Język hiszpański z wykorzystaniem hiszpańskojęzycznych tekstów kultury 3305-JHTK-01W
Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które chciałyby rozszerzyć zasób słownictwa i rozwinąć umiejętność poprawnego i swobodnego porozumiewania się w j. hiszpańskim. Każde zajęcia odbywać się będą wokół wybranego tekstu kultury i składać się będą z 1. ćwiczeń leksykalnych, umożliwiających lekturę/oglądanie omawianych pozycji, 2. części poświęconej utrwaleniu znanych i wprowadzeniu nowych struktur gramatycznych, a także 3. dyskusji na tematy poruszane w wybranych tekstach. Proponowane w ramach kursu materiały to grupa zróżnicowanych tematycznie tekstów w j. hiszpańskim z różnych regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.
Lekturę i oglądanie, połączone z praktycznymi ćwiczeniami na rozumienie wypowiedzi pisemnej lub ustnej, poprzedzi zestaw materiałów dydaktycznych wprowadzających słownictwo związane z danym tekstem. Fragmenty tekstów posłużą także jako pretekst do przećwiczenia znanych już studentowi struktur gramatycznych, a także wprowadzenia nowych gramatycznych zagadnień. Na zakończenie każdych zajęć przewidziana jest dyskusja na temat powiązany z omawianą pozycją.
Szczegółowy program kursu dostępny jest w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym.
W cyklu 2024Z:
Program kursu obejmuje m.in. następujące tematy: 1. Blokowiska i zew natury / Ciudades de cemento y la llamada de la naturaleza – o tym, gdzie żyje się szęśliwie; oglądamy fragmenty programu El Hormiguero i Pantomima Full; omawiamy życie na wsi i w mieście, florę y faunę, czas przyszły. 2. Dzieci i marzenia / Niños y sueños – o kurczęciu, które chciało być tygrysem: czytamy Breves historias de animales... (Martín Sancia, 2009); omawiamy temat edukacji i powtarzamy verbos con preposiciones. 3. Memy i rzeczywistość / Memes y realidad – o języku mediów społecznościowych: słuchamy Estemana i oglądamy memy; omawiamy słownictwo związane z mediami społecznościowymi, tryb rozkazujący twierdzący i przeczący. 4. Kapelusze i myśli / Sombreros y pensamientos – o nieposkromionych myślach zakochanego chłopca: czytamy Los indomables pensamientos del Señor O (Boselli, 2013); omawiamy słownictwo dotyczące zdrowia i powtarzamy czasy przeszłe. 5. Słowa i obrazy / Palabras e imágenes – o tym, czy obraz jest wart więcej niż tysiąc słów: oglądamy El lenguaje secreto del diseño de letras [TEDxRiodelaPlata] (Flores 2016), czytamy Abecedario a mano (Isol, 2015) i inne abecadła; omawiamy zdania okolicznikowe przyczyny i zdania wynikowe. 6. Zjeżdżalnie i szczęście / Toboganes y felicidad – o drobnych przyjemnościach dnia codziennego: słuchamy The Maverick i Raydena; omawiamy słownictwo związane z czasem wolnym i rozrywką i presente de subjuntivo para expresar deseos. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza: osoba studencka zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów kultury reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego (K_W02), a także podstawową terminologię (z zakresu leksyki, morfologii i składni) pozwalającą na opis języka hiszpańskiego i na poprawne komunikowanie się na poziomie średniozaawansowanym (K_W02, K_W03, K_W08). Zna i rozumie powiązania wybranych aspektów hiszpańskiej i latynoamerykańskiej kultury popularnej i jej języka z procesami historyczno-kulturowymi (K_W05) oraz ważnymi wydarzeniam (K_W06).
• Umiejętności: osoba studencka potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim z obszaru kultury popularnej i mass mediów na poziomie średniozaawansowanym, a także stosować strategie komunikacyjne i kompensacyjne, gdy nie rozumie w pełni wypowiedzi pisemnych i ustnych, identyfikując słowa klucze i wykorzystując kontekst do zrozumienia głównych wątków wypowiedzi (K_U01, K_U10). Potrafi zabrać głos w dyskusji na temat kultury popularnej i mass mediów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_U2) oraz zaprezentować własne oponie związane z tą tematyką w formie ustnej i pisemnej (K_U2, K_U5, K_U6). Potrafi rozpoznawać hiszpańskojęzyczne teksty kultury popularnej różnego typu i odnieść je do ogólnego kontekstu historyczno-kulturowego (K_U3) za pomocą terminologii z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U7). Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat kultury krajów hiszpańskojęzycznych i rozwijać umiejętności językowe z wykorzystaniem źródeł kultury popularnej i ich opracowań (K_U4).
• Kompetencje społeczne: osoba studencka jest gotowa do krytycznej oceny własnej wiedzy z zakresu kultury popularnej i mass mediów, a także do dalszego rozwoju językowego z ich wykorzystaniem (K_K01). Zdobyte kompetencje umożliwiają jej efektywniejsze współdziałanie w zespole (K_K02) oraz aktywne uczestnictwo w rynku kultury popularnej krajów iberyjskich i iberoamerykańskich (K_K03). Posiada kompetencje umożliwiające jej śledzenie współczesnych trendów w hiszpańskojęzycznej kulturze popularnej (K_K04).
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność, przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Warunkiem zaliczenia całości przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 70% punktów sumarycznych za wszystkie elementy zaliczenia.
Skala ocen: 3.0 dostateczny (70–75%), 3.5 dostateczny plus (76–81%), 4.0 dobry (82–87%), 4.5 dobry plus (88–93%), 5.0 bardzo dobry (94–100%).
Metody bieżącej weryfikacji efektów uczenia się (składowe przygotowania do zajęć i aktywnego uczenictwa w zajęciach): wypowiedź ustna, dyskusja, wypowiedź pisemna, prace domowe online, quizy.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura wyszczególniona w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym.
W cyklu 2024Z:
Teksty źródłowe: Teksty uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: