Zwyczaje i obyczaje w krajach niemieckojęzycznych 3302-2ZO1sz-L
Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej krajów niemieckiego obszaru językowego oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej znaczenie oraz komparatystyki kulturowej, w tym ma zaawansowaną wiedzę z zakresu historii i nauki o kulturze, realiach krajów niemieckiego obszaru językowego (P6S_WG / K_W01)
- powiązania historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki (P6S_WK / K_W07)
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w tym metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej (P6S_WG / K_W03)
- zasady działania instytucji zajmujących się historią i kulturą krajów niemieckiego obszaru językowego w Polsce i za granicą, w tym wiedzę dotyczącą relacji Polski z krajami niemieckiego obszaru językowego (P6S_WG/ P6S_WK / K_W11)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu kultury krajów niemieckiego obszaru językowego. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych (P6S_UW/ P6S_UO
/ K_U01)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P6S_UW / K_U03)
- wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji, w tym potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz w języku polskim i języku niemieckim. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK/ P6S_UO / K_U06)
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU / K_U07)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KK/ P6S_KR / K_K01)
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego (P6S_KR/ P6S_KO / K_K02)
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK / K_K03)
Kryteria oceniania
1) regularny udział w zajęciach;
2) zaliczenie ustne na ocenę.
Wykorzystanie programu classroom i mentimeter służy aktywizacji słuchaczy, utrwaleniu wiedzy oraz weryfikacji efektów kształcenia.
Literatura
Literatura będzie podana przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: