Literatura Ameryki Łacińskiej III 3305-LAL3-31
Zajęcia mają na celu ukazanie studentkom i studentom, w jaki sposób XIX-wieczna literatura latynoamerykańska przekształca się w latynoamerykańską literaturę współczesną. Dla osiągnięcia tego zamierzenia omawiane będą: wyjątkowość i kontynentalne znaczenie latynoamerykańskiego modernizmu; pierwociny obyczajowych ruchów kontestatorskich w Ameryce Łacińskiej (feminizm, prawa mniejszości) w tzw. poezji postmodernistycznej; próby zgłębienia specyfiki latynoamerykańskiej (powieść o rewolucji meksykańskiej, regionalizm, indygenizm); zjawiska awangardowe (poezja); początki i rozwój nowoczesnej prozy (Quiroga, Arlt, Bombal, Onetti).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po semestrze zajęć student zna i rozumie podstawowe metody analizy latynoamerykańskiej literatury końca XIX i początku XX wieku tj. ma podstawową wiedzę z zakresu tworzonej w tym okresie literatury latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny (K_W02); podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań nad prozą latynoamerykańską tego okresu (K_W03); w sposób usystematyzowany historię literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (tendencje, prądy, głównych autorów oraz ich twórczość) (K_W04); w sposób podstawowy powiązania literatury latynoamerykańskiej tego okresu z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w tym czasie na kontynencie (K_W05). Ponadto student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty literackie z końca XIX i początku XX wieku (K_U01); przedstawić własne poglądy na temat literatury latynoamerykańskiej z tego okresu, dyskutować na jej temat i prezentować przygotowane zagadnienia (K_U02); rozpoznawać różne rodzaje tekstów reprezentatywnych dla literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym epoki oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03); samodzielnie zdobywać wiedzę na temat literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku i rozwijać umiejętności jej analizy (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04); napisać oraz zredagować po hiszpańsku krótką pracę pisemną na temat literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (K_U05); przygotować po hiszpańsku wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł związanych z analizą literatury latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (K_U06); posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami związanymi z badaniem prozy latynoamerykańskiej końca XIX i początku XX wieku (K_U07). Student jest też gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01); planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02); aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej poprzez korzystanie z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole, w różnych rolach, jak i w sposób autonomiczny (K_K03); śledzenia procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K04).
Kryteria oceniania
Na uzyskanie zaliczenia składają się następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
- egzamin pisemny na zakończenie semestru.
Egzamin końcowy zostanie przeprowadzony w trybie stacjonarnym.
Literatura
Lektury:
1. Modernizm latynoamerykański (poezja, opowiadania):
- José Martí (wybrane utwory z tomów "Ismaelillo" i "Versos sencillos");
- Rubén Darío (wybrane utwory z tomów "Prosas Profanas" i "Cantos de vida y esperanza", opowiadania: "El rey burgués", "El sátiro sordo", "La canción de oro", "El pájaro azul");
- José Enrique Rodó, "Ariel".
2. Postmodernizm latynoamerykański (poezja):
- Delmira Agustini;
- Alfonsina Storni;
- Gabriela Mistral;
- Adela Zamudio;
- Porfirio Barba Jacob.
3. Powieść o rewolucji meksykańskiej:
- Mariano Azuela, "Los de abajo".
4. Regionalizm:
- Ricardo Güiraldes, "Don Segundo Sombra".
5. Powieść miejska (początki):
- Roberto Arlt, "El juguete rabioso".
6. Awangarda:
- Jorge Luis Borges, "El idioma infinito".
Poezja:
- César Vallejo;
- Pablo Neruda;
- Oliverio Girondo;
- Jorge Luis Borges.
7. Nowoczesne opowiadanie latynoamerykańskie:
- Horacio Quiroga: “Hombre muerto”, “Las moscas”;
- María Luisa Bombal, Silvina Ocampo: wybrane opowiadania.
8. Indygenizm:
- José María Arguedas: "La agonía de Rasu-Ñiti”, “Warma kuyay (Amor de niño)”, “El sueño del pongo”.
9. Egzystencjalizm:
- Juan Carlos Onetti: wybrane opowiadania.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie w trybie synchronicznym (w czasie rzeczywistym) pomocą komunikatora Zoom z wykorzystaniem Google Classroom jako narzędzia wspomagającego. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie w trybie synchronicznym (w czasie rzeczywistym) pomocą komunikatora Zoom z wykorzystaniem Google Classroom jako narzędzia wspomagającego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: