- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Panorama Kultury Brazylijskiej (kurs internetowy) 3305-PKB-OG
Kurs obejmuje szeroki zakres zagadnień związanych ze współczesną kulturą brazylijską, umiejscowionych w kontekście społeczno-historycznym.
Tematyka kursu:
1. Wprowadzenie w kontekst społeczny, historyczny, kulturowy.
2. Kwestia tożsamości w wieloetnicznej Brazylii.
3. Brazylijska mentalność.
4. Rzeczywistość religijna.
5. Różne twarze brazylijskiego karnawału.
6. Język portugalski w wariancie brazylijskim i literatura brazylijska.
7. Muzyczna panorama Brazylii.
8. Kinematografia.
9. Zwyczaje kulinarne.
10. Telenowela i jej wpływ na społeczeństwo brazylijskie.
11. Sport w Brazylii - znaczenie piłki nożnej i capoeiry.
Kurs odbywa się w całości zdalnie, w trybie asynchronicznym - kolejne moduły kursu udostępniane są w trybie cotygodniowym.
Materiały obejmują teksty oraz materiały audiowizualne, w tym autorskie materiały opracowane w oparciu o źródła portugalskojęzyczne, a także materiały audio nagrane na potrzeby kursu. (fragmenty wykładów, wywiady).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student posiada:
- podstawową wiedzę na temat kultury brazylijskiej oraz różnorodności socjokulturowej i geograficznej Brazylii, jak również na temat podłoża historycznego i społecznego obecnych w kulturze brazylijskiej zjawisk
- podstawową terminologię służącą opisaniu głównych elementów i zjawisk w kulturze brazylijskiej z elementami terminologii w języku portugalskim
- podstawową orientację we współczesnym życiu społecznym i kulturalnym Brazylii
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student potrafi:
- identyfikować, interpretować i analizować podstawowe elementy i zjawiska z zakresu kultury brazylijskiej, wyciągając samodzielne wnioski, a także porównując je również do zjawisk i elementów z innych obszarów kulturowych
- wypowiadać się na temat kultury brazylijskiej za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, przy użyciu odpowiedniej terminologii , odwołując się do wskazanych na kursie źródeł, lub szukając ich samodzielnie
- postrzegać brazylijskie elementy kulturowe w szerszym kontekście społeczno-kulturowym, w odniesieniu zarówno do samej Brazylii, jak i innych obszarów świata
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po zakończeniu kursu student:
- rozumie potrzebę poszerzania i aktualizowania wiedzy w zakresie objętej kursem tematyki, jak i kwestii społeczno-politycznych z nią powiązanych
- potrafi włączać się aktywnie w dyskusje oraz podejmować działania kulturotwórcze w zakresie promowania wiedzy na temat Brazylii, a zwłaszcza kultury tego kraju
- potrafi posługiwać się narzędziem jakim jest platforma Kampus, zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu uzyskuje każdy, kto zdobył minimum 75% ogółu punktów otrzymywanych z zadań wykonanych w trakcie trwania kursu na platformie Kampus (udostępnianych w trybie cotygodniowym) oraz minimum 60% punktów z testu końcowego on-line.
Do testu końcowego zostaną dopuszczone wyłącznie osoby, które uzyskały wymagane 75% ogółu punktów otrzymywanych z zadań wykonanych w trakcie trwania kursu
Literatura
Campos, Paulo Mendes, "Brazylijczyk, człowiek jutra", w: Eminowicz-Jaśkowska, Teresa; Łukaszyk, Ewa (red.), Almanach portugalskojęzyczny (Portugalia – Brazylia – Kraje afrykańskie), Studia Iberystyczne nr 4, 2005, str. 97-99.
DaMatta Roberto, O que faz o brasil, Brasil, Editora Rocco, Rio de Janeiro, 1997. (fragmenty)
Falkowska, Magdalena, "Capoeira a stosunki rasowe i tożsamość narodowa w Brazylii",w: Ameryka Łacińska - Suplement, 2005, str. 73-82.
Flisiuk, Radosław, "Telenowela-latynoski produkt masowy", w: Gawrycki, F. (red.), Wiedza o kulturze latynoamerykańskiej, PWN, Warszawa, 2009, str. 428 – 432.
Gawrycki M.F. (red.) Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa, 2000. (wybrane artykuły)
Hlibowicka-Węglarz, Barbara, Język portugalski w świecie wczoraj i dziś, Wyd. UMCS, Lublin, 2003, str.45−82.
Kula, Marcin, "My naród brazylijski...", w: Ameryka Łacińska nr 4 (18), 1997, s. 24-29.
Malinowski, Mariusz, "Smutek i serdeczność : brazylijski charakter narodowy a blizny epoki kolonialnej", w: Ameryka Łacińska nr 3-4, Wyd. CESLA, 2008.
Miodunka, Władysław T., "Historyczno-tropikalne konteksty literatury brazylijskiej", w: Eminowicz-Jaśkowska, Teresa; Łukaszyk, Ewa (red.), Almanach portugalskojęzyczny (Portugalia – Brazylia – Kraje afrykańskie), Studia Iberystyczne nr 4, 2005, str. 97-99.
Pesavento, Sandra Jatahy, "Problem tożsamości narodowej: Brazylia wobec latynoamerykańskości", w: Ameryka Łacińska nr 4 (14), wyd. CESLA, Warszawa 1996.
Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.), Brazylia, kraj przyszłości?, Książka i Prasa, Warszawa, 2016. (wybrane rozdziały)
Pluta, Aleksandra, "Rasizm w Brazylii", Kultura Liberalna, nr 265, 2014.
Siuda-Ambroziak, Renata, "Brazylia religią muzykalna", w Miesięcznik Znak nr 726, listopad 2015.
Turner, Victor, "Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro", w: Konteksty, nr 3-4, Warszawa, 2002.
Autorskie opracowania oraz materiały audio.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: