Praktyczna nauka języka portugalskiego do celów filologicznych II 3305-PNJP-CF2-1U
Nauka języka portugalskiego na poziomie A1-A2 oparta na bardzo dobrej znajomości języka hiszpańskiego. Po kursie student rozumie wyrażenia i słownictwo dotyczące różnych dziedzin życia (np. informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu, problemach społecznych). Potrafi uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i dłuższych przekazach. Umie przeczytać teksty prasowe. Potrafi znaleźć szczegółową, informację zarówno w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, jak i w bardziej skomplikowanych tekstach prasowych. Potrafi porozumieć się w sytuacjach życia codziennego, radzi sobie w sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację i użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę oraz plany na przyszłość. Potrafi zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa. Umie także wypowiedzieć się pisemnie na tematy społeczne.
Program kursu zawiera elementy wiedzy o charakterze kulturo-realioznawczym. Ma na celu opanowanie przez studenta podstaw umożliwiających mu wykorzystanie języka portugalskiego do celów filologicznych.
W trakcie kursu zestawiane i porównywane są słownictwo i struktury gramatyczne języków hiszpańskiego i portugalskiego, co ma na celu szybsze przyswojenie materiału, wychwycenie różnic i uniknięcie potencjalnych błędów.
Wymagana indywidualna, systematyczna praca studenta w domu i na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu semestru student ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie struktur gramatycznych i leksykalnych języka portugalskiego na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego student, którą może wykorzystać do celów filologicznych. Orientuje się w podstawowych informacjach na temat kultury i realiów krajów portugalskojęzycznych.
(K_W01, K_W02, K_W04)
UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi:
samodzielnie zdobywać wiedzę, pogłębiać i ugruntowywać umiejętności w zakresie nauki języka portugalskiego oraz wykorzystywać te umiejętności do rozwijania wiedzy i kompetencji w innych obszarach właściwych dla studiowanego kierunku oraz w pracy zawodowej (K_U02);
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych w języku portugalskim (K_U03);
posługiwać się językiem portugalskim na poziomie A2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (K_U04)
porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych w języku portugalskim, w zakresie zdobytej wiedzy i umiejętności (K_U06)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do:
współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01)
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02)
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, krótkich sprawdzianów, wypracowań oraz realizacji zadań domowych. Studenci piszą także końcowy test semestralny.
Próg zaliczeniowy testów wynosi: 70%.
Szczegółowe zasady oceniania i zaliczenia dla poszczególnych grup zostaną omówione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Literatura
DLA GRUP W WERSJI BRAZYLIJSKIEJ:
Podreczniki podstawowe:
Coimbra, Isabel e Coimbra, Olga Mata (2012) Gramática Ativa 1- Versão Brasileira, Lidel, Lisboa. [livro do aluno, livro de exercícios]
Lima, Emma Eberlein (2011) Falar, ler, escrever português, Editora EPU.
Podreczniki uzupełniające:
Lima, Emma Eberlein; Bergweiler , Cristián (2009) Novo Avenida Brasil 1 e 2, Editora EPU.
Coudry, Pierre (1999), Fala Brasil - Português para Estrangeiros, Editora Pontes.
Maria Harumi de Ponce, Silvia Andrade Burim, Susanna Florissi (2004), Bem-vindo! A língua portuguesa no mundo da comunicação, Editora SBS. [livro do aluno, livro de exercícios]
Nagrania, materiały prasowe, materiały własne.
Portale edukacyjne:
BrazilianPodClass
http://brazilianpodclass.com/
Portal do Professor de Português Língua Estrangeira / Língua Não Materna (PPPLE)
https://www.ppple.org/
Portal telewizji edukacyjnej TV Escola
http://tvescola.mec.gov.br/tve/home;jsessionid=886D3254CED962EF538BEA1D75BE0473
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: