Podstawy dydaktyki (ćwiczenia) 3302-PDY2cw-Z
Podczas ćwiczeń poruszone zostaną następujące zagadnienia: usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relacja dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, klasa szkolna jako środowisko edukacyjnego, m.in. style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne zachodzące w klasie, integracja klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, ich źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizacja procesu kształcenia oraz pracy uczniów; lekcja jako jednostka dydaktyczna oraz jej budowa, modele lekcji i sztuka prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, odkrywanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień, zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomia dydaktyczna nauczyciela; ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów, tj. ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; ocena efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły; język jako narzędzie pracy nauczyciela, w tym praca z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych - sztuka wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych - poprawność językową, etyka języka, etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu - budowa, działanie i ochrona narządu mowy i zasady emisji głosu.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji oraz zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK/ K_W04);
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (PS6_WK/ K_W10);
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (P6S_WK/ K_W13);
- usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych (C.W1);
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.W2);
- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów (C.W3);
- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne (C.W4);
- konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela (C.W5);
- sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną (C.W6);
- znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu (C.W7).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki (P6S_UW/ P6S_UO/ K_U02);
- wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (P6S_UK/ P6S_UO/ K_U06);
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU/ K_U07);
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (P6S_UO/ K_U08);
- zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego (C.U1);
- zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej (C.U2);
- dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów (C.U3);
- wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę (C.U4);
- zaplanować pracę z uczniem zdolnym, przygotowującą go do udziału w konkursie przedmiotowym lub współzawodnictwie sportowym (C.U5);
- dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej (C.U6);
- poprawnie posługiwać się językiem polskim (C.U8).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KR/ K_K01);
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (PS6_KR/ PS6_KO/ K_K02);
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK/ K_K03);
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (P6S_KR/ K_K04);
- twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów (C.K1).
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciaciach, aktywności (referaty, prezentacje, projekty) oraz wyniku zaliczenia pisemnego.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może odbywać wstępną praktykę dydaktyczną w wymiarze 60h w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bereźnicki, F. (2004): Podstawy dydaktyki. Kraków.
Bereźnicki, F. (2011): Zarys dydaktyki szkolnej. Szczecin.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.)(2003): Pedagogika, tom I, II. Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Bausch, K. R., Christ, H., Hüllen, W., Krumm, H. J. (Hrsg.)(2007): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen.
Burwitz-Melzer, E., Mehlhorn, G., Bausch K.-R., Krumm, H.-J. (Hrsg.)(2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen.
Bovet, G., Huvendiek, V. (Hrsg.)(2000): Leitfaden Schulpraxis. Berlin.
Czaplikowska, R., Kubacki, A. D. (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów.
Heyd, G. (1991): Deutsch lehren. Diesterweg.
Komorowska, H. (2005): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.
Komorowska, H. (red.)(2009): Skuteczna nauka języka obcego. Warszawa.
Kron, F. W., Jürgens, E., Standop, J. (2014): Grundwissen Didaktik. München, Basel.
Kunter, M., Trautwein U. (2018): Psychologie des Unterrichts. Paderborn.
Lehner, M. (2009): Allgemeine Didaktik. Bern.
Lehner, M. (2019): Didaktik. Bern.
Pyżalski, J. (red.)(2020): Edukacja zdalna w czasie pandemii Covid-19. Poznań.
Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków.
Zawadzka-Bartnik, E. (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: