Glottodydaktyka (II) (obowiązkowe; kształcenie nauczycieli) 3302-GD2w-L
Na wykładzie studenci poznają pojęcia związane z glottodydaktyką ogólną oraz dydaktyką języka niemieckiego jako języka obcego. Treści obejmują przygotowanie studentów do wykonywania pracy nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw dydaktyki przedmiotowej w zakresie nauczania języka niemieckiego (glottodydaktyki). Podczas wykładów poruszone zostaną następujące zagadnienia: miejsce języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; podstawa programowa nauczania języka niemieckiego, cele kształcenia i treści nauczania języka niemieckiego na poszczególnych etapach edukacyjnych; integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa (w tym działania, sprawności i kompetencje językowe, koncepcja CLIL); zagadnienia związane z programem nauczania oraz zasady projektowania procesu kształcenia i rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela języka niemieckiego, rola nauczyciela języka niemieckiego jako popularyzatora wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych, metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie nauczania języka niemieckiego; organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej; metody kształcenia w odniesieniu do nauczania języka niemieckiego, diagnoza, kontrola i ocenianie w pracy glottodydaktycznej; egzaminy, sposoby konstruowania testów; diagnoza wstępna w kontekście nauczania języka niemieckiego; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; metody i techniki skutecznego uczenia się; znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to:
D.1.W1; D.1.W2; D.1.W3; D.1.W4; D.1.W5; D.1.W6; D.1W7; D.1.W8; D.1.W9; D.1.W10; D.1.W11; D.1.W12; D1.W13.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
*Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może odbywać praktykę dydaktyczną w wymiarze 60h w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i przedszkolu.
Literatura
Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (red.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1995.
Bovet, G. / huvendiek, V. (2000): Leitfaden Schulpraxis. Berlin.
Czaplikowska, R/ Kubacki, A. D. (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Kubart.
Häussermann U. /Piepho H.E (1996), Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, München, Iudicium.
Heyd, G. (1991), Deutsch lehren, Diesterweg.
Heyd G. (1997), Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht, Tübingen, Gunter Narr.
Komorowska, H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Storch G., 1999, Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik, Fink Verlag.
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Impuls.
Zeitschriften: Fremdsprache Deutsch, Praxis, Der Fremdsprachenunterricht Englisch, Języki Obce w Szkole.
Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Praxis, Der Fremdsprachenunterricht Englisch, Języki Obce w Szkole.
Podręczniki dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (Lista pod adresem:
http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/nowepodreczniki/podreczniki_ogolne)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: