Proza latynoamerykańska w teorii i w praktyce 3305-PLTP-SEM-LIC
Seminarium jest poświęcone współczesenj literaturze latynoamerykańskiej w szerokim kontekście teoretycznoliterackim, z uwzględnieniem najnowszych teorii posthumanistycznych oraz elementów komparatystyki. Celem zajęć jest zapoznanie suchaczek i słuchaczy z metodologią i podstawowymi założeniami nowoczesnych badań literaturoznawczych oraz przygotowanie ich do napisania pracy licencjackiej z zakresu literaturoznawstwa.
Szczególny nacisk kładziony jest na umiejętność prowadzenia dogłębnej analizy tekstu. W związku z tym, podczas zajęć aktywizowana jest wiedza zdobyta na poprzednich latach studiów na zajęciach takich jak Wstęp do literaturoznawstwa oraz Literatura Ameryki Łacińskiej (I-IV).
Kluczowym komponentem seminarium są zadania interpretacyjne, mające na celu rozwinięcie krytyczno-analitycznych umiejętności studentek i studentów. Osobne zajęcia będą poświęcane lekturze tekstów literaturoznawczych i ćwiczeniom usprawniającym pisanie tekstów akademickich.
Ponadto, zajęcia zakładają prezentowanie fragmetnów własnej pracy w trakcie seminarium i omawianie ich z prowadzącą oraz innymi członkami grupy. Uczestniczki i uczestnicy uczą się tworzyć i przyjmować konstruktywny feedback.
Przybliżony program (zależny od potrzeb i zainteresowań słuchaczek i słuchaczy):
SEMESTR ZIMOWY
I WPROWADZENIE
1. Podstawy dyskursu akademickiego.
Research i bibliografia.
Metodologia pisania pracy dyplomowej.
Etyka, prawo autorskie.
2. Analiza przykładowych prac licencjackich.
II POETYKA + ĆWICZENIA
3. Narzędzia badawcze. Close reading. Tytuł - temat - problem.
*
Analiza tekstu literackiego:
4. Postać, fabuła/intryga, czas.
5. Przestrzeń.
6. Narratologia.
III TEORIE
7-10. Analiza krytyczna, elementy krytyki posthumanistycznej.
IV TEORIA I ĆWICZENIA ANALITYCZNE
11-13. Analiza tekstu literackiego z zastosowaniem wybranych koncepcji teoretycznych.
V PREZENTACJE
14-15. Prezentacje tematów i planów prac licencjackich.
SEMSTR LETNI
I Omawianie tekstów teoretycznych, dyskusje metodologiczne.
II Prezentacje pierwszych rozdziałów. Debata w grupie.
III Analiza tekstów. Debata w grupie. Prezentacja kolejnych rozdziałów.
IV Konsultacje indywidualne.
V Ostateczna redakcja i formatowanie pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student/studentka zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych właściwych dla studiów nad literaturą latynoamerykańską oraz teorią literatury; a także podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W03, K_W09).
Umiejętności: student/studentka potrafi czytać ze zrozumieniem hiszpańskojęzyczne latynoamerykańskie utwory literackie oraz teksty teoretycznoliterackie w j. hiszpańskim. Umie przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia analityczno-krytyczne w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne rodzaje tekstów latynoamerykańskich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym, uwzględniając współczesne paradygmaty teoretyczne, oraz przeprowadzić analizę tekstów z użyciem podstawowej terminologii i metod narratologicznych, poststrukturalistycznych, teorii krytycznej, teorii posthumanistycznych i dekolonialnych. Ponadto, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych (np. opracowań monograficznych, artykułów naukowych, esejów) oraz pomocniczych (np. słowników, leksykonów, encyklopedii, źródeł internetowych).
Umie przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim, dotyczące analizy krytycznej latynoamerykańskich tekstów literackich, z zastosowaniem teorii i metod literaturoznawczych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla współczesnej teorii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem literaturoznawstwa (i teorii krytycznej) hiszpańskiego obszaru językowego.
Co szczególnie istotne, potrafi napisać oraz zredagować pracę licencjacką w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł literaturoznawczych, właściwych dla studiów hispanistycznych. (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U05).
Kompetencje społeczne: student/studentka jest gotów lub gotowa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
do planowania i organizacji pracy oraz rozwoju swojej przedsiębiorczości (konieczne do napisania pracy licencjackiej) oraz do przestrzegania zasad etyki zawodowej;
do aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów, np. poprzez śledzenie procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej;
do pracy i współdziałania w zespole pełniąc różne role (np. podczas dyskusji analityczno-krytycznej nad projektami swoimi oraz cudzymi), a także do autonomicznej pracy indywidualnej i realizacji rozłożonego w czasie projektu. (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- Mini-wykład
- Prezentacja
- Praca w grupach: think-pair-share
- Dyskusja
- Zadania na platformie Google Classroom
- Na dalszych etapach: konsultacje indywidualne.
KRYTERIA OCENIANIA
1) Zaliczenie seminarium:
- obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione, wymagana obecność na min. 51% zajęć),
- systematyczność wykonywania zadań i lektura zadanych tekstów,
- aktywny (i konstruktywny) udział w zajęciach.
Do końca pierwszego semestru należy przedstawić projekt pracy licencjackiej, czyli: temat, plan pracy, konspekt, wstępną bibliografię oraz założenia teoretyczno-metodologiczne.
2. Ocena pracy w 2. semestrze:
Ostatecznie podstawą zaliczenia seminarium (po drugim semestrze) będzie złożenie całości pracy w wyznaczonym terminie. Szczegółowe informacje dotyczące formy i kryteriów zaliczenia oraz terminów składania kolejnych części pracy zostaną podane na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Poniższe listy mogą ulec modyfikacji: literatura będzie dobierana w zależności od zainteresowań słuchaczek i słuchaczy oraz od wybranych przez nich tematów prac licencjackich.
METODOLOGIA. WSTĘP DO PISANIA PRACY:
AAVV, "MLA Handbook 8", New York 2016.
Eco, Umberto, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów". Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
POETYKA i ANALIZA TEKSTU LITERACKIEGO:
Mieke Bal, "Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología)", Madrid 1990.
Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna. Poetyka stosowana. Warszawa: WSiP, 2000.
Gérard Genette, "Figuras III", Barcelona 1989.
Gérard Genette, "Palimpsestos", Madrid1989.
Hühn, Peter et al. (eds.): the living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University. URL = http://www.lhn.uni-hamburg.de/.
Lotman, Jurij L. "Problem przestrzeni artystycznej", Pamiętnik literacki 1976, 7/1, 213-226.
AKTUALNE TENDENCJE W LITERATURZE HISZPAŃSKOJĘZYCZNEJ:
Ana Gallego Cuiñas (ed.)., Novísimas: las narrativas latinoamericanas y españolas del siglo XXI, Iberoamercana/Vervuert 2021.
Luciano Martínez (ed.), Revista Iberoamericana, vol. 89 (282-283), "Escritoras latinoamericanas del siglo XXI", 2023.
TEORIA - PODRĘCZNIKI:
Anna Burzyńśka, M.P. Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Podręcznik", Kraków 2009.
Jonathan Culler, "Breve introducción a la teoría literaria", Barcelona 2000.
Guillén, Claudio (1985), "Entre lo uno y lo diverso: introducción a la literatura comparada: (ayer y hoy)", Barcelona, Tusquets, 2005.
Hutcheon, Linda "La política de la parodia posmoderna", Criterios, La Habana, edición especial de homenaje a Bajtín, 1993, pp. 187-203.
Pramod K. Nayar, "Contemporary Literary and Cultural Theory: From Structuralism to Ecocriticism", Pearson Education India 2010.
Selden, Raman et.al, "La teoría literaria contemporánea", Barcelona 2010.
Tyson, Lois "Critical Theory Today: A User-Friendly Guide", London-New York 2014.
José R. Valles Calatrava, "Teoría de la narrativa (Una perspectiva sistemática)", Madrid/Frankfurt 2008.
Umberto Eco, "Seis paseos por los bosques narrativos", Barcelona 1996.
Stanley Fish, „¿Hay algún texto en esta clase?” [w:] Palti, Elías José (comp.): Giro lingüístico e historia intelectual, Buenos Aires, Quilmes, 1998.
*
Ewa Łukaszyk, Nina Pluta, "Historia literatur iberoamerykańskich", Wrocław 2010.
José Miguel Oviedo, "Historia de la literatura hispanoamericana" 4, Madrid 2012.
Donald L. Shaw, "Nueva narrativa hispanoamericana: boom, posboom, posmodernismo", Madrid 2005.
TEORIA:
Gallego Cuiñas, Ana "Feminismo y literatura (argentina) mundial: Selva Almada, Mariana Enríquez y Samanta Schweblin", en: Literatura latinoamericana mundial: dispositivos y disidencias / coord. por Gustavo Guerrero, Jorge J. Locane, Benjamín Oltra y Martín de los Santos, Gesine Müller, 2020, págs. 71-96.
Giorgi, Gabriel "Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica", Eterna cadencia, 2014.
Gisela Heffes, "Introducción. Para una ecocrítica latinoamericana: entre la postulación de un ecocentrismo crítico y la crítica a un antropocentrismo hegemónico", Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, no. 79 (2014), pp. 11-34.
Jauregi, Carlos. "Canibalia. Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo en América Latina", Casa de las Américas, 2005.
Enriqueta Morillas Ventura (ed.), "El relato fantástico en España e Hispanoamérica", Madrid 1991.
David Roas, "Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico", Páginas de Espuma, 2011.
Royo Hernández, Simón, "Pasajes al posthumanismo: historia y escritura", Madrid 2012.
Mignolo, Walter D. "El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto", en: El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel (comp.), Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
Palacios, Jesús, "El camino del zombi. Una breve historia natural del muerto viviente en la literatura fantástica moderna", en: "La plaga de los zombis y otras historias de muertos vivientes", Valdemar 2010.
***
TEKSTY LITERACKIE (fragmenty - warsztat analityczny)
AA.VV. "Vienen bajando. Primera antología argentina del cuento zombie", 2011 (wybór opowiadań).
AA.VV. "Insólitas. Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España", ed. T. López-Pellisa, R. Ruiz Garzón, 2019 (wybór opowiadań).
Roberto Bolaño, wybór opowiadań.
Jorge Luis Borges, wybór opowiadań.
Gabriela Cabezón Cámara, "Las aventuras de la China Iron".
Julio Cortázar, wybór opowiadań.
Mariana Enriquez, wybór opowiadań.
Ana García Bergua, wybór opowiadań.
Fernando Iwasaki, wybór opowiadań.
Guadalupe Nettel, "El matrimonio de los peces rojos" (wybór).
Augusto Monterroso, wybór opowiadań.
Samanta Schweblin, wybór opowiadań.
Luisa Valenzuela, "Cuentos de Hades" (wybór).
Juan Rodolfo Wilcock, "La sinagoga de los iconoclastas" (fragm).
Alejandro Zambra, "Bonsái".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: