Interdyscyplinarne badania nad tekstami kultury współczesnej (sztuki plastyczne, muzyka, literatura) 3305-IBTK-SEM-LICW
Podczas zajęć podejmowane będą następujące czynności:
1. Wybór tematu pracy.
2. Opracowanie planu rozprawy.
3. Wybór kluczowych lektur.
4. Wstępne opracowanie treści wybranych lektur (referaty studenckie, dyskusja).
5. Lektura tekstów pomocniczych z zakresu wybranego przez uczestników seminarium.
6. Omawianie trudności pojawiających się podczas prowadzenia badań i pisania pracy.
7. Wykonywanie przypisów bibliograficznych oraz elementów bibliografii końcowej.
8. Tłumaczenie na język hiszpański fragmentów tekstów źródłowych.
9. Omawianie zasad edytowania pracy.
10. Prezentacja i korekta (językowa, stylistyczna, merytoryczna) fragmentów powstających prac licencjackich.
11. Dyskusja nad tezami, rozumowaniami, pojęciami, etc. zawartymi w pracach.
12. Konsultacje indywidualne.
Podczas prac seminaryjnych szczególny nacisk kładziony będzie na właściwe dla dyskursu nauk unikanie sądów wartościujących, zarówno w odniesieniu do analizowanych zjawisk jak i do treści prac licencjackich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba studiująca zna i rozumie:
K_W03
Terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące dziedzinę nauki, której poświęcona jest dana praca licencjacka.
K_W09
Znaczenie i funkcjonowanie procedur z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności:
Osoba studiująca potrafi:
K_U01
Czytać teksty stanowiące źródła powstającej pracy licencjackiej interpretując je w sposób otwarty (nie prowadzący do postawienia ostatecznej tezy, ani do stwierdzenia oczywistości danego zjawiska).
K_U02
Przedstawić w pracy licencjackiej własne poglądy posługując się dyskursem naukowym, a więc uznając ich potencjalną falsyfikowalność.
Skutecznie i w naukowy sposób argumentować w języku hiszpańskim.
K_U03
Przeprowadzić poprawną od strony formalnej i merytorycznej analizę tekstów źródłowych do pracy licencjackiej.
K_U04
Przeprowadzić kwerendę biblioteczną w poszukiwaniu źródeł potrzebnych do napisania pracy licencjackiej.
K_U05
Napisać pracę licencjacką w języku hiszpańskim z zakresu studiów hispanistycznych, posiadającą odpowiednio bogatą treść, spójną, utrzymaną w rejestrze akademickim oraz zgodną pod względem formalnym (przypisy, bibliografia, formatowanie) ze standardami dotyczącymi prac naukowych.
K_U06
Wykonać prezentację – o charakterze naukowym – zagadnienia związanego z badaniami prowadzącymi do zredagowania pracy licencjackiej.
K_U07
Posługiwać się terminologią obejmujące dziedzinę nauki, której poświęcona jest dana praca licencjacka.
Kompetencje społeczne:
Osoba studiująca jest gotowa do:
K_K01
Zawieszania sądów wartościujących dotyczących treści analizowanych źródeł oraz własnej pracy oraz do dostrzegania wielości możliwych ujęć danego problemu.
K_K02
Unikania powielania poglądów innych badaczy bez wskazania źródła danego stwierdzenia.
Zaplanowania pracy oraz procesu jej redakcji w sposób pozwalający na jak najbardziej precyzyjne i jak najszersze ujęcie problemu, a jednocześnie umożliwiający pisanie w poszanowaniu własnych możliwości i uwarunkowań.
K_K03
Uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu poprzez prowadzenie badań naukowych.
K_K04
Zdobywania informacji dotyczących aktualnych zjawisk zachodzących w ramach kultury studiowanego regionu w odniesieniu do prowadzonych badań lub ich końcowego efektu.
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia pierwszego semestru seminarium należy być obecnym na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), wybrać temat pracy, opracować jej plan oraz wybrać podstawowe lektury. Zaliczenie drugiego semestru uzyskają Osoby studiujące, które złożą pierwszą wersję pracy licencjackiej.
Literatura
Omawiane teksty będą w istotny sposób zależeć od wyboru tematu pracy przez uczestników seminarium. Jako teksty dodatkowe, o charakterze wspomagającym badania interdyscyplinarne, zaproponowane zostaną następujące pozycje:
1. Angosto de Guzmán, Diana, El oro como material cultural en el arte contemporáneo. Una aproximación a la antropología del material, “Materialidades. Perspectivas en cultura material”, n˚ 4, 2016, s. 40-61.
2. Cruzco Deris, Sulbarán Eugenio, Muerte, cine y representaciones semióticas en el filme “Mar Adentro” (2004) de Alejandro Amenábar, “Quórum Académico”, vol. 17, n˚ 2, lipiec-grudzień 2020, s. 95-125.
3. Igoa Manuel José, Sobre las relaciones entre la música y el lenguaje, “Epistemus”, n˚ 1, maj 2010, s. 97-125.
4. Mamzer Hanna, La identidad y sus transgresiones, “Przegląd bydgoski”, n˚ xiii, 2001, s. 65-85.
5. Moreno Moreno Daniel, Lo híbrido hecho carne. El legado de un pensador hispano-americano: Jorge/ George Santayana, Instituto Cervantes at the Faculty of Arts and Sciences of Harvard University.
6. Negreira Eugenia Verónica, El color en la imagen: una relación del pasado – presente y futuro, “Centro de Estudios en Diseño y Comunicación”, n˚ 54, 2015, s. 177-194.
7. Pinkola Estés Clarissa, Mujeres que corren con los lobos, Barcelona, 2001, D Ediciones B, S.A.
8. Sancho Ezquerra José Carlos, Definiendo lo no Humano. Recorrido histórico sobre la dicotomía naturaleza-cultura, [w:] “Actas II Congreso internacional de la Red española de Filosofía”, vol. I (2017), s. 19-29.
9. Vacas Mora Víctor, Estado de violencia, violencia de Estado. Reflexiones antropológicas en torno a la guerra, la violencia y el Estado, “Revista de El Colegio de San Luis. Nueva época”, rocznik V, n˚ 10, lipiec-grudzień 2015, s. 178-202.
10. Zambrano Marcelo H., Las nociones de poiesis, praxis y techné en la producción artística, “Revista de Arte Contemporáneo”, czerwiec 2019, s. 41-46.
Wszystkie teksty zostaną udostępnione uczestnikom seminarium drogą elektroniczną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: