Dydaktyka języka portugalskiego 5 3305-DJP5-MD-2U
Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka portugalskiego w szkołach ponadpodstawowych. Studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem kursu nauczania języka portugalskiego w zależności od potrzeb uczniów wynikających ze znajomości tego języka, sposobów jego uczenia się oraz zainteresowań i motywacji poznawczych.
Studenci poznają metody nauczania stosowane do różnych treści językowych i społeczno-kulturowych, a także techniki prowadzące do rozwoju zróżnicowanych umiejętności komunikacyjnych.
Będą potrafili zorganizować nauczanie języka portugalskiego biorąc pod uwagę umiejętności swoich uczniów w zakresie znajomości tego języka, a także wiedzy co do strategii i celów uczenia się. Nauczą się posługiwać rozmaitymi materiałami dydaktycznymi oraz poznają działania prowadzące do rozwoju badań nad nauczaniem języka portugalskiego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
D.1.W10: rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
D.1.W11: egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
D.1.W12: diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
D.1.W13: znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1.W14: warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
D.1.W15: potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy.
W zakresie umiejętności student potrafi:
D.1.U1: identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
D.1.U2: przeanalizować rozkład materiału;
D.1.U3: identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania;
D.1.U4: dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1.U5: kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
D.1.U6: podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1.U7: dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1.U8: merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
D.1.U9: skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
D.1.U10: rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
D.1.U11: przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
D.1.K1: adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1.K2: popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1.K3: zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności;
D.1.K4: promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
D.1.K5: kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
D.1.K6: budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
D.1.K7: rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
D.1.K8: kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu;
D.1.K9: stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Przedmiot prowadzony jest w formie zajęć teoretyczno-praktycznych, opartych na prezentacji lektur przygotowanych przez studentów oraz dyskusji pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.
Ocenianie w przeciągu całego semestru, na które będą się składać następujące elementy:
- Test w formie pisemnej
- Prezentacja pracy (w formie pisemnej oraz ustnej)
- Udział na zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bizarro, Rosa Porfíria, and Maria Alfredo Moreira, eds. Português língua não materna: investigação e ensino. Lidel Edições Técnicas, Lda, 2013.
Brown, D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. New York: San Francisco State University.
Conselho da Europa (2001). Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas aprendizagem, ensino, avaliação. Coleção Perspectivas Atuais/Educação. Porto: Edições Asa.
Conselho da Europa & Comissão Europeia. (2001). Mochila pedagógica sobre aprendizagem intercultural. Estrasburgo: Edições do Conselho da Europa.
Council of Europe. Common European Framework of Reference for languages: Learning, teaching, assessment (CEFR): Companion volume with new descriptors, 2017.
Deardorff, Darla K., and Elspeth Jones. Intercultural competence. Thousand Oaks: Sage, 2009.
Direção de Serviços de Línguas. Referencial Camões PLE, 2017.
Newby, David. European Portfolio for Student Teachers of Languages: A reflection tool for language teacher education. Council of Europe, 2007.
Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: