- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sem tem: Słowniki jako źródło wiedzy językowej i narzędzie pracy filologia 3304-2DXW-ST-050-OG
Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom seminarium, w jaki sposób można wykorzystać słowniki i proponowane przez nie narzędzia wyszukiwania (zwłaszcza słowniki online) do pogłębienia wiedzy językoznawczej, znajomości języka oraz do redakcji tekstu i przekładu.
W ramach seminarium omawia się typologię współczesnych słowników (ze szczególnym uwzględnieniem słowników online), różnice między słownikiem językowym i encyklopedią, słownikiem ogólnym i specjalistycznym, a także specyfikę słownika jedno- i dwujęzycznego. Szczególną uwagę poświęca się budowie artykułu hasłowego słowników jednojęzycznych, definicji leksykalnej (z uwzględnieniem analizy relacji semantycznych), różnym typom definicji, roli przykładów słownikowych w opisie jednostki leksykograficznej oraz roli korpusów tekstów przydatnych do zweryfikowania znaczenia kontekstowego jednostki. Szczegółowej analizie poddane zostanie kilka słowników ogólnych (w wersji papierowej i elektronicznej) oraz kilkanaście słowników specjalistycznych (w obu wersjach).
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
Wiedza
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie leksykografii oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01),
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu leksykografii, w szczególności typologię słowników oraz specyfikę i zastosowania różnych typów słowników jednojęzycznych, dwu- i wielojęzycznych w wersji tradycyjnej (papierowej) i elektronicznej (K_W02),
Umiejętności
-umie odpowiednio wybrać i posłużyć się właściwym słownikiem w pracy własnej, w szczególności w redagowaniu tekstu, tłumaczeniu, zbieraniu danych leksykalnych (K_U02),
-umie efektywnie wyszukiwać i korzystać z informacji zawartych w makro- i mikrostrukturach słowników, znajdować wyrazy bliskoznaczne, wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym, właściwe znaczenie kontekstowe wyrazów polisemicznych w redakcji własnego tekstu i przekładu, skonstruować parafrazę eksplikacyjną dla celów dydaktycznych (wyjaśnienia znaczenia wyrazu) (K_U07),
Kompetencje społeczne
- jest gotów do wykorzystywania kompetencji językoznawczych, w szczególności z leksykografii, na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego (K_K05),
- jest gotów do przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K07),
- jest gotów do współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, praca zespołowa, przygotowanie 2 prezentacji multimedialnych. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
A. Lehman, F. Martin-Berthet, Lexicologie. Sémantique, morphologie, lexicographie, Paris, Armand Colin, 2014.
M.-F. Mortureux, La lexicologie entre langue et discours. Paris, SEDES, Coll. Campus, 1997.
A.Niklas-Salmienen, La lexicologie, Armand Colin, 2015.
A.Rey, De l’artisanat des dictionnaires à une science du mot, Paris, Armand Colin 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: