Myśl brazylijska w literaturze i sztuce 3305-MBLS-31
1. Sztuka i literatura jako projekt budowy tożsamości narodowej;
2. Reprezentacja grup etnicznych w literaturze i sztuce;
3. Nacjonalizm i regionalizm w formach wyrazu - Macunaíma i Jeca Tatu;
4. Od literatury informacyjnej do modernizmu;
5. Brazylijski przemysł kulturalny i Cinema-Novo;
6. Teatr i osobliwości Augusto Boala;
7. Od peryferyjnej/marginalnej literatury do zabawy faveli.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
• podstawową terminologię nauk humanistycznych w Myśl brazylijski w literaturze i sztuce, jej źródła, oraz zastosowania.
• miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
• fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
• podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej.
Absolwent potrafi:
• z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje.
• stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.
• rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
• porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek.
Absolwent jest gotów do:
• podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.
• komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich.
• brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.
• aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form.
• śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów (przygotowywanie referatów, dyskusja o lekturach). Omawiane będą nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, społeczne i ekonomiczne osadzone w konkretnym kontekście dziejowym.
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność
- przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach - 40%
- Kwerendy archiwalne, tłumaczenia, napisanie krótkiego artykułu naukowego – 60%
Literatura
Literatura podstawowa:
• ANDRADE, Mario de; Macunaíma. O herói sem nenhum caráter. São Paulo: Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1978.
• BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
• CANDIDO, Antônio. Os Parceiros do Rio Bonito: estudo sobre o caipira paulista e a transformação dos seus meios de vida. São Paulo: Trinta e Quatro, 1997.
• CUNHA, Euclides da. Os Sertões. São Paulo: Três, 1984 (Biblioteca do Estudante). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000091.pdf
• ROQUETTE-PINTO, Edgard. – Ensaios Brasilianos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1941. http://brasilianadigital.com.br/obras/ensaios-brasilianos
• SUASSUNA, Ariano. A pena e a lei. 5ª Edição. Rio de Janeiro: Agir. 2005.
Literatura pomocnicza:
• ANDRADE Oswald de., Manifesto Antropófago e outros textos. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2017.
• BOSI, Alfredo (org). O conto brasileiro contemporâneo. São Paulo: Cultrix, 1975.
• JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo – diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1960.
• LAZARONI DE MORAES, Dalva - "Chiquinha Gonzaga - Sofri, chorei. Tive muito amor". Rio de Janeiro, Editora Nova Fronteira, 1995.
• GUIMARÃES ROSA, João. Grande sertão veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
• PEREIRA, Pedro Paulo Gomes. O sertão dilacerado: outras histórias de Deus e o Diabo na terra do sol. Lua Nova, São Paulo , n. 74, p. 11-34, 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-64452008000200002.
• SCHWARZ, Roberto (org.). Os Pobres na Literatura Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1983.
• TORRES, Maximiliano; MOTA, Allana Bogado; Pagu, Tarsila e Anita: A resistência de mulheres modernistas frente ao cânone brasileiro. E-scrita. v. 10, n. 1. 2019. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/3594/pdf.
• WISNIK, José Miguel. Veneno remédio. O futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Filmy:
• Amácio Mazzaropi. O Vendedor de Linguiça. 95 min. Pam Filmes. 91 min. 1962.
• Anselmo Duarte. O pagador de promessas. Cinedistri, 1h 38, 1962.
• Glauber Rocha, Terra em Transe. Difilm. 1h 55m. 1967.
• Kleber Mendonça Filho. O som ao redor. CinemaScópio. 131 min. 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: