Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego – cz. III (od XX w.) 3302-2ZO1knoj2-Z
Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego od XX wieku w semestrze zimowym 2024/25
Spotkania odbywają się w blokach (terminy spotkań będą podane na classroomie).
W ramach zajęć w semestrze zimowym 2024/25 zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie - występowanie wybranych motywów w literaturze i sztuce XX i XXI w.
2. Omówienie wybranych pojęć
3. Wybrane motywy w literaturze, malarstwie i filmie XX i XXI w., m. in:
- motywy burzy, powodzi i suszy;
- archetyp matki i inne postacie kobiet (Kasandra, Lysistrata, femme fatale, femme fragile, süßes Mädel etc.);
- ekokrytyka oraz motyw ,,ostatniego człowieka na Ziemi" (Eva Horn) w literaturze, filmie i malarstwie;
- wojny i epidemie.
4. Dzieła sztuki, które pełnią funkcję symboliczną w utworach literackich i filmach.
Wybrane zagadnienia z zakresu historii kultury XX i XXI w. zostaną omówione w ramach wykładu konwersatoryjnego połączonego z pracą projektową. Celem zajęć jest zbadanie wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki (literatura, film, muzyka itd.), a także wykształcenie umiejętności krytycznej analizy wybranych tekstów kultury i powiązań między nimi, pracy zespołowej oraz prezentacji wyników badań na forum grupy.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajówniemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają następujące elementy:
1) regularny i aktywny udział w zajęciach - udział w dyskusji;
2) przedstawienie prezentacji Power Point na ocenę w ciągu semestru.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Literatura
Literatura (wybór)
- Fragmenty filmów, słuchowisk lub audiobooków
- Wybrane strony internetowe muzeów i galerii, np. https://berlinischegalerie.de/sammlung/sammlung-online/
- Dołowska, Ewa (red.): Wielcy malarze. Warszawa 1999.
- Frenzel, Elisabeth: Stoffe der Weltliteratur: ein Lexikon dichtungsgeschichtlicher Längsschnitte. Stutttgart 1998. Biblioteka IG UW, sygn. P-1956.
- Gogut, Anna (red.): Historia sztuki świata. Warszawa 1998.
- Horn, Eva: Die Geburt des Letzten Menschen. W: Eva Horn: Zukunft als Katastrophe. Frankfurt am Main 2014, s. 45-76.
- Nitzke, Solvejg/Schmitt, Mark (red.): Katastrophen. Konfrontationen mit dem Realen. Essen 2012.
- Nünning, Ansgar (red.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart 2013.
- Renner, Hans: Oper, Operette, Musical. Ein Führer durch das Musiktheater. München 1996.
- Schmidt, Klaus M./Schmidt, Ingrid: Lexikon Literaturverfilmungen. Stuttgart/Weimar 2001. BUW wolny dostęp, sygn. PN1993.5.G3 L68 2001.
- Wagner, Heinz: Die Oper. Hamburg 1999.
- Walter, François: Katastrophen. Eine Kulturgeschichte vom 16. bis ins 21. Jahrhundert. Stuttgart 2010.
- Werlen, Hans-Jacob: Stoff- und Motivanalyse. W: Schneider, Jost (red.): Methodengeschichte der Germanistik. Berlin 2009, s. 661-667.
- Wiltschnigg, Elfriede: Das Bild der Frau in Wien um 1900. Berlin 2001.
- Wojno-Owczarska, Ewa: Literatura jako libretto. Rozwój opery literackiej w Niemczech w drugiej połowie XX wieku. Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: