Podstawy dydaktyki (H) 3305-PDH-MD-1U
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone); organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne; techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole; zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
C.W1 usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych;
C.W2 zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
C.W3 współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów;
C.W4 zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne;
C.W5 konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela;
C.W6 sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną;
C.W7 znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową.
Umiejętności: student potrafi
C.U1 zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
C.U2 zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej;
C.U3 dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów;
C.U4 wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę;
C.U5 zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym;
C.U6 dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej;
C.U8 poprawnie posługiwać się językiem polskim.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
C.K1 twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
C.K2 skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu.
Kryteria oceniania
Prace cząstkowe, obecność i praca na zajęciach (należy wykonać prace dodatkowe od trzeciej nieobecności), projekt.
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Alonso, ¿Cómo ser profesor-a y querer seguir siéndolo?, Edelsa, Madrid 2012.
M. Baralo, La adquisición del español como lengua extranjera, Arco Libros, Madrid 2004.
H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005 (istnieje wiele wydań).
T. S. Rodgers, J. C. Richards, Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, Edinumen, Madrid 2009.
Portfolio europeo para futuros profesores de idiomas, Consejo de Europa, Departamento de Política Lingüística, 2007.
Materiały wskazywane na bieżąco przez wykładowcę
Literatura uzupełniająca:
Materiały edukacyjne BBVA/El Pais, Aprendemos juntos. Un proyecto para una vida mejor.
A. Escribano Gonzalez, Aprender a enseñar: fundamentos de didáctica general, Univ de Castilla La Mancha, 2004.
A. Sanchez Perez, Hacia un método integral en la enseñanza de idiomas, SGEL, Madrid 1993.
Podręczniki do nauki i dokumenty oryginalne (np. prace uczniów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: