Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2 – III i IV etap edukacyjny 3302-Gkn2-L
Przedmiot jest realizowany na II roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie konwersatorium w semestrze IV.
Konwersatorium poświęcone jest uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak:
1. Projektowanie środowiska materialnego lekcji języka obcego na III i IV etapie edukacyjnym. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki do nauki języka niemieckiego, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej.
2. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów (młodzieży na III i IV etapie edukacyjnym). Zdolności do nauki języków obcych i ich rozpoznawanie. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.
3. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia na III i IV etapie edukacyjnym, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się języka obcego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych (języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym) - profilaktyka, diagnoza, pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
5. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Edukacja zdrowotna – profilaktyka uzależnień.
6. Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia na III i IV etapie edukacyjnym. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języków obcych. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. Stymulowanie samodzielnej pracy ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent posiada pogłębioną, uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu:
1. projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do III i IV etapu edukacyjnego i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
K_W01
K_W02
2. podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych
K_W02
K_W17
3. specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z dysfunkcjami, niepełnosprawnych oraz szczególnie uzdolnionych
K_W02
K_W17
4. metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych na III i IV etapie edukacyjnym
K_W17
K_W18
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
1. potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych
K_U02
K_U03
K_U17
2. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji
K_U01
K_U15
K_U17
3. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III i IV etapie edukacyjnym
K_U13
K_U17
4. posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków
K_U11
K_U17
K_U23
5. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na III i IV etapie edukacyjnym
K_U23
6. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
K_U20
K_U21
K_U22
7. potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce
K_U17
K_U23
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych
K_K01
K_K03
2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka obcego
K_K02
K_K04
3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
K_K01
K_K04
4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów
K_K04
5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne
K_K03
K_K04
Kryteria oceniania
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie systematycznego opracowania pisemnych zagadnień do omawianych tematów, samodzielnie przygotowania zagadnienia z dziedziny glottodydaktyki w krótkiej formie pisemnej.
Forma zdalna.
Literatura
Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010.
Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000.
Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016.
Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013.
Heimlich, U.: Pädagogik bei Lernschwierigkeiten. Sonderpädagogische Förderung im Förderschwerpunkt Lernen. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2016.
Horstmann, G./ G. Dreisbach: Allgemeine Psychologie 2 kompakt. Beltzverlag: Weinheim 2017.
Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018.
Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009.
Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008.
Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004.
Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015.
Schneider, W./ U. Lindenberger (Hrsg.): Entwicklungspsychologie. Beltz Verlag: Weinheim/ Basel 2012.
Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013.
Woolfolk, A.: Pädagogische Psychologie. Pearson Deutschland: Hallbergmoos 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: