Podstawy dydaktyki (P) 3305-PDP-MD-1U
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone); organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne; techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole; zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących;
2. klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne;
3. rolę nauczyciela języka portugalskiego lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów;
4. normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej w odpowiednich szkołach na danym etapie edukacyjnym;
5. zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
6. zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania;
7. sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej.
Umiejętności: absolwent potrafi
1. obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;
2. adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
3. rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym;
4. projektować i realizować programy nauczania języka portugalskiego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów;
5. projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli;
6. tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia;
8. rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1. posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;
2. budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
C.W1, C.W2, C.W3; C.W4, C.W5; C.W6; C.W7; C.U1; C.U2; C.U3; C.U4; C.U5; C.U6; C.U8; C.K1; C.K2
Kryteria oceniania
Na ocenę z zajęć wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach.
Prowadzący zastrzega sobie prawo zadania pracy zaliczeniowej na uzupełnienie zadań. Zostanie ona uzgodniona z każdym uczniem i nie będzie wychodzić poza tematykę omawianą na zajęciach.
Literatura
Bibliografia
• Da Silva M.M.C., Toassi P.F.P., Harvey M.S.S., „Metodologias Ativas e Ensino de
Língua Estrangeira: Objetos de Aprendizagem como recurso didático no contexto
da Gamificação”, Revista Linguagem em Foco, 2020, v.12, n.2, p. 227–247.
• Goes E.R., Gomes L.B., Zacarias R.A.S., „Plataforma Moodle como ferramenta
eficaz na elaboração de curso básico de português como língua estrangeira”,
Revista EntreLínguas, Araraquara, jan. /jun. 2017, v.3, n.1, p. 19–34.
• Grzybowski P.P., „Rozwój, postęp, edukacja. Od filozofii do pedagogii
spirytystycznej” [na przykładzie Brazylii – przyp. AP], Przegląd Pedagogiczny,
2011/1, str. 105–116.
• Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.
• Linksman R., W jaki sposób szybko się uczyć, Warszawa 2001.
• Práticas pedagógicas e material didático no ensino de português como língua não
materna, org. S.I. Coneglian Carrilho de Vasconcelos, SP 2020.
• Wybrane podręczniki i materiały edukacyjne do nauki języka portugalskiego.
• Wybrane publikacje Associação de Professores de Português (https://app.pt),
Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira (https://assiple.org) i
inne.
Literatura uzupełniająca:
• Kupisiewicz C., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Warszawa 1995.
• Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
• Phillips D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003.
• Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.
• Zarzecki L., Wybrane problemy dydaktyki ogólnej, Jelenia Góra 200810.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: