeczno-kulturowymi w tym kraju (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05).
Student_ka potrafi:
Czytać ze zrozumieniem argentyńskie teksty reporterskie z różnych epok; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat reportażu argentyńskiego; rozpoznawać różne typy reportażu argentyńskiego oraz umiejscowić je w ogólnym kontekście rozwoju gatunku oraz kontekście społeczno-kulturowym; przeprowadzić analizę reportażu argentyńskiego z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, materiałów pomocniczych, artykułów naukowych); napisać oraz zredagować akademicką pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa; przygotować wystąpienia ustne w z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu literaturoznawstwa (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Student_ka jest gotów_owa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze argentyńskiej, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze argentyńskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne zakładają część wstępną realizowaną przez prowadzącą, w ramach osadzenia omawianego tekstu w kontekście historycznym oraz społeczno-kulturowym. Główna część zajęć zakłada analizę wybranych tekstów w formie debaty z udziałem całej grupy. Możliwe są również krótkie zadania zakładające pracę w mniejszych grupach – praca nad poszczególnymi aspektami tekstu w trakcie zajęć.
Kryteria oceniania:
Uczestnicy_czki konwersatorium będą oceniane_ni na podstawie:
1. obecności (dopuszczalne maks. dwie nieobecności nieusprawiedliwione);
2. aktywności na zajęciach (Do zaliczenia przedmiotu niezbędne jest wypowiedzieć się w sposób merytoryczny na co najmniej 3 zajęciach)
3. pracy zaliczeniowej dotyczącej zagadnień omawianych na zajęciach. W porozumieniu z prowadzącą student_ka wybiera konkretne zagadnienie i przygotowuje pracę pisemną o długości 1800-2500 słów.
Szczegółowe wymagania dotyczące prac zaliczeniowych zostaną przedstawione studentkom_tom na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Proponowane lektury*:
1. Ada María Elflein, Impresiones de viaje (fragmenty);
2. Alfonsina Storni, wybrane teksty;
3. Sara Gallardo, wybrane teksty ("Los oficios", "Vivir de viaje", fragmenty);
4. Victoria Ocampo, Vivir de viaje (fragmenty);
5. Matilde Sanchez, La canción de las ciudades (fragmenty);
6. María Sonia Cristoff, Falsa Calma (fragmenty);
7. Hebe Uhart, wybrane teksty;
8. María Moreno, Black out (fragmenty);
9. Leila Guerriero, wybrane teksty;
10. Josefina Licitra, wybrane teksty;
Bibliografia teoretyczna (na zajęciach zostaną omówione fragmenty proponowanych tekstów, pełna lista ma na celu ułatwienie ukierunkowania ewentualnej bibliografii prac zaliczeniowych):
AIRA, César (21 julio, 2001). El viaje y su relato, El país: Babelia, p: 2
ANDERMANN, Jens (2000). Mapas de poder. Rosario: Beatriz Viterbo.
ANDERSON, Benedict (1992). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
ANGULO, María (red.) (2013). Crónica y mirada. Madrid: Libros del K.O.
AUZA, Néstor Tomás (1988). Periodismo y feminismo en la Argentina. Buenos Aires: Emecé, 1988.
BACHELARD, Gaston (2000). La poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
BUTLER, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge.
CRISTOFF, María Sonia (red.). (2006). La idea crónica. Literatura de no ficción iberoamericana. Rosario: Beatriz Viterbo.
COLOMBI, Beatriz (2004). Viaje intelectual: migraciones y desplazamientos en América Latina (1880-1915). Rosario: Beatriz Viterbo.
––––––––––(2006). El viaje y su relato. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 43, s: 11-35.
DE CERTEAU, Michel (2000a). La invención de lo cotidiano. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
DERRIDA, Jacques (1995). “Archive Fever: A Freudian Impression”. Diacritics, 25 (2), s: 9-63.
EL JABER, Loreley (2011). El país malsano: la conquista del espacio en las crónicas del Río de la Plata (siglos XVI y XVII). Rosario: Beatriz Viterbo.
FOUCAULT, Michel (1999). Espacios otros. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 9, s: 15-26.
––––––– (1972). The Archaeology of Knowledge. New York: Pantheon.
GEERTZ, Clifford (1989). El Antropólogo como autor. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
GREGORY, Derek (1994). Geographical imaginations. Cambridge: Blackwell Publishers.
KIRKPATRICK, Gwen (1990). “The Journalism of Alfonsina Storni: A New Approach to Women’s History in Argentina.” W: Women, Politics, and Culture in Latin America. Berkeley: University of California Press.
LIVON-GROSMAN, Ernesto (2004). Geografías imaginarias. El relato de viajes y la construcción del espacio patagónico. Rosario: Beatriz Viterbo.
LUDMER, Josefina (2010). Aquí América Latina: Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
MASIELLO, Francine (1992). Between Civilization and Barbarism: Women, Nation, and Literary Culture in Modern Argentina. Lincoln: University of Nebraska Press.
MCDOWELL, Linda (2000). Género, identidad y lugar. Madrid: Ediciones Catedra.
SEGARRA, Marta (2014). “Community and the Politics of Memory”. Critical Studies, 37, s: 177-189.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty (1987). “A Literary Representation of the Subaltern: A Woman’s Text from the Third World” W: In Other Worlds. London: Routledge, 1987.
–––––––––––– (1988). “Can the Subaltern Speak?” W: C. Nelson i L.Grossberg (red.), Marxism and the Interpretation of Culture (271-313). Basingstoke: Macmillan Education.
SZURMUK, Mónica (2000a). Women in Argentina: early travel narratives. Gainesville: University Press of Florida.
——— (2000b). Mujeres en viaje: Escritos y testimonios. Buenos Aires: Alfaguara.
TODOROV, Tzvetan (1993). El viaje y su relato. W: Las morales de la historia (91-103). Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
*Lista lektur może ulec zmianie w zależności od zainteresowań grupy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: