Dydaktyka języka portugalskiego 2 3305-DJP2-MD-2U
Studenci poznają podstawy prawne nauczania języka oraz metody nauczania, przede wszystkim te najnowsze. Zapoznają się z technikami uczenia rozmaitych elementów komunikacji językowej lingwistycznych i socjolingwistycznych oraz nauczą się rozwijać różne umiejętności swoich uczniów takich jak pisanie, czytanie, mówienie i rozumienie ze słuchu, także w sposób zintegrowany.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
D.1.W1: miejsce przedmiotu w ramowych planach nauczania na tym etapie edukacyjnym;
D.1.W2: podstawę programową przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu na tym etapie edukacyjnym, przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
D.1.W3: integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
D.1.W4: kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1.W5: konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu;
D.1.W6: metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
D.1.W7: organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu: wycieczki, zajęcia terenowe, konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
D.1.W8: sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
D.1.W9: metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Na ocenę z zajęć wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, projektów, omawianie lektur, (25%) obecność na zajęciach/ dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze (25%) oraz wynik końcowego egzaminu pisemnego (50%).
Literatura
CLARK, H. H. O uso da linguagem. Cadernos de Tradução, n. 9, p. 49-75.
1, 2000.
FREIRE, P.; Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43ª São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Professora sim, tia não. 24 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
Gortych, D.A. et al., Mozaika glottodydaktyczna. Edukatorium w kształtowaniu
kreatywności zawodowej glottodydaktyków, Poznań 2021.
Quadro europeu comum de referência para as línguas. Aprendizagem, ensino,
avaliação, org. J. Matias Alves, Conselho da Europa 2001.
Podręczniki i materiały edukacyjne do nauki języka portugalskiego.
Wybrane publikacje Associação de Professores de Português (https://app.pt),
Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira (https://assiple.org) i
inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: