Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa III 3305-NJPBdCL3-31
Celem zajęć jest dalszy rozwój kompetencji językowej, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Nacisk położony jest głównie na rozwój słownictwa, oraz na utrwalenie struktur gramatycznych języka portugalskiego które studenci Portugalistyki poznali w I i II roku nauki.
Tematy omawiane na zajęciach, to m.in.:
- Portugalia / Brazylia a kraj pochodzenia studenta (wskaźniki rozwoju społecznego: przyrost naturalny, równość / nierówność płci, sytuacja mniejszości etnicznych, stopa zatrudnienia i bezrobocia, wielokulturowość);
- młodzież i społeczeństwo (nowe umiejętności i technologie: mobilne urządzenia elektroniczne; życie w mieście i na wsi; życie nocne; młodzi i ich przyszłość: szczęście, realizacja zawodowa i osobista, adaptacja do nowych sytuacji i kontekstów; spotkanie pokoleń: tradycje i zwyczaje społeczne oraz rodzinne);
- migracje (emigracja i imigracja: asymilacja w nowym społeczeństwie czy podtrzymywanie korzeni kulturowych; historie sukcesu imigrantów);
- zwyczaje w Portugalii / Brazylii: portugalskie/brazylijskie poczucie humoru; jedzenie, wino, kawa; wypoczynek i sport: piłka nożna;
- ważne postaci portugalskiej / brazylijskiej kultury, np. Zumbi dos Palmares, Carmen Miranda, Maria da Penha, Oscar Niemeyer, Getúlio Vargas, Maria Carolina de Jesus, Rui Barbosa, Machado de Assis.
.........
Praca na zajęciach polega na doskonaleniu praktycznych aspektów posługiwania się językiem obcym, poprzez: lekturę i interpretację różnego rodzaju tekstów (informacyjne, prasowe, literackie) z naciskiem na jednoczesną analizę struktur gramatycznych, frezeologicznych i kwestie leksykalne; dyskusje obejmujące zróżnicowaną tematykę (w oparciu o opracowywane teksty oraz na temat bieżących wydarzeń i zjawisk społecznych); wykorzystanie materiałów audiowizualnych (fragmenty filmów, informacje telewizyjne i radiowe, nagrania muzyczne), pisanie prac pisemnych oraz analizę błędów; tłumaczenie krótkich tekstów oraz pojedynczych wyrazów i fraz występujących w opracowywanych tekstach oraz analizę błędów; pogłębienie i usystematyzowanie kwestii gramatycznych; zapoznanie się z wersją europejską i brazylijską języka portugalskiego, a także z różnorodnymi jego rejestrami, akcentami i regionalizmami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu student posiada:
- znajomość języka portugalskiego (poziom B2/C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) w wymiarze komunikacyjnym i interkulturowym, zgodnie z opisem kursu;
- znajomość reguł i instrumentów językowych niezbędnych do analizy tekstów prezentujących zróżnicowane odmiany, style i rejestry języka portugalskiego na poziomie zaawansowanym;
- wiedzę na temat kultury i realiów krajów portugalskojęzycznych;
- znajomość terminologii właściwej dla studiowanego przedmiotu i kierunku.
(K_W01, K_W02, K_W04, K_W05)
UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:
samodzielnie zdobywać wiedzę, pogłębiać i ugruntowywać umiejętności w zakresie nauki języka portugalskiego oraz wykorzystywać te umiejętności do rozwijania wiedzy i kompetencji w innych obszarach właściwych dla studiowanego kierunku oraz w pracy zawodowej;
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych w języku portugalskim;
posługiwać się językiem portugalskim na poziomie B2/C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego;
porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych w języku portugalskim, w zakresie zdobytej wiedzy i umiejętności.
(K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do:
współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01)
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w trakcie semestru, prezentacja ustna tematów dobranych zgodnie z zainteresowaniami studentów.
W ocenie zostaną wzięte pod uwagę następujące elementy:
- Obecność i aktywny udział w zajęciach (20%)
- Zadania ustne i pisemne (80%)
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lima, Emma Eberlein O. F.; Ishihara, Toniko; Bergweiler, Cristán González. Novo avenida Brasil 3: curso básico de português para estrangeiros. Manual didático. São Paulo: EPU, 2013.
Silva, Sérgio Duarte Julião da. Atividades de literatura brasileira: para o ensino de Português Língua Adicional / Português para Estrangeiros. Atena, 2023.
Bibliografia uzupełniająca
Materiały dodatkowe podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: