- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kinematografia i fotografia w krajach niemieckojęzycznych 3302-KFKN-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie zasadniczych etapów w rozwoju kinematografii na niemieckim obszarze językowym z uwzględnieniem takich aspektów jak: główne tendencje, centra, artyści, dzieła.
- początki kinematografii na niemieckim obszarze językowym
- kino – lata 20 XX wieku – trendy, twórcy, założenia
- kino propagandy – Heimatfilme i Blut- und Bodenflime
- Leni Riefenstahl – filmy dokumentalne, kino III Rzeszy
- UFA i DEFA
- filmy o tematyce migracyjnej – lata 70te XX wieku do dziś
- filmy o tematyce II Wojny Światowej
- filmy dotyczące ‘Ostalgii”
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
„K_W01 specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej
znaczenie oraz podstawy komparatystyki kulturowej
K_W05 teorie i metodologię z zakresu nauki o literaturze, komparatystyki
kulturowej i literackiej
K_W08 podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury
właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie
nauki o kulturze i literaturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i
literackiej
K_W09 podstawowe metody analizy i interpretacji w zakresie nauki o języku
krajów niemieckiego obszaru językowego”
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są w formie seminarium. Zaliczenie na podstawie referatu lub pracy pisemnej semestralnej.
Literatura
„Bandmann, Christa/ Hembus, Joe: Klassiker des deutschen Tonfilms 1930–1960. München 1980.
Drewniak, Bogusław: Der deutsche Film 1938–1945. Ein Gesamtüberblick. Düsseldorf 1987.
Heinzlmeier, Adolf: Nachkriegsfilm und Nazifilm. Anmerkungen zu einem deutschen Thema. Frankfurt am Main 1988.
Jacobsen, Wolfgang: Der Film im Nationalsozialismus. München 2011.
Prinzler, Hans Helmut : Chronik des deutschen Films 1895–1994. München 1995.
Irmela Schneider: Film, Fernsehen & Co. Heidelberg 1990, ISBN 3-533-04296-0.
Stielke, Sebastian: Babelsberg – Wiege des Films und moderne Medienstadt. Berlin 2021.
Lubelski, Tadeusz/ Sowińska, Iwona/ Syska, Rafał: Historia kina, Kraków 2012.
Gwóźdź, Andrzej: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Kraków 2004.
Kracauer, Sigfried: Od Caligariego do Hitlera: z psychologii filmu niemieckiego. Gdańsk 2009.
Kłys, Tomasz: Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Langa i kino niemieckie do roku 1945. Łódź 2013.
Hagen, Kirsten/ Leis, Mario: Leni Riefenstahl. Berlin 2009.
Fiuk, Ewa: Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków. Wrocław 2012.
Fiuk, Ewa: Przestrzenie migracji. Przypadek kina niemieckiego, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107.
Fiuk, Ewa: Nowe niemieckie kino gatunków wobec II wojny światowej, [w:] Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur, red. A. Gwóźdź, Kraków 2004.”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: