Nauka języka hiszpańskiego dla celów językoznawstwa VI 3305-NJHdCJ6-31W
Spełnieniu celów wymienionych w zapisanych powyżej założeniach służyć będzie studium i praktyka w ramach następujących zagadnień:
1. Gramatyka języka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym:
1.1. Pełny system czasów i trybów.
1.2. Strona bierna vs. pasiva refleja.
1.3. Formy, zwrotne, niezwrotne i pozornie zwrotne.
1.4. Bezokolicznik czasu przeszłego.
1.5. Pełny schemat odmian zdań warunkowych.
1.6. Użycie równoważników zdania.
1.7. Fraza z gerundio w funkcji dopełnienia.
1.8. Peryfrazy werbalne z zastosowaniem gerundio, patricipio oraz bezokolicznika.
1.9. Przenośne i kolokwialne użycie czasowników ser estar.
1.10. Rzeczowniki o podwójnym rodzaju oraz nie posiadające liczby mnogiej.
1.11. Kontrast znaczeniowy: liczba pojedyncza vs. liczba mnoga
1.12. Użycie rodzajnika lo.
1.13. System zgrubień i zdrobnień przymiotnika.
1.14. Obowiązkowe użycie zaimka w funkcji podmiotu.
1.15. Szczegółowe zasady użycia zaimków (łaczenie zaimka tú oraz yo z: según, excepto, menos; wyrażenia typu: pasarlas negras, arreglárselas, sabérselas todas, vérselas con alguien; użycie formy akcentowanej w znaczeniu despektywnym; użycie zaimka po rzeczowniku; wyrażenia zaimkowe; kontrastywne użycie form nieakcentowanych i mocnych zaimka dzierżawczego; systematyzacja użycia zaimków nieokreślonych, ilościowych i względnych)
1.16. Liczebniki cząstkowe.
1.17. Wyrażenia przyimkowe.
1.18. Indykatory czasu przeszłego i długości trwania.
1.19. Użycie konstrukcji sí + frase.
1.20. Użycie muy z częściami mowy innymi niż przymiotnik i przysłówek.
1.21. Zdania porównawcze z konstrukcjami typu: de lo más.
1.22. Zdania podrzędnie i współrzędnie złożone wszelkiego typu – systematyzacja.
2. Słownictwo przynależne do poniższych obszarów tematycznych:
2.1. Wiedza o języku, ze szczególnym uwzględnieniem języków iberyjskich.
2.2. Wybrane zagadnienia z dziedziny psychologii, w ujęciu popularyzatorskim (stereotypy, cechy charakteru, etc.)
2.3. Ważne zjawiska ekonomiczne i społeczne współczesnego świata (rynek pracy, emigracja, etc.)
2.4. Urządzenia społeczeństwa technologicznego (środki komunikacji, radio, telewizja, etc.)
2.5. Rzeczywistość wirtualna.
2.6. Aktualne problemy i zjawiska zachodzące z Polsce i na świecie (ze szczególnym uwzględnieniem krajów hiszpańskojęzycznych).
2.7. Zagadnienia specjalistyczne związane z zainteresowaniami studentów.
2.8. Kino.
2.9. Muzyka.
3. Rozumienie i redakcja wypowiedzi ustnych i pisemnych:
3.1. Czytanie z pełnym (na poziomie pragmatycznym) rozumieniem tekstów o charakterze ogólnym i dotyczących obszarów zainteresowań studenta.
3.2. Czytanie z rozumieniem artykułów specjalistycznych z możliwością korzystania ze słownika.
3.3. Syntetyzowanie i rozwijanie informacji oraz argumentów pochodzących z różnych źródeł.
3.4. Konstruowanie przemyślanej argumentacji.
3.5. Pisanie jasnych, spójnych tekstów posiadających właściwą strukturę, ukazujących kontrolowane użycie struktur, łączników i innych mechanizmów spójności,
3.6. Nadawanie odpowiedniego zabarwienia opiniom i twierdzeniom np. w związku ze stopniem pewności /niepewności, przekonania/wątpliwości, prawdopodobieństwa.
3.7. Porozumiewanie się w mowie w stopniu umożliwiającym nawiązanie swobodnej komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka pochodzącymi z różnych regionów świata hiszpańskojęzycznego.
3.8. Kształtowanie wrażliwości na ton wypowiedzi współrozmówcy.
3.9. Znajomość form służących okazywaniu szacunku, wyrażaniu własnych uczuć, stosowaniu aluzji.
3.10. Posługiwanie się, czynne i bierne, strukturami narracyjnymi (opowiadania, anegdoty, formy literackie, etc.)
3.11. Udział w dyskusji i przedstawienie prezentacji o tematyce językoznawczej.
4. Poprawna wymowa, prozodia.
5. Ortografia i interpunkcja.
Poszczególne zagadnienia leksykalno-gramatyczne mogą być omawiane i ćwiczone w kolejności i wymiarze dostosowanym do potrzeb grupy zajęciowej.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2024L: języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studentka/student:
- posługuje się stosunkowo rozbudowanym słownictwem, zna też wybrane pojęcia językoznawcze w języku hiszpańskim (K_W03).
W zakresie umiejętności studentka/student:
- rozumie teksty hiszpańskojęzyczne: prasowe, publicystyczne, literackie i inne o znacznym stopniu złożoności. Dotyczy to zarówno tekstów pisanych jak i słuchanych (K_U01, K_U10).
- potrafi dość szczegółowo i z wykorzystaniem stosunkowo zróżnicowanych struktur gramatyczno-leksykalnych przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02, K_U10);
- potrafi rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03).
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł dotyczących zagadnień językowych i językoznawczych (słowników, leksykonów, encyklopedii, opracowań językoznawczych) (K_U04);
- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (K_U05);
- potrafi przygotować wypowiedź ustną dotyczącą wybranych zagadnień, przedstawić własną opinię w języku hiszpańskim oraz, posługując się tym językiem, reagować w szerokim spektrum sytuacji komunikacyjnych (K_U06).
- potrafi posługiwać się wybraną terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym (K_U07).
W zakresie kompetencji społecznych studentka/student:
- jest gotowa/gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie (K_K01).
- jest gotowa/gotów do planowania i organizacji pracy, pracy w grupie oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_U02).
- jest gotowa/gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole, pełniąc różne role (K_U03).
- ma potrzebę dalszego pogłębiania zarówno swojej wiedzy ogólnej dotyczącej krajów Ameryki Łacińskiej oraz Hiszpanii jak i rozwijania własnych kompetencji komunikacyjnej i językowej (K_K01, K_K04).
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdobycie min. 65% możliwych do zdobycia 50 punktów. Punktacja obejmuje kryteria takie jak: obecność i aktywność na zajęciach, terminowe oddawanie praz pisemnych, przedstawienie prezentacji na zadany temat, pozytywny wynik testów i kolokwiów.
Szczegółowe kryteria oceniania, wynikające z formy pracy zaproponowanej przez wykładowcę, podane zostaną na zajęciach.
Podczas oceniania brany jest pod uwagę zawarty w efektach kształcenia wymóg kształtowania u studenta świadomości poziomu posiadanej wiedzy oraz rozumienia potrzeby stałego rozwoju. Tym samym pozytywnie oceniana jest min. umiejętność samodzielnego myślenia oraz poprawiania popełnionych błędów, dążenie do wyrażania treści o wyższym stopniu złożoności oraz kultura języka.
Zaliczenie. Po V semestrze student uzyskuje zaliczenie po spełnieniu wymogów ustalonych dla poziomu B2+, zgodnie z normami ESOKJ.
1) obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
2) napisanie prac domowych/ kontrolnych (student pisze 3 prace)
3) przedstawienie informacji/ prezentacji na zadany temat
Aby otrzymać zaliczenie student musi spełnić trzy powyższe warunki. Ocena zaliczenia jest sumą trzech powyższych wartości.
Egzamin. Po VI semestrze nauki obowiązuje egzamin końcowy, pisemny i ustny odpowiadający poziomowi B2+, C1 zgodnie z normami ESOKJ.
Egzamin jest oceną biegości językowej. i zawiera ćwiczenia sprawdające opanowanie wszystkich sprawnośći.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
BIBLIOGRAFIA III ROK
L.Busquets, L.Bonzi, Curso de conversación y redacción, SGEL, Madrid
R.Navas Ruiz, J.M.Alegre, P.L.López, Espańol avanzado, ed.Colegio de
Espańa, Salamanca
S.Alcoba, Léxico literario espańol, Ariel Linguística , Borna
L.Miguel López, N.Sans, ? A qué no sabes?, Edelsa, Madrid
E.Marcos Llorach, Gramática de la lengua espańola, Espasa Calpe, Madrid
F.Matte Bon, Gramática comunicativa del espańol, Difusión, Madrid
Colección: Problemas fundamentales del espańol, SGEL,Colegio de Espańa
M.Cybulska,Selección de textos para la discusión, UW,Warszawa 1991
Moreno García Concha,Curso de Perfeccionamiento. Hablar, escribir y pensar en espa?ol, SGEL.
Moreno García Concha, Curso Superior de Espa?ol. Ejercicios. Notas Gramaticales. Textos. Colegio de Salamanca.
Diccionario de uso del Espa?ol Actual, Clave, SM.
Diccionario de la Lengua Espa?ola, RAE., Tomos I y II, vigésima primera edición.
A. González Hermoso, J. R. Cuenot,M. Sánchez Alfaro, Gramática de espańol ,lengua extranjera .Edelsa.
Método de Espa?ol para Extranjeros, Nivel superior, Clave.
Francisca Castro,Uso de la gramática espa?ola. Avanzado, Edelsa.
A fondo, curso superior de espa?ol, SGEL
S.Alcoba, Léxico literario espańol, Ariel Linguistica, Boma
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: