Społeczeństwo i kultura Wielkiej Brytanii 1870-2017 - Sem. mgr 3 3301-ZNKBS3HA02
Seminarium obejmuje najważniejsze tematy społeczno-ekonomiczne, polityczne i kulturowe w historii Wielkiej Brytanii od ok. 1867 roku do początku XXI wieku. Organizacja seminarium jest w trzech działach tematycznych: społeczno-ekonomicznym, politycznym i kulturowym:
A. Tematy społeczno-ekonomiczne:
1. Miasto i wieś
2. Praca i wypoczynek
3. Kobiety, mężczyźni, rodzina i państwo
4. Stopa życiowa
B. Tematy polityczne:
5. Wielka Brytania a świat zewnętrzny
6. Myśl polityczna i społeczna
7. Polityka w praktyce
C. Tematy kulturowe:
8. Teorie kultury
9. Kultura w praktyce
10. Literatura jako odzwierciedlenie zachowań kulturowych.
Praca z tekstami źródłowymi obejmuje m.in.: dokumenty opublikowane, autobiografie, listy, prasę i inne media, publikacje statystyczne, badania opinii publicznej, literaturę piękną, film, sztukę.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : Społ. i kulturowa historia Anglii /1870-2000/ i rozwija swoje umiejętności analityczne.
wiedza - student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii społecznej, kulturowej i politycznej Anglii oraz Wielkiej Brytanii od epoki wiktoriańskiej do czasów współczesnych;
umiejętności - potrafi posługiwać się terminologią właściwą dla historii Wielkiej Brytanii;
potrafi zastosować podstawową metodologię historyczną;
potrafi kreatywnie i efektywnie uczestniczyć w pracy zespołowej;
doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego;
potrafi analitycznie ocenić i w pełni docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je twórczo jako źródło inspiracji;
potrafi merytorycznie ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia zaawansowanych badań;
potrafi w szerokim zakresie interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować złożone treści.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
K_W02 zaawansowana znajomość kluczowych metodologii i teorii, współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą, kulturą i językiem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglojęzycznego;
K_W07 zna i rozumie zasady projektowania zaawansowanych badań filologicznych, a w szczególności twórczego stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych oraz testowaniu hipotez;
K_W12 zna zasady i normy etyczne w nauce;
K_U06 potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia zaawansowanych badań filologicznych i do zróżnicowanych zastosowań praktycznych;
K_U07 umie analizować badania, definiować je, śledzić przebieg ich realizacji, jak i prowadzić własne zadania badawcze; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę;
K_U10 umie sprawnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym;
K_K03 rozumie w pełni etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej;
K_K04 jest gotów do wzięcia pełnej odpowiedzialności za pracę własną, równocześnie uznając i szanując pracę innych;
K_K07 potrafi wyrażać siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie:
1. wiedzy z zakresu historii społecznej, kulturowej i politycznej Anglii współczesnej;
2. umiejętności przedstawienia w mowie i na piśmie zdobytej wiedzy w sposób logiczny i klarowny.
Literatura
Przykładowe teksty źródłowe:
Luigi Barzini, The Europeans, 1983
William Beveridge, Full Employment in a Free Society, 1944
Ronald Blythe, Akenfield: Portrait of an English Village, 1969
Vera Brittain, Testament of Youth, 1933
Bill Bryson, Notes from a small island, London 1995
Alan Clark, Diaries, 1986
Margaret Forster, Hidden Lives, 1995
Paul Fussell, Class, 1983
Kenneth Grahame, The Wind in the Willows, 1908
Robert Graves, Goodbye to All That, 1929
Germaine Greer, The Female Eunuch, 1970
Richard Hoggart, Townscape with Figures. Farnham, Portrait of a Town, 1994
Richard Hoggart, The Uses of Literacy, 1957
Richard Hoggart, An imagined life, 1993
Ian Jack, The repackaging of Glasgow (in Before the Oil Ran Out), 1984
Henry Mayhew, London's Underworld, 1851-62
George Orwell, The Road to Wigan Pier, 1937
John Stuart Mill, Autobiography, 1873
William Morris, News from Nowhere, 1890-91
Jonathan Raban, Soft City, 1973
Jonathan Raban, Coasting, 1986
Raphael Samuel, What's happened to the North of England? 1995
Anna Sewell, Black Beauty, 1877
Alan Sillitoe, Leading the blind. A century of Guidebook Travel 1815-1911, 1995
Samuel Smiles, Self-Help, 1859
R. H. Tawney, The Acquisitive Society, 1921
Keith Thomas, Man and the Natural World, 1983
E.P. Thompson, The Making of the English Working class, 1963
Sue Townsend, The Secret Diary of Adrian Mole aged 13 3/4, 1982
Patrick Wright, The Village that Died for England, 1995
Michael Young and Peter Willmott, Family and Kinship in East London, 1957
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: