Historia Hiszpanii I 3305-HH1-11
Szczegółowy zakres tematów:
1. Wstęp. Geografia Hiszpanii.
2. Dawne kultury zamieszkujące Półwysep Iberyjski: Iberowie, Celtowie, Tartessos, Baskowie, Fenicjanie, Kartagińczycy.
3. Kolonizacja rzymska.
4. Najazd plemion gockich; Królestwo Wizygotów.
5. Podbój muzułmański. Rozwój i kultura Al Ándalus.
6. Kształtowanie się pierwszych ośrodków chrześcijańskich: Asturia, Kastylia, Katalonia, Nawarra.
7. Rozpad kalifatu Kordoby; najazdy Almoravidów, Almohadów, Merynidów. Czasy rekonkwisty.
8. Królestwo Kastylii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy.
9. Alfons X Mądry; toledańska szkoła tłumaczy.
10. Królestwo Aragonii: rozwój polityczny, gospodarczy, kulturowy.
11. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: objęcie władzy i zjednoczenie Hiszpanii.
12. Inkwizycja hiszpańska.
13. Królewska Para Katolicka – Izabela i Ferdynand: polityka zagraniczna.
14. Początek epoki wielkich odkryć geograficznych.
W cyklu 2023Z:
Szczegółowy zakres tematów: 1. Wstęp. Geografia Hiszpanii. |
W cyklu 2024Z:
Szczegółowy zakres tematów: 1. Wstęp. Geografia Hiszpanii. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii (okres od starożytności do końca epoki Królewskiej Pary Katolickiej); najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologię z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach.
Na ocenę semestralną składa się obecność: aktywność (2 nieprzygotowania), jak prezentacje studentów, dyskusja , zadania dodatkowe oraz egzamin ustny z zagadnień omawianych w trakcie cyklu zajęć. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%.
Literatura
Lektury na semestr I oraz II:
• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009
• J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991
• B. A. Catlos, Królestwa wiary (fragmenty), Poznań 2018
• R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I)
• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968
• Dzieje Ryksy, córki Władysława Wygnańca śląskiego, cesarzowej Hiszpanii i hrabiny Prowansyi, red. K. Maleczyński, Poznań 1933
• T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852
• M. Fernández Álvarez (fragmenty),
o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007
o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003
• H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990
• T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935
• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008
• F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010
• M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012
• K. Mirgos (red.), Baskijska historia, baskijskie historie (wybrane), Poznań - Gniezno 2014
• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984
• M. Malinowski, Społeczeństwo Kordoby w czasach Kolumba, inkwizycji i rekonkwisty (fragmenty), Toruń 2000
• R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006
• C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007
• M. Potok, Kim jest Cyd? Historia - literatura - przekład, "Pamiętnik Literacki", 98/2, 2007
• H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009 (bez rozdziału 1)
• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (rozdział o Karolu IV), Universitas, Kraków 2001
• S. Runciman, Nieszpory sycylijskie (fragmenty), Wrocław 2007
• M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi (fragmenty), Kraków 2011
Literatura pomocnicza:
• M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania
• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001
• G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985
W cyklu 2023Z:
Lektury na semestr I oraz II: • T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009 Literatura pomocnicza: |
W cyklu 2024Z:
Lektury na semestr I oraz II: • T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009 Literatura pomocnicza: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone stacjonarnie. Studenci otrzymują dostęp do nagranych krótkich wykładów i przygotowują się do omawiania lektur. Zajęcia odbywają się w formie prezentacji przygotowywanych przez studentów i/albo dyskusji nad lekturą (w zależności od tematu). Studenci będą otrzymywać także różnorakie zadania do wykonania w trybie zarówno synchronicznym, jak i asynchronicznym. W zależności od tematu pracujemy nieraz w mniejszych lub większych podgrupach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: