Komunikacja międzykulturowa w biznesie 3305-KMB-01W
Kurs w zakresie komunikacji międzykulturowej w biznesie stanowi uzupełnienie zajęć z językoznawstwa o treści ukazujące kulturowe uwarunkowania procesu komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska biznesu. Jego celem jest efektywne przygotowanie do podejmowania świadomych działań komunikacyjnych i prowadzenia analiz lingwistycznych i komunikologicznych w kontekście międzykulturowym.
Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z koncepcjami i modelami komunikacji międzykulturowej oraz aktywnościami wspierający rozwój ich kompetencji międzykulturowych.Zostaną przygotowani do nawiązywania kontaktów międzykulturowych w biznesie.
Zajęcia mają charakter warsztatowy.
Szczegółowe treści kursu obejmują następujące zagadnienia:
1. Warsztaty międzykulturowe
2. Koncepcje i modele komunikacji międzykulturowej
3. Komunikacja międzykulturowa w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju
4. Kompetencje międzykulturowe w biznesie
5. Kultury organizacji
6. Wymiary kultury organizacyjnej G. Hostedego
7. Elementy zarządzania międzykulturowego
8. Negocjacje międzykulturowe
9. Elementy coachingu międzykulturowego
10. Wybrane aspekty analizy transakcyjnej w kontekście międzykulturowym
11. Studia przypadku
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
- podstawowe metody analizy tekstów naukowych i okołonaukowych dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach;
K_W02
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań w zakresie komunikacji międzykulturowej;
K_W03
- w podstawowym stopniu: wybrane problemy metodologiczne komunikacji międzykulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie iberystycznym;
K_W07
- w podstawowym stopniu: zagadnienia i terminologię z zakresu komunikacji międzykulturowej;.
K_W08
Umiejętności:
Student potrafi:
- czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i okołonaukowe z zakresu komunikacji międzykulturowej (szczególnie w środowisku biznesu), jak również dokonać ich analizy w uwzględnieniem podstawowej terminologii poznanej na zajęciach;
K_U01 / K_U03
- przedstawić własne poglądy oraz opinie na temat omawianych zagadnień/tekstów, jak również sformułować krótką wypowiedź ustną uwzględniającą podstawowe ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze oraz pojęcia właściwe dla komunikacji międzykulturowej;
K_U02 / K_U06 / K_U07
- napisać i zredagować krótką pracę pisemną na temat postawionej tezy oraz posługiwać się w piśmie podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla komunikacji międzykulturowej;
K_U05 / K_U07
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu komunikacji międzykulturowej, takich jak słowniki, leksykony, encyklopedie, teksty źródłowe, czy opracowania monograficzne.
K_U04
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w zakresie kompetencji międzykulturowych;
K_K01
- samodzielnego planowania i organizacji swojej pracy, współdziałania z kolegami oraz przestrzegania zasad współczesnej etykiety językowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasad grzeczności oraz wytycznych dotyczących języka niedyskryminacyjnego właściwych dla języka polskiego, języka hiszpańskiego i języka portugalskiego.
K_K02 / K_K03 / K_K04
Kryteria oceniania
Praca na zajęciach, projekt zaliczeniowy
Literatura
Boski P., 2022, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa..
Celedón M., 2022, Comunicación intercultural. Gaia para saber comunicar y negociar con otras culturas, Fundación Confemental, Madrid.
Czachur, W. (red.), 2017, Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa, Antologia, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Hofstede G., Hofstede G.J., 2007, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
Matsumoto D., Juang L., 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.
Rosa G., Ostrowska I., Slupińska K., Gracz L,, 2021, Komunikacja międzykulturowa w biznesie, Edu-libri, Kraków.
Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo UAM, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: