Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 – III i IV etap edukacyjny 3302-2APP1s1-Z
Przedmiot jest realizowany na I roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie warsztatów w semestrze I.
Zajęcia poświęcone są uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak:
1. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia.
2. Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony.
3. Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe. Ambicje i aspiracje. Motywacja.
4. Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. Obniżenie nastroju, depresja. Zaburzenia zachowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnej działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03),
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) niemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04),
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) (K_W05),
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) (K_W06),
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) niemieckiego obszaru językowego (K_U01),
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02),
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03),
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06),
- komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu studiowanego kierunku ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U07).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- rozwijania dorobku zawodu i odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych (K_K01),
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej (K_K02),
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03),
- odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych i uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K04),
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05).
Kryteria oceniania
Warsztaty kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie:
1. Projektu psychologicznego w języku niemieckim,
2. Oceny aktywności na zajęciach: samodzielny dobór literatury, prezentacje moderacje, symulacje itp., aktywny udział w zadaniach zespołowych,
3. Obecności (maks. 2 nieobecności).
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura:
Berk, L. E. (2009): Entwicklungspsychologie. München.
Bonar, J. (red.)(2011): Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź.
Bovet, G., Huvendiek, V. (Hrsg.)(2011): Leitfaden Schulpraxis. Berlin.
Burwitz-Melzer, E., Mehlhorn, G., Bausch K.-R. Krumm, H.-J. (Hrsg.)(2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen.
Einsiedler, W., Götz, M., Hartinger, A. u.a. (Hrsg.)(2014): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn.
Friedmann, H. S., Schustack, M. W. (2011): Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München.
Fontana, D. (2001): Psychologia dla nauczycieli. Poznań.
Gudjons, H. , Traub, S. (2020): Pädagogisches Grundwissen. Bad Heilbrunn.
Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław.
Keller, G. (2012): Psychologie für den Schulalltag. Prävention und Erste Hilfe. Bern.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003): Pedagogika, tom I, II. Warszawa.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.)(2019): Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa.
Komorowska, H. (red.) (2011): Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa.
Kunter, M., Trautwein, U. (2013): Psychologie des Unterrichts. Paderborn.
Lohaus, A., Vierhaus M. (2015): Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg.
Mazur, J. E. (2006): Lernen und Verhalten. München.
Mietzel, G. (2002): Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim.
Mietzel, G. (2017): Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen.
Wisniewski, B. (2019): Psychologie für die Lehrerbildung. Bad Heilbrunn.
Woolfolk, A. (2008): Pädagogische Psychologie. München.
Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków.
Zawadzka-Bartnik, E. (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków.
Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008): Psychologie. München.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: