Literatura i kultura hiszpańskiego Złotego Wieku 3305-LKZW-SEM-MGR
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z literaturą i kulturą hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-politycznego epoki, myśli filozoficznej i politycznej, także rozwoju sztuki w XVI i XVII w. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad tym okresem pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionej analizy procesów zachodzących w sferze kulturowej, społecznej i politycznej oraz wpływu jaki wywierają na twórczość literacką i artystyczną. Zakres tematyczny zajęć obejmuje m.in. następujące zagadnienia: literatura i sztuka Złotego Wieku, kultura wizualna, emblematyka, synkretyzm sztuk, malarstwo, rzeźba, architektura okazjonalna, kultura dworska, rozwój teatru hiszpańskiego, proza polityczna, zwierciadła książąt, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, traktaty filozoficzne, moralne, naukowe, obieg informacji w nowożytnej Europie, druki ulotne, relacje polsko-hiszpańskie. Tematyka poruszana na zajęciach uzależniona jest od rodzaju prac magisterskich pisanych przez studentów.
W pierwszym semestrze student nabywa kompetencje związane z budową niezbędnych elementów warsztatu badawczego oraz sporządzania zapisów bibliograficznych, sporządzania cytat, przypisów, etc. W drugim semestrze student określa temat badawczy swojej pracy, przeprowadza kwerendę biblioteczną i przedstawia wybraną bibliografię. Następnie przygotowuje i prezentuje w trakcie zajęć referaty z zakresu tematyki swojej pracy, a także omawia i poddaje pod dyskusję efekty prowadzonych przez siebie badań. Na zakończenie pierwszego roku studiów student powinien opracować plan i konspekt, wstęp oraz pierwszy rozdział pracy. Na zakończenie drugiego roku studiów student powinien mieć gotową pracę magisterską.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
S1K_W01, S2K_W01
student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury, kultury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku
S1K_W02, S2K_W02
student zna powiązania filologii iberyjskiej z literaturoznawstwem, kulturoznawstwem, historią i historią sztuki
S1K_W03, S2K_W03
student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
S1K_W04, S2K_W04
S1K_W06, S2K_W06
student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad literaturą i kulturą Złotego Wieku
S1K_W05, S2K_W05
student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów literackich, historycznych i kulturowych zachodzących w hiszpańskim Złotego Wieku
Umiejętności:
S1K_U01,S2K_U01
student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu literatury, kultury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zjawisk z zakresu literatury i kultury Złotego Wieku zastosowaniem znanych metod badawczych, w celu określenia ich znaczeń i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
S1K_U02, S2K_U2
student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
S1K_U03, S2K_U3
student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literatury, kultury, i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu literatury, kultury, i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku
S1K_U06, S2K_U06
Student potrafi porozumiewać się ze specjalistami z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych w języku hiszpańskim w zakresie literatury i kultury Złotego Wieku
Kompetencje społeczne:
S1K_K01, S2K_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie
S1K_K02, S2K_K02
student jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii
S1K_K03, S2K_K03
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju
S1K_K04, S2K_K04
Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem pracy magisterskiej oraz przygotowanie pracy magisterskiej.
Praktyki zawodowe
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych lektur lub prezentacji przeprowadzanych on-line.
Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Aktywność studentów będzie oceniana w systemie ciągłym.
Literatura
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
J.A.Maravall, La cultura del barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona : Editorial Ariel, 1975.
J.A.Maravall, Velázquez y el espíritu de la modernidad, Madrid : Ediciones Guadarrama, 1960.
J.A.Maravall, Estudios de historia del pensamiento español. Siglo XVII, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1975.
J.Brown, Velázquez: painter and courtier, New Haven ; London : Yale University Press, 1986.
A.Domínguez Ortiz, El barroco, Madrid : Ministerio de Cultura, Dirección General de Difusión Cultural, 1978.
A.Domínguez Ortiz, The golden age of Spain 1516-1659, London : Weidenfeld and Nicolson, 1971.
H.Kamen, The Escorial: art and power i the Renaissance, New Haven ; London : Yale University Press, cop. 2010.
H.Kamen, Spain, 1469-1714: a society of conflict, London ; New York : Longman, 1996.
H.Kamen, La España imperial, Madrid : Anaya, 1991.
J.Lynch, España bajo los Austrias, Barcelona : Ediciones Península, 1970.
J.H.Elliott, Imperial Spain 1469-1716, Harmondsworth : Penguin Books, 1972.
J.H.Elliott, Spain and its world 1500-1700, New Haven ; London : Yale Univ. Press, 1989.
M.Fernández Álvarez, Carlos V: un hombre para Europa, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1976.
J.Martínez Millá, Felipe II: la configuración de la monarquía hispana, Valladolid: Junta de Castilla y León : Consejería de Educación y Cultura, 1998.
J. Martínez Millán, La monarquía de Felipe III, Madrid : Fundación MAPFRE, Instituto de Cultura, 2008.
J. Martínez Millán, La corte de Felipe IV: reconfiguración de la monarquía católica, Madrid : Ediciones Polifemo, 2015.
J.Alcalá-Zamora, Felipe IV: el hombre y el reinado, Madrid : Real Academia de la Historia : Centro de estudios Europa Hispánica, 2005.
J.Calvo Poyato, Carlos II el Hechizado y su época, Barcelona : Editorial Planeta, 1992.
A. Alciato, Emblemas, Madrid, Akal, 1985. https://books.google.pl/books?id=pqjyKYZvShEC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false A. Bernat Vistarini,
J. T. Cull, Enciclopedia de Emblemas Españoles Ilustrados, Madrid, Akal, 1999. https://books.google.pl/books?id=1mqNvGq3tuoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
H. Gombrich, Symbolic images, London, Phaidon, 1985.
A. Henkel, A. Schone, Emblemata.Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1976.
V. Mínguez, Los reyes solares: iconografía astral de la monarquía hispánica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2001. https://books.google.pl/books?id=cp-lN7X3iRUC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
J. Pelc, Słowo i obraz: na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków, Unicersitas, 2002.
M. Praz, Studies in Seventeenth-century imagery, Roma, 2007.
C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków, Universitas, 2002.
P. M. Daly, Literature in the Light of the Emblem: Structural Parallels Between the Emblem and Literature in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Toronto, Univesity of Toronto, 1998 https://books.google.pl/books/about/Literature_in_the_Light_of_the_Emblem.html?id=sZuapP7MskgC&redir_esc=y
Las relaciones de sucesos en los cambios políticos y sociales de la Europa Moderna, Jorge García López y Sònia Boadas eds., Studia Aurea Monográfica, Universitat Autònoma de Barcelona y Universitat de Girona, 2015
https://siers.es/upload/estaticas/stuarmon_a2015n6.pdf
Kazimierz Sabik, Marta Piłat-Zuzankiewicz (red.) España y Europa del Este: miradas recíprocas (siglos XVI-XXI), Warszawa, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, 2020.
Uwagi
W cyklu 2023:
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: