Historia kultury Brazylii, XVI-XXI w 3305-HKB-SEM-LIC
Zajęcia poświęcone będą najważniejszym zagadnieniom historii i kultury Brazylii. Podczas zajęć studenci zapoznają się z metodologią pracy naukowej na poziomie seminarium licencjackiego. Elementami tego procesu będzie m.in. kwerenda archiwalna i naukoznawcza, krytyka, analiza oraz kwalifikacja źródła historycznego, a także interpretacja i reinterpretacja wydarzeń, postaci oraz procesów obecnych w historii i kulturze Brazylii (takich jak Getúlio Vargas, brazylijska szkoły ekonomiczna, brazylijska myśl społeczna, kultura masowa, sprawy etniczne oraz współczesny ustrój Brazylii).
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami z dziejów Brazylii, rozpatrywanymi pod kątem następujących dziedzin:
1. geografia
2. struktura etniczna
3. struktura wyznaniowa
4. demografia
5. historia i ewolucja badań amerykanistycznych
6. rozwój polskich badań nad Brazylią
Źródłoznawstwo:
1. pochodzenie źródeł
2. kwestia autentyczności źródeł
3. sposoby krytyki naukowej
4. możliwości zabezpieczenia i konserwacji źródeł
5. edycja źródeł
W cyklu 2023:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
W cyklu 2024:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student winien opanować wiedzę na temat historii Brazylii w kontekście zjawisk politycznych i społeczno ekonomicznych Europy i świata. W efekcie uczestnictwa w zajęciach student:
K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
K_W02: zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii);
K_W03: zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania;
K_W04: ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem;
K_W05: ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii kultury Brazylii i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej;
K_W06: ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego;
K_W07: ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych w obszarze Brazylii i Ameryki Łacińskiej.
Uczestnik zajęć:
K_U01: potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje;
K_U03: posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii;
K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U05: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków;
K_U07: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w języku polskim i portugalskim;
K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Uczestnik zajęć:
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata;
K_K03: posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych portugalskich, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role;
K_K07: potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w naukę studiowanego regionu (Brazylia), korzystając z różnych mediów i form;
K_K08: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Brazylii i Ameryki Łacińskiej.
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium wpływa:
• obecność na zajęciach
• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur)
Aby zaliczyć semestr zimowy, student obowiązany jest oddać wstępny plan pracy licencjackiej oraz bibliografię. Na koniec II semestru student obowiązany jest oddać gotową pracę.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Źródła:
Brasil, 500 anos Em documentos, (org.) Ivan Alves Filho, Mauad, Rio de Janeiro 1999.
Opracowania ogólne:
• Borys Fausto, História do Brasil, 10ª edição, São Paulo 2002.
• Marcin Kula, Historia Brazylii, Ossolineum, Warszawa 1987.
• Celso Furtado, Formação econômica do Brasil, 30ª edição, São Paulo 2001.
Opracowania szczegółowe:
• E. V. Garcia, Entre América e Europa: a politica externa brasileira na década de 1920, UnB, Brasília 2006
• Borys Fausto, Getúlio Vargas: o Poder e o Sorriso, São Paulo 2006.
• Thomas Skidmore, Brasil: De Getúlio Vargas a Castelo Branco (1930-1964), Paz e Terra, Rio de Janeiro 1979.
• Maria Vitória de Mesquita Benevides, O governo Kubitschek: desenvolvimento econômico e estabilidade política, 1956-1961, Paz e Terra, Rio de Janeiro 1976.
• Márcio de Oliveira, Brasília: o mito na trajetória da nação, Paralelo 15, Brasília 2005.
• Ruy Castro, Chega de saudade: a história e as histórias da bossa nova, 3 ed., Campanhia das Letras, São Paulo 2001.
• Octavio Ianni, Raças e classes sociais no Brasil, Editora Brasiliense, São Paulo 2004.
• Mariusz Malinowski, W poszukiwaniu brazylijskości. Główne nurty brazylijskiej myśli społecznej, CESLA, Warszawa 2011.
Metodologia badan historycznych
• Rossano Pecoraro, Filosofia da História, ZAHAR, Rio de Janeiro, 2009.
• Marc Bloch, Pochwała historii, przeł. Wanda Jedlicka; przedmowa Witold Kula, PWN, Warszawa 1960 (wyd. 2, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2009).
• Edward H. Carr, Historia. Czym jest, przeł. Piotr Kuć, Zysk i S-ka, Poznań 1999
• Andrzej Dembicz, Filozofia poznawania Ameryki, CESLA, Warszawa 2006
• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
• Georg G. Iggers, Historiografia XX wieku, PWN, Warszawa 2010
• Marian Pawlak, Jerzy Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku, WSP, Bydgoszcz 1999
• Aleksander Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, WSP, Częstochowa 2001
• Jerzy Topolski,Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006
W cyklu 2023:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie" dodatkowo, po uwzględnieniu potrzeb studentów: BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: podręcznik, Znak, Kraków, 2006. |
W cyklu 2024:
Patrz: "Podstawowe informacje o przedmiocie" dodatkowo, po uwzględnieniu potrzeb studentów: BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: podręcznik, Znak, Kraków, 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: