Zasadnicza praktyka dydaktyczna – I i III etap edukacyjny (kształcenie nauczycieli) 3302-ZPD3I-L
Nadrzędnym celem Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu glottodydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu glottodydaktyki. Praktyki obejmują poznanie zadań dydaktycznych realizowanych przez szkoły, sposobów funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej placówki systemu oświaty, rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkołach. W ramach WPD student wyciąga wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela (w tym przede wszystkim nauczyciela języka niemieckiego), jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwuje stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. Analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania glottodydaktycznego sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Praktyka bazuje na skutecznym współdziałaniu z opiekunami praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w kontekście nauczania języka niemieckiego.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji oraz zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim (P6S_WG/ K_W03);
- podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki w powiązaniu z wiedzą z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki ogólnej oraz procesy nauczania/uczenia się języka niemieckiego w wybranych kontekstach na wszystkich etapach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK/ K_W04);
- zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę
systemu oświaty (D.2.W1);
- sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej
szkoły lub placówki systemu oświaty (D.2.W2);
- rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty (D.2.W3).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu glottodydaktyki z elementami dydaktyki ogólnej i psychopedagogiki (P6S_UW/ P6S_UO; K_U02);
- posługiwać się językiem niemieckim zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne w języku polskim i języku niemieckim w zakresie glottodydaktyki z elementami dydaktyki ogólnej i psychopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK; K_U04);
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU; K_U07);
- wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej (D.2.U1);
- zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć (D.2.U2);
- analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i (glotto)dydkatycznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (D.2.U3).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- współdziałania z nauczycielem-opiekunem praktyk, innymi nauczycielami, terapeutami i pracownikami szkoły oraz do pracy w zespołach nauczycielskich, przyjmując w nich różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KK/ P6S_KR; K_K01);
- uczestnictwa w życiu społecznym szkoły (P6S_KR/ P6S_KO; K_K02);
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK; K_K03);
- skutecznego współdziałania z nauczycielem-opiekunem praktyk z ramienia danej szkoły oraz z nauczycielami akademickimi w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych - w tym szczególnie w zakresie nabywania umiejętności do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych (D.2.K1).
Kryteria oceniania
Ocena Zasadniczej praktyki dydaktycznej - I-III etap
edukacyjny jest dokonywana na podstawie:
1) dokumentacji formalnej: Dziennik praktyk (zawierający
potwierdzenie z pieczęcią placówki, opis zrealizowanej praktyki w
formie Kart tygodniowych podpisanych przez nauczyciela-opiekuna z
ramienia szkoły i przez studenta-praktykanta, Opinie nauczycieli
opiekunów oraz Kartę samooceny studenta) oraz Arkusz oceny lekcji
pokazowej;
2) dokumentacji (glotto)dydaktycznej: Portfolio (zawierające
scenariusze lekcji języka niemieckiego oraz arkusze obserwacyjne w
języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi do każdego
obserwowanego lub realizowanego aspektu (glotto)dydaktycznego, w
tym 6 scenariuszy lekcji języka niemieckiego i 3 arkusze
obserwacyjne w języku niemieckim przedkładane do oceny w IG UW)
oraz
3) udziału w zajęciach Dydaktyka - wykład oraz aktywności na
zajęciach Dydaktyka - ćwiczenia i Dydaktyka - warsztaty.
Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z opiekunem praktyk
pedagogicznych z ramienia IG UW. Ocena końcowa odnotowywana
jest w Dzienniku praktyk danego studenta oraz w systemie USOS.
Szczegółowe zasady określa regulamin Zasadniczej praktyki
dydaktycznej w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu
Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Zasadniczej
praktyki dydaktycznej powinny być rozstrzygane w porozumieniu z
opiekunem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
Praktyki zawodowe
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia Zasadniczej praktyki
dydaktycznej jest rzetelne zrealizowanie 90 godzin praktyki dydaktycznej
o charakterze aktywnym z elementami obserwacji, obejmujących częściowo obserwację w dowolnych placówkach oraz przede wszystkim planowanie i prowadzenie zajęć języka niemieckiego w 1 dowolnej placówce do wyboru:
szkole podstawowej lub szkole ponadpodstawowej.
Literatura
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen.
Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz
Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Butzkamm, W.: Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen
für Lehrer und Schüler. Deutsch als Fremdsprache. Hueber: Ismaning
2000.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka
Edukacyjna: Warszawa 2004.
Gehring, W.: Fremdsprache Deutsch unterrichten. Verlag Julius
Klinkhardt: Bad Heilbrun 2018.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am
Main 1991.
Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych.
WSiP: Warszawa 1993.
Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I
etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Jaroszewska, A.: Budowanie przyjaznego środowiska wspierającego
efektywną naukę języków obcych. Ośrodek Rozwoju Edukacji:
Warszawa 2014.
Karpeta-Peć, B./ J. Sobańska-Jędrych/ M. Torenc: Rozwijanie
uzdolnień językowych u uczniów w szkole. Ośrodek Rozwoju
Edukacji: Warszawa 2013.
Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków
obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II
etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka
Edukacyjna: Warszawa 2005.
Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa
2009.
Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia.
Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.
Peć, B.: Otwarte formy uczenia się języków obcych. Oficyna
Wydawnicza Impuls: Kraków 2021.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen
Scriptor: Berlin 2004.
Schart, M./ Legutke, M.: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2018.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag:
München 1999.
Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian.
Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Czasopisma: Fremdsprache Deutsch (np. 58/2018:
Unterrichtssprache Deutsch), Deutsch (np. 5-10, nr 53/2017:
Unterrichtssprache erwerben), Języki Obce w Szkole, Primar i inne.
Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEiN do
użytku szkolnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: