Historia Ameryki kolonialnej 3305-HAK-11
Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską. Przedstawione zostaną procesy formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce, procesy „metysażu” kulturowego pod wpływem ewangelizacji i efektu spotkania w Ameryce ludności pochodzącej z trzech, a nawet czterech kontynentów oraz miejscowej reakcji na nową rzeczywistość. Ponadto poruszana jest tematyka związana z administracją kolonii, gospodarką i ekonomią kolonialnej Ameryki, rywalizacji między mocarstwami europejskimi w Indiach Zach., buntach i rewoltach Indian oraz piratach z Karaibów. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom terminologię oraz znaczenie takich instytucji jak: encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, niewolnictwo, Wielkie Karaiby.
Przykładowy zakres tematów:
1. Epoka wielkich odkryć geograficznych i IV wyprawy Krzysztofa Kolumba;
2. Viajes andaluces i pierwsze kolonie Hiszpanów w Indiach Zachodnich;
3. Konkwista Mezoameryki;
4. Konkwista Peru;
5. Zakony religijne i ewangelizacja w Indiach Zachodnich;
6. Hiszpańska struktura administracyjno-społeczna w Ameryce;
7. Ekonomia w Ameryce kolonialnej;
8. La Carrera de Indias i Galeón de Manila, system żeglugi kolonialnej;
9. Piraci z Karaibów;
10. Kolonizacja niehiszpańska w regionie Wielkich Karaibów (XVI-XVII w.);
11. Indiańskie bunty i rebelie w Indiach Zachodnich;
12. Niewolnictwo w Ameryce kolonialnej;
13. Reformy burbońskie w Indiach Zachodnich w XVIII w.;
14. Wojny imperialne i obronność hiszpańskich terytoriów zamorskich w XVIII i początkach XIX w.
15. Ekspedycje badawcze w Ameryce Łacińskiej w okresie kolonialnym.
W cyklu 2023L:
Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską. Przedstawione zostaną procesy formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce, procesy „metysażu” kulturowego pod wpływem ewangelizacji i efektu spotkania w Ameryce ludności pochodzącej z trzech, a nawet czterech kontynentów oraz miejscowej reakcji na nową rzeczywistość. Ponadto poruszana jest tematyka związana z administracją kolonii, gospodarką i ekonomią kolonialnej Ameryki, rywalizacji między mocarstwami europejskimi w Indiach Zach., buntach i rewoltach Indian oraz piratach z Karaibów. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom terminologię oraz znaczenie takich instytucji jak: encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, niewolnictwo, Wielkie Karaiby. Przykładowy zakres tematów: |
W cyklu 2024L:
Zajęcia są kursem podstawowym, podczas którego studenci poznają europejskie uwarunkowania oraz przebieg i skutki XV- i XVI-wiecznych odkryć geograficznych i podbojów organizowanych przez Korony Hiszpańską i Portugalską. Przedstawione zostaną procesy formowania się nowej rzeczywistości kolonialnej w Ameryce, procesy „metysażu” kulturowego pod wpływem ewangelizacji i efektu spotkania w Ameryce ludności pochodzącej z trzech, a nawet czterech kontynentów oraz miejscowej reakcji na nową rzeczywistość. Ponadto poruszana jest tematyka związana z administracją kolonii, gospodarką i ekonomią kolonialnej Ameryki, rywalizacji między mocarstwami europejskimi w Indiach Zach., buntach i rewoltach Indian oraz piratach z Karaibów. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć studentom terminologię oraz znaczenie takich instytucji jak: encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, niewolnictwo, Wielkie Karaiby. Przykładowy zakres tematów: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali zdalnie mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali zdalnie mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2024L: zdalnie w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Ameryki okresu kolonialnego (od podróży Kolumba do wojen niepodległościowych w Ameryce); najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Ameryki kolonialnej oraz istotne aspekty społeczno-kulturalne tego okresu (K_W03; K_W06).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Ameryki kolonialnej; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Ameryki kolonialnej; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu historii i historiografii kolonialnej; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w działaniach związanych z historią kolonialną korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze, społeczeństwie i historiografii Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W całym semestrze dopuszczalne są jedynie 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe nieobecności należy usprawiedliwiać zwolnieniem lekarskim max. do 7 dni po zakończeniu terminu zwolnienia. Po upływie tego terminu zwolnienia lekarskie nie będą akceptowane, a nieobecność będzie uważana za nieusprawiedliwioną.
UWAGA! Dozwolone są 3 nieobecności usprawiedliwione w ciągu całego semestru.
Obowiązkiem studenta jest również zaliczenie testów jednokrotnego wyboru, które będą prowadzone na początku zajęć (wejściówki). Student musi zaliczyć co najmniej 10 testów w całym semestrze. Niezaliczonych testów nie można poprawiać. Nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach uważana jest za niezaliczenie testu. Student ma możliwość zaliczenia w innym terminie wyłącznie testów z tych zajęć, na których nie uczestniczył i ma za nie zwolnienie lekarskie.
Przy ewentualnym nauczaniu zdalnym testy będą przeprowadzane w formie elektronicznej przy użyciu narzędzi Google Classroom, Kampus i innych.
UWAGA! Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest:
- obecności, możliwe max. 2 nieobecności nieusprawiedliwione i max. 3 usprawiedliwione w semestrze;
- zaliczenie wejściówek, przeprowadzanych na początku każdych zajęć, które mają potwierdzić przygotowanie zadanej lektury na każde konwersatorium (możliwe 5 testów niezaliczonych w całym semestrze, w tym te, wynikające z nieobecności studenta);
- aktywny udział studenta w konwersatorium i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej lekturze tekstów źródłowych, fragmentów artykułów i opracowań. Na każdych zajęciach student będzie mógł zdobyć + z aktywności. Na koniec semestru zostaną one zsumowane i studenci, którzy uzbierają 10 i więcej + otrzymają podwyższoną ocenę o 0,5 stopnia na egzaminie końcowym.
Zajęcia będą prowadzone w sali wykładowej. Egzamin końcowy również zostanie napisany w sali, gdzie studenci zostaną podzieleni na dwie grupy.
Nie można wykluczyć, że ze względów pandemicznych zarówno kryteria zaliczenia zajęć, jak i forma egzaminu końcowego mogą ulec zmianie o czym studenci zostaną poinformowani przed rozpoczęciem lub w trakcie trwania konwersatorium.
Literatura
Przykładowa literatura:
BAILEY, Helen Miller i Abraham P. Nasatir (1969) Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN
COLON, Hernando (1965) Dzieje żywota i znamienitych spraw Admirała don Krzysztofa Kolumba. Warszawa, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej
DEFOE, Daniel (1968) Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki. Warszawa, Czytelnik
DÍAZ DEL CASTILLO, Bernal (1962) Pamiętnik żołnierza Korteza czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii. Warszawa, Wyd. Ministerstwa Obrony Narodowej
EXQUEMELIN, Alexander (1970) Bukanierzy amerykańscy. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie
EXQUEMELIN, Alexander (2009) Dzienniki piratów: dzieje kapitana Morgana i bukanierów, ręką naocznego świadka. Warszawa, National Geographic/G+J RBA
FAVIER, Jean (1996) Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana. Warszawa, Wydawnictwo Bellona
GARCILASO DE LA VEGA, Inca (2017) O Inkach uwagi prawdziwe. tłum. Jan Szemiński. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy
MACLEOD, Murdo (1973) Spanish Central America, Austin, University of Texas
MAŁOWIST, Marian (1993) Europa i jej ekspansja XIV-XVII w. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
OLSZYCKI, Mirosław (2017) Świat kolonialnej Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN
PARRY, J. H. (1983) Morskie Imperium Hiszpanii. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie
PIGAFETTA, Antonio (1992) Relacja z wyprawy Magellana dookoła Świata. Warszawa, Novus Orbis
PIZARRO, Pedro (1995) Relacja o odkryciu i podboju Królestwa Peru. Gdańsk, Novus Orbis
REICHERT, Rafal (2011) “Juan de Cádiz, un pirata del Caribe”, Revista CESLA, Uniwersytet Warszawski,
REICHERT, Rafal (2016) "Polityka metropolii w kwestii militarnej i ekonomicznej obrony Nowej Hiszpanii za panowania dynastii Habsburgów (1516-1700). Zarys problematyki”. KLIO, UMK, Toruń
REICHERT, Rafal (2021), Od Cortesa do Bolivara. Zarys dziejów wojskowych w hiszpańskiej Ameryce kolonialnej, Warszawa, PWN
RUBIO MAÑÉ, José Ignacio (1983) El virreinato I, orígenes y jurisdicciones, y dinámica social de los virreyes. México, FCE/UNAM
SAUER, Carl Ortwin (1984) Descubrimiento y dominación española del Caribe, México, FCE
TARCZYŃSKI, Andrzej (2001) Wartości i postawy w obliczu zderzenia systemów kulturowych. Hiszpańscy zdobywcy XVI wieku wobec Nowego Świata. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej
TARCZYŃSKI, Andrzej (2009) Podbój imperiów Inków i Azteków. Warszawa, Bellona
TOMICKI, Ryszard (1984) Tenochtitlan 1521. Warszawa. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej
TOMICKI, Ryszard (1990) Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich
VESPUCCI, Amerigo (1995) „Świat Nowy” w: Listy o odkryciu Ameryki. wyb. J. Kieniewicz, Gdańsk, Novus Orbis
W cyklu 2023L:
Przykładowa literatura: |
W cyklu 2024L:
Przykładowa literatura: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
JEDNA GRUPA POWINNA LICZYĆ DO 15 STUDENTÓW. |
W cyklu 2024L:
JEDNA GRUPA POWINNA LICZYĆ DO 20 STUDENTÓW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: