Aktualne tendencje w teatrze hiszpańskim 3305-ATTH-01
W trakcie zajęć zostaną omówione najnowsze tendencje, które można zaobserwować w teatrze i dramaturgii hiszpańskiej w XXI w. Zajęcia poświęcone są nie tylko prześledzeniu zmian i procesów, które można zaobserwować na scenie hiszpańskiej; ich równoważną i integralną częścią jest rozwój umiejętności analityczno-krytycznych, opracowaniu swoistego aparatu metodologicznego.
Choć nieodzowny będzie namysł nad formalnymi aspektami analizowanych dzieł, istotnym punktem będzie analiza treści, jej związków z rzeczywistością, rozumianą jako jako konkretny moment społeczno-polityczny.
Analizowane będą nie tylko teksty dramatyczne, lecz także spektakle teatralne, co doprowadzi do ciekawej refleksji dotyczącej dramatyczności i/lub teatralności analizowanych dzieł, jak także kwestii wystawienia tekstu dramatycznego na scenie.
Na zajęciach omawiane będą następujące zagadnienia / bloki tematyczne:
1. Podstawowe pojęcia związane z praktyczną analizą dzieła dramatycznego oraz widowiska teatralnego: struktura dramatu, akcja dramatyczna, czas dramatyczny a czas spektaklu, przestrzeń dramatyczna a przestrzeń sceniczna, relacja aktor – widz, itd.
2. Panorama teatralna w Hiszpanii - od "Pokolenia Bradomín" do "wschodzącej dramaturgii".
3. Sztuka dramatyczna jako narzędzie krytyki społecznej.
4. Teatr dokumentalny. Format "Verbatim" jako narzędzie krytyki społecznej.
5. Nowy paradygmat dramatopisarski i sceniczny: przejście od teatru dramatycznego do postdramatycznego.
7. W stronę refleksji „meta” – teatr i dramat we własnym zwierciadle.
8. Nie(hetero)normatywność. LGBTQ+ w hiszpańskim dramacie.
9. Ja - inny. O obliczach obcości (?) w najnowszym teatrze hiszpańskim.
10. Dramaturgia pisana przez kobiety.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu zajęć student opanował podstawową terminologię i metodologię dotyczącą badań nad teatrem i dramatem, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych zjawisk w teatrze i dramacie hiszpańskim (XXI w.) (K_W03,).
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć student umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk teatralnych, jak również przeprowadzić samodzielną analizę i interpretację dzieła dramatycznego i teatralnego w języku hiszpańskim, uwzględniając najnowsze tendencje, które zachodzą w hiszpańskiej kulturze (K_U01, K_U02; K_U03). Wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące sfery estetyczno-formalnej oraz tematycznej dzieła dramatycznego/teatralnego zarówno w formie ustnej jak i pisemnej (K_U05, K_U06).
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu zajęć student: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01), jak również jest zainteresowany aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi w teatrze i dramacie hiszpańskim (K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
1) obecność [10%]
Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. Przekroczenie 50% obecności skutkuje uzyskaniem oceny NK (nieklasyfikowany)
2) Aktywność na zajęciach [10%]
Aktywne branie udziału w zajęciach - w debacie, pracach grupowych, inicjatywa przy udzielaniu odpowiedzi na zadane pytania, itd.
3) Pisemna praca zaliczeniowa [70%]
Esej, który będzie analizą konkretnego zjawiska (tendencji) w tekście teatralnym lub spektaklu. Proponowany temat eseju musi zostać zgłoszony i zaakceptowany przez prowadzącego we wskazanym przez niego terminie. Sugerowany jest wybór jednej z tendencji, która zostanie omówiona w trakcie zajęć, natomiast dobór sztuki pozostawiony jest osobie studenckiej, z zastrzeżeniem, że musi to być hiszpańska sztuka teatralna.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Analizowane dramaty:
1. Juana Escabias "La fiesta"
2. Juana Escabias "WhatsApp"
3. Guillém Clua "Smiley"
4. Paco Bezerra "El pequeño poni"
5. Juan Mayorga "Himmelweg"
6. Jordi Casanovas "Jauría"
7. Nando López "Cuando fuimos dos"
8. Lucía Carballal "La resistencia".
9. Rodrigo García "Cenizas escogidas"
10. Angélica Liddell "La casa de la fuerza"
11. Juan García Larrondo "Mariquita aparece ahogada en una cesta"
Analizowane spektakle:
1. "Grooming", Paco Bezerra, reż. José Luis Gómez
2. "Gólgota Picnic", Rodrigo García, reż. La Carnicería Teatro
Wybrana literatura teoretyczna:
Balme, Christopher: Wprowadzenie do nauki o teatrze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
Borowski, M., Sugiera, M.: Elementy dramatu analizy diagnostyczne, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2009.
Borowski, Mateusz: In Search for the Real. New Developments of the European Playwriting of the 1990s, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2007.
Fischer-Lichte, Erika: Teatr i teatrologia: podstawowe pytania, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław, 2012.
Gabrielle, John P.: Lecturas globales del teatro español del siglo XXI, Espiral Hispano-Americana, Ed. Fundamentos, Madrid, 2014.
Pavis, Patrice: Diccionario del teatro: [dramaturgia, estética, semiología], Paidós, Barcelona, 2002.
Pavis, Patrice: Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.
García Barrientos, José Luis: Cómo se comenta una obra de teatro ensayo de método, Sintesis, Madrid, 2001.
Grillo Torres, María Paz: Compendio de teoría teatral, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004.
Lehmann, Hans-Thies: El teatro posdramático: una introducción, trad. Paula Riva. Telefondo. Revista de teoría y crítica teatral, 12: 1-19, 2010.
Ragué-Arias, María José: El teatro de fin de milenio en España (De 1975 hasta hoy), Ariel, Barcelona, 1996.
Prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji listy omawianych lektur w zależności od zainteresowań uczestników kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: