Historia Ameryki Łacińskiej I 3305-HAL1-21
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzący zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby.
XIX wiek dla latynoamerykańskiego regionu to okres walk o niepodległość, kształtowania się nowych republik i elit politycznych, kolejny etap modernizacji, konflikty zbrojne między młodymi państwami, ale również trwanie w systemie kolonialnym.
Zajęcia mają formę konwersatorium, w znacznej mierze opierają się na pracy indywidualnej i zespołowej studentek i studentów, polegającej na: wyszukiwaniu, selekcji i opracowaniu informacji; analizie oraz interpretacji źródeł pierwotnych i wtórnych, w tym tekstów naukowych i filmów dokumentalnych oraz zaprezentowaniu rezultatów tej pracy.
Zastosowana zostanie forma wykładu i prezentacji multimedialnej, uzupełniana o debatę i burzę mózgu.
Główne zakresy tematyczne:
1. Rewolucja francuska a wojny o niepodległość w Ameryce Łacińskiej.
2. Kształtowanie się mapy politycznej Ameryk. Granice nowych niepodległych państw. Walki o utrzymanie integralności, o ziemię i zasoby mineralne.
3. Konserwatyści i liberałowie w Ameryce Łacińskiej: geneza, ideologie, partie polityczne i walki zbrojne. Kształtowanie się kultury politycznej.
4. Relacje USA - Ameryka Łacińska i Karaiby.
5. Kształtowanie się tożsamości latynoamerykańskiej.
6. Problem niewolnictwa w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Polityka wobec Indian.
7. Stan gospodarczy a modernizacja XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej.
8. Zmiany w zaludnieniu XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej.
9. Przemiany społeczne w XIX w.
10. Początki ruchu robotniczego i nowe partie polityczne.
11. Ponowne odkrycie Ameryki dla świata: ważne odkrycia naukowe.
Tematy omawiane będą z wykorzystaniem studium przypadku. Szczególny nacisk położony zostanie na największe kraje regonu jak Meksyk, Argentyna, Kolumbia i Brazylia oraz regiony Karaibów, Ameryki Środkowej i Andów.
W cyklu 2023Z:
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzące zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby. |
W cyklu 2024Z:
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje XIX-wieczne procesy historyczne w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach oraz relacje tego regionu ze światem. Prowadzące zastosują podejście z zakresu historii społecznej oraz socjologii historycznej, z uwzględnieniem historii idei. Stąd też obok omówienia najważniejszych wydarzeń w ujęciu diachronicznym, podczas zajęć skupimy się także na debacie nad zjawiskami społecznymi, gospodarczymi i kulturowymi, których konsekwencje odczuwa również współczesna Ameryka Łacińska i Karaiby. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie podstawową terminologię w języku hiszpańskim z zakresu historii Ameryki Łacińskiej, zna przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary nauk humanistycznych, w tym historii i nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów iberystycznych; najważniejsze wydarzenia i procesy z historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów XIX i XX wieku, a także istotne aspekty iberoamerykańskiej kultury (K_W03; K_W06).
Umiejętności:
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty źródłowe w języku hiszpańskim, przydatne do analizy procesów historycznych latynoamerykańskich XIX i XX wieku; przedstawiać w języku hiszpańskim własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia dotyczące historii Ameryki Łacińskiej i Karaibów; rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historycznym Ameryki Łacińskiej oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i odpowiednich metod właściwych dla historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł, właściwych dla studiów nad historią Ameryki Łacińskiej (encyklopedie, teksty źródłowe pierwotne i wtórne, dane statystyczne, materiały audio-wizualne); napisać i zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim z zastosowaniem metod oraz źródeł właściwych dla historii; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem metod właściwych dla historii oraz odpowiednich źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad historią Ameryki Łacińskiej XIX i XX wieku (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole; uczestnictwa w kulturze regionu Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w szeroko rozumianej kulturze Ameryki Łacińskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
1. obowiązkowa obecność na zajęciach (10% oceny końcowej), dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione;
2. przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć (40% oceny końcowej), włączając w to realizację zadań i ich przedstawienie w trakcie zajęć;
3. egzamin końcowy ustny (50% oceny końcowej).
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć".
Literatura
Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/
Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata.
Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf
Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_
Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_
Strony internetowe:
Biblioteca Nacional de Chile http://www.memoriachilena.gob.cl
“La Memoria Política de México” https://www.memoriapoliticademexico.org/
Ejemplo de fuentes primarias (el material exacto se proporcionará con antelación para cada clase):
• Ley Lerdo
• Doctrina de Monroe
• Enmienda Platt
W cyklu 2023Z:
Podstawowa literatura ogólna: Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/ Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata. Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_ Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_ Strony internetowe: Przykładowe teksty źródłowe (materiały do każdych zajęć będą udostępniane przez prowadzące z wyprzedzeniem): |
W cyklu 2024Z:
Podstawowa literatura ogólna: Atlas histórico de América Latina y el Caribe, La Universidad Nacional de Lanús. http://atlaslatinoamericano.unla.edu.ar/ Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017), Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata. Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_ Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_ Strony internetowe: Przykładowe teksty źródłowe (materiały do każdych zajęć będą udostępniane przez prowadzące z wyprzedzeniem): |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć". |
W cyklu 2024Z:
"Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: