Wprowadzenie do językoznawstwa 3302-WJ1-Z
Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie się z refleksjami na temat systemu i użycia języka naturalnego. Studenci dowiadują się, czym jest język, jak jest zbudowany oraz jaką role pełni on w procesie komunikowania. Poznaje on także podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, jak system, komunikacja, język, gramatyka, znak, znaczenie oraz główne subdyscypliny językoznawcze, jak socjolingwistyka, etnolingwistyka, pragmalingwistyki, kognitywistka, lingwistyka tekstu i dyskursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego i niemieckiego obszaru językowego,(K_W03),
- teorie i metodologię z zakresu nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego w stopniu zaawansowanym (K_W06)
Student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego (K_U02)
Student jest gotów do:
- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K03)
Kryteria oceniania
Końcowy test pisemny.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Grzegorczykowa Renata (2007): Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Morciniec Norbert (2020): Wprowadzenie do językoznawstwa niemieckiego, Wrocław.
Kuczyński Ewdwad, Mackiewicz Jolanta (2011): Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Gdańsk.
Pittner Karin (2016): Einführung in die germanistische Linguistik. Wiesbaden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: