Nauka języka hiszpańskiego dla celów literaturoznawstwa III 3305-NJHdCL3-31
Celem przedmiotu jest rozwinięcie uprzednio nabytych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego, rozróżnianie stylów i odmian języka, poznawanie nowych zwrotów frazeologicznych , precyzyjne wyciąganie wniosków oraz wyrażanie własnych poglądów na omawiane tematy. Niniejszy kurs stymuluje rozumienie przekazu pisemnego i ustnego poprzez analizę i komentarz do tekstów reprezentatywnych dla różnych stylów i gatunków . Sczególną uwagę zwraca się na różnice rejestrów jezykowych, poznanie nowego słownictwa i frazeologii, różnice leksykalno-gramatyczne oraz systematyzację wybranych problemów gramatycznych dla osiągmięcia precyzyjnej wypowiedzi. Celem kursu jest opanowanie przez studenta umiejętności pozwalających na rozumienie dyskursu /tekstu literackiego na poziomie akademickim, uczestnictwo w badaniach prowadzonych przez uczelnię w języku hiszpańskim, analiza tekstu literackiego oraz interpretacja zjawisk kulturowo realioznawczych zachodzących w świecie hispanojęzycznym.
Umiejętności komunikacyjne w zakresie języka mówionego
1.Formułowanie opinii (krytycznej/ pozytywnej) na temat książki, filmu, artykułu prasowego, tekstu literackiego, itp.
2. Komentarz do wiadomości prasowej, informacji radiowej, przekazu telewizyjnego.
3. Streszczenie przekazu audio lub audiowizualnego dotyczącego problematyki literackiej, kulturalnej , realioznawczej lub społeczno - politycznej (wiadomości radiowe, dziennik telewizyjny) dotyczącego zagadnien będących przedmiotem badań
Umiejętności komunikacyjne w zakresie języka pisanego.
1. Redagowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej / komentarza na temat informacji prasowej lub wiadomości radiowej lub telewizyjnej.
2. Streszczenie artykułu prasowego.
3. Streszczenie problematyki zawartej w dłuższym przekazie audiowizualnym.
4. Recenzja artykułu, książki, filmu.
5. Wypracowanie na tematy przedstawione na zajęciach
Nauczanie języka hiszpańskiego na III roku przewiduje 210 godzin rocznie (90 + 120 godz semestr). Zgodnie z założeniami dotyczącymi realizacji programu (ćwiczenie i utrwalanie poszczególnych sprawności językowych zdobytych przez studenta na I i II roku Iberystyki, zajęcia dzielą się na następujące moduły:
1. Praca z tekstem I - 30 godz. semestr
2. Praca z tekstem II. - 30 godz. semestr,
3. Rozumienie ze słuchu I. - 30 godz. semestr ,
............................................................................
4. Rozumienie ze słuchu II. - 30 godz. semestr,(2 semestr)
4. Rozumienie ze słuchu II. - 30 godz. semestr,(2 semestr)
Opis:
1. Praca z tekstem I - 30 godz. semestr
Zrozumienie przekazu pisemnego.Komentarz i analiza tekstu. / Lectura , comprensión lectora, comentario y análisis del texto.
Niniejszy kurs stymuluje rozumienie przekazu pisemnego, poprzez analizę i komentarz do tekstów reprezentatywnych dla różnych stylów i gatunków.
Szczegolną uwagę poświęca się na poznanie nowego słownictwa i frazeologii, różnic leksykalno-gramatycznych .Systematyzacja wybranych problemów gramatycznych dla osiągmięcia precyzyjnej wypowiedzi .Przerobiony tekst jest podstawą do napisania wypracowania, eseju, streszczenia lub przeprowadzenia dyskusji.
2. Praca z tekstem II. - 30 godz. semestr,
Analiza przekazu pisemnego (aktualne artykuły prasowe, fragmenty literackie) i redagowanie wypowiedzi pisemnej.Gramatyka. /Análisis de texto y redacción.
Niniejsze zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z regułami obowiązującymi w wypowiedzi pisemnej. Stylistyczno-gramatyczna analiza przerobionych na zajęciach tekstów będzie podstawą do przedstawienia najważniejszych norm i przećwiczenia poszczególnych form wypowiedzi pisemnej (streszczenie, wypracowanie, esej, recenzja z uwzględnieniem najczęściej używanych mechanizmów i zwrotów, tzw."organizadores del discurso"). Szczególny nacisk zostanie położony na:
- różnicowanie rejestrów językowych : język potoczny/ język literacki
- stylistykę
- znaki przestankowe
- poszerzenie słownictwa (idiomy, przysłowia, metafory, synonimy/ antonimy/ paronimy)
- gramatykę
3. Rozumienie ze słuchu I. - 30 godz. semestr Zrozumienie przekazu audio lub audiowizualnego. / Comprensión auditiva.
Zajęcia te mają na celu doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu trudniejszych materiałów audiowizualnych, dotyczących aspektów kulturowych i realioznawczych krajów Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii. Przedstawiony film lub nagranie, jest podstawą do ćwiczeń rozwijających określone strategie rozumienia i interpretacji wypowiedzi ustnej (analiza tez, argumentów; selekcja, synteza, precyzja, formułowanie opinii).
4. Rozumienie ze słuchu II. - 30 godz. - Zrozumienie przekazu audiowizualnego. Język środków masowego przekazu. Ćwiczenie różnych form wypowiedzi ustnej i pisemnej/ Comprensión auditiva. (Lenguaje de los medios de comunicación). Expresión oral y redacción.
Niniejsze zajęcia mają na celu rozwinięcie uprzednio nabytych sprawności językowych
(wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego) . Przedstawiany materiał audiowizualny (filmy dokumentalne, długometrażowe, wiadomości telewizyjne,
reportaże ) dotyczący aktualnych aspektów problematyki społeczno-politycznej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej a następnie dyskusje i referaty na tematy z nim związane rozwijają słownictwo i wpływają na kreatywny charakter wypowiedzi pisemnej
(wypracowania, streszczenia, eseje , tłumaczenia porównawcze z zastosowaniem poznanych
struktur gramatycznych, nowego słownictwa i stylistyki).
Umiejętności komunikacyjne w zakresie języka mówionego
1.Formułowanie opinii (krytycznej/ pozytywnej) na temat książki, filmu, artykułu prasowego, tekstu literackiego, itp.
2. Komentarz do wiadomości prasowej, informacji radiowej, przekazu telewizyjnego.
3. Streszczenie przekazu audio lub audiowizualnego dotyczącego problematyki kulturalnej lub społeczno - politycznej (wiadomości radiowe, dziennik telewizyjny, reportaż,film,prezentacja).
4. Komentarz do najważniejszych, aktualnych wydarzeń politycznych/, ekonomicznych/,
społecznych na świecie.
Umiejętności komunikacyjne w zakresie języka pisanego.
1. Redagowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej / komentarza na temat informacji prasowej
lub wiadomości radiowej lub telewizyjnej.
2. Streszczenie artykułu prasowego.
3. Streszczenie problematyki zawartej w dłuższym przekazie audiowizualnym.
4. Recenzja artykułu, książki, filmu.
5. Wypracowanie na tematy przedstawione na zajęciach
Wiedza:
Student opanował w mowie i w piśmie materiał leksykalny i gramatyczny na poziomie zaawansowanym.
K_W12- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry językowe i style funkcjonalne języka hiszpańskiego
K-W15 - ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
- dysponuje dość bogatym zasobem słownictwa z hispanojęzycznego - obszaru cywilizacyjno-kulturowego rozpoznaje różnorodne rejestry językowe
- rozpoznaje różnice między hiszpańskim kastylijskim i latynoamerykańskim
- posiada wiedzę na temat wybranych zagadnień dotyczących problematyki społecznej, kulturowej,politycznej, Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej przedstawionych na zajęciach.
Umiejętności:
Student potrafi:
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
K_U03 rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);
K_U05 napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_U06 przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_U07 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego i innych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; P6S_KK
K_K02 planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; P6S_KR
K_K03 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; P6S_KR
K_K04 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej P6S_KR
Student po ukonczeniu kursu :
1. Potrafi formułować opinie (krytyczne/ pozytywne) na temat książki, filmu, artykułu prasowego, tekstu literackiego, itp.
2. Potrafi skomentować wiadomość prasową, informację radiową, przekaz telewizyjny.
3. Jest w stanie streścić przekaz audio lub audiowizualny dotyczący problematyki kulturalnej lub społeczno - politycznej (wiadomości radiowe, dziennik telewizyjny).
4. Potrafi przedstawić i przeanalizować wybrane zagadnienia problematyki społecznej, kulturowej i politycznej, Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej z którymi zapoznał się na zajęciach.
5. Umie przedstawić komentarz do najważniejszych, aktualnych wydarzeń politycznych/, ekonomicznych/ i społecznych na świecie.
6. Posiada umiejętność kontekstualizacji wypowiedzi
b) W zakresie języka pisanego:
1. Potrafi poprawnie zredagować krótką wypowiedzi pisemnej / komentarz na temat informacji prasowej lub wiadomości radiowej lub telewizyjnej.
2. Umie streścić artykuł prasowy bądź przedstawić problematykę zawartą w dłuższym przekazie audiowizualnym.
3. Potrafi napisać recenzję artykułu, książki, filmu.
4. Potrafi napisać wypracowanie na tematy, przerobione na zajęciach (słownictwo odpowiadające danej problematyce).
5. Umie formułować opinie (komentarz, esej, uwagi, itp.) na
aktualne tematy kulturowe,społeczne i polityczne (vide umiejętności komunikacyjne w zakresie języka mówionego - lista tematów).
6. Posiada umiejętność praktycznego stosowania frazeologizmów, idiomów, przysłów i metafor w ćwiczeniach sprawdzających poprawność językową i odnajdowania błędnie użytych konstrukcji i zwrotów.
7. Rozróżnia i poprawnie stosuje w wypowiedzi pisemnej stylistyczne odcienie czasów i trybów.
8. Używa poprawnie w wypowiedzi pisemnej materiału leksykalnego i gramatycznego na poziomie zaawansowanym
9. Potrafi dokładnie odtworzyć lub sparafrazować usłyszaną informację radiową lub telewizyjną
10. Potrafi zastosować poznane słownictwo i struktury w tłumaczeniu porównawczym, eseju lub ćwiczeniu leksykalnym
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce | Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student opanował w mowie i w piśmie materiał leksykalny i gramatyczny na poziomie zaawansowanym.
K_W12- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry językowe i style funkcjonalne języka hiszpańskiego
K-W15 - ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
- dysponuje dość bogatym zasobem słownictwa z hispanojęzycznego - obszaru cywilizacyjno-kulturowego rozpoznaje różnorodne rejestry językowe
- rozpoznaje różnice między hiszpańskim kastylijskim i latynoamerykańskim
- posiada wiedzę na temat wybranych zagadnień dotyczących problematyki społecznej, kulturowej,politycznej, Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej przedstawionych na zajęciach.
Umiejętności:
Student potrafi:
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
K_U03 rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);
K_U05 napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_U06 przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_U07 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego i innych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; P6S_KK
K_K02 planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; P6S_KR
K_K03 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; P6S_KR
K_K04 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej P6S_KR
Student po ukonczeniu kursu :
1. Potrafi formułować opinie (krytyczne/ pozytywne) na temat książki, filmu, artykułu prasowego, tekstu literackiego, itp.
2. Potrafi skomentować wiadomość prasową, informację radiową, przekaz telewizyjny.
3. Jest w stanie streścić przekaz audio lub audiowizualny dotyczący problematyki kulturalnej lub społeczno - politycznej (wiadomości radiowe, dziennik telewizyjny).
4. Potrafi przedstawić i przeanalizować wybrane zagadnienia problematyki społecznej, kulturowej i politycznej, Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej z którymi zapoznał się na zajęciach.
5. Umie przedstawić komentarz do najważniejszych, aktualnych wydarzeń politycznych/, ekonomicznych/ i społecznych na świecie.
6. Posiada umiejętność kontekstualizacji wypowiedzi
b) W zakresie języka pisanego:
1. Potrafi poprawnie zredagować krótką wypowiedzi pisemnej / komentarz na temat informacji prasowej lub wiadomości radiowej lub telewizyjnej.
2. Umie streścić artykuł prasowy bądź przedstawić problematykę zawartą w dłuższym przekazie audiowizualnym.
3. Potrafi napisać recenzję artykułu, książki, filmu.
4. Potrafi napisać wypracowanie na tematy, przerobione na zajęciach (słownictwo odpowiadające danej problematyce).
5. Umie formułować opinie (komentarz, esej, uwagi, itp.) na
aktualne tematy kulturowe,społeczne i polityczne (vide umiejętności komunikacyjne w zakresie języka mówionego - lista tematów).
6. Posiada umiejętność praktycznego stosowania frazeologizmów, idiomów, przysłów i metafor w ćwiczeniach sprawdzających poprawność językową i odnajdowania błędnie użytych konstrukcji i zwrotów.
7. Rozróżnia i poprawnie stosuje w wypowiedzi pisemnej stylistyczne odcienie czasów i trybów.
8. Używa poprawnie w wypowiedzi pisemnej materiału leksykalnego i gramatycznego na poziomie zaawansowanym
9. Potrafi dokładnie odtworzyć lub sparafrazować usłyszaną informację radiową lub telewizyjną
10. Potrafi zastosować poznane słownictwo i struktury w tłumaczeniu porównawczym, eseju lub ćwiczeniu leksykalnym
Kryteria oceniania
Metoda komunikatywna . Zajęcia , bazujące w zależności od modułu na wyjściowym materiale literackim - fragmenty, audio-wizualnym (np. wiadomości telewizyjne, reportaż, film, prezentacja), tekstowym (fragment literacki, artykuł prasowy, esej) przybliżają studentom ważne zagadnienia i wydarzenia dotyczące obszaru hispanojęzycznego i świata oraz są podstawą do rozwinięcie wszystkich sprawności językowych: a szczególnie poznania i prawidłowego zastosowanie poznanych struktur gramatycznych, czasów, stylistyki co pozwala na rozumienie i analizę przekazu, oraz zastosowanie nowo poznanego materiału leksykalno-gramatycznego w mowie (reprodukcja dyskursu, streszczanie przekazu ; zrozumienie i analiza fragmetów literackch dyskusje na dany temat) i piśmie (wypracowanie, ćwiczenie leksykalne).
Prezentacje studentów dotyczące realiów społeczno-historyczno-politycznych krajów Ameryki Lacinskiej.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu (V, VI semestr) jest tzw.nota de aula wystawiana na podstawie oceny ciągłej, której podlega :
1. aktywny udział studenta w zajęciach -przygotowanie bieżących informacji prasowej na tematy społeczne, kulturowe, polityczne, aktualności,- 2. przygotowanie duższej prezentacji .
3. udział w dyskusjach dotyczących analizowanej tematyki- napisanie 3 prac (esej, ćwiczenie leksykalne, tłumaczenie, test kontrolny)- obecność obowiązkowa (można mieć 3 nieobecności)
Egzamin końcowy (pisemny – 50% i ustny- 50%) po VI semestrze.(zawartość leksykalna i gramatycznaa poziom B1+,C1) Egzamin końcowy po VI semestrze zawiera następujące ćwiczenia :- leksykalne, ćwiczenia na zrozumienie tekstu- wypracowanie , ćwiiczenie gramatyczne.
Egzamin ustny:dyskusja (argumentowanie za i przeciw) na wybrany temat)
W przypadku wystpienia nieprzewidzianych okoliczności i koniecznosci zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały online, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy uzyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW.
Efekty uczenia sie beda weryfikowane za posrednictwem testow, zadan, sprawdzianów pisemnych i ustnych przeprowadzanych online. Konsultacje beda sie odbywaly za posrednictwem dostepnych komunikatorów, np.Skype, telefonicznie lub meilowo.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
BIBLIOGRAFIA III ROK
L.Busquets, L.Bonzi, Curso de conversación y redacción, SGEL, Madrid
R.Navas Ruiz, J.M.Alegre, P.L.López, Espańol avanzado, ed.Colegio de
Espańa, Salamanca
S.Alcoba, Léxico literario espańol, Ariel Linguística , Borna
L.Miguel López, N.Sans, ? A qué no sabes?, Edelsa, Madrid
E.Marcos Llorach, Gramática de la lengua espańola, Espasa Calpe, Madrid
F.Matte Bon, Gramática comunicativa del espańol, Difusión, Madrid
Colección: Problemas fundamentales del espańol, SGEL,Colegio de Espańa
M.Cybulska,Selección de textos para la discusión, UW,Warszawa 1991
Moreno García Concha,Curso de Perfeccionamiento. Hablar, escribir y pensar en espa?ol, SGEL.
Moreno García Concha, Curso Superior de Espa?ol. Ejercicios. Notas Gramaticales. Textos. Colegio de Salamanca.
Diccionario de uso del Espa?ol Actual, Clave, SM.
Diccionario de la Lengua Espa?ola, RAE., Tomos I y II, vigésima primera edición.
A. González Hermoso, J. R. Cuenot,M. Sánchez Alfaro, Gramática de espańol ,lengua extranjera .Edelsa.
Método de Espa?ol para Extranjeros, Nivel superior, Clave.
Francisca Castro,Uso de la gramática espa?ola. Avanzado, Edelsa.
A fondo, curso superior de espa?ol, SGEL
S.Alcoba, Léxico literario espańol, Ariel Linguistica, Boma
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: