Brytyjki wobec wojen światowych XX wieku 3301-ZKB2416
Kurs pokazuje, jak zmieniała się rola kobiet w czasie wojen światowych XX wieku na podstawie brytyjskiego piśmiennictwa biograficznego oraz dzieł literackich i filmowych. Dyskusja na zajęciach opierać się będzie na zawartych w poszczególnych tekstach informacji dotyczących zmieniających się wojennych ról kobiet, a także uwarunkowań kulturowych ich działalności i jej aspektów politycznych, prawnych, ekonomicznych, religijnych, rodzinnych i dżenderowych. Omawiane teksty literackie i filmy traktowane będą jako przykłady współczesnego dialogu z przeszłością.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student staje się świadomy / pogłębia świadomość złożoności i pluralizmu kultur jako systemów;
- student zgłębia kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego.
Umiejętności
- student potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
- student potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych.
Kompetencje społeczne
- student świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy;
- student cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
K_U05 potrafi skutecznie dobrać i zastosować wiedzę z zakresu dyscypliny dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych, badawczych;
K_U09 potrafi rozpoznawać oczywiste i wtórne symbole kultury, posługiwać się skomplikowanymi kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzykulturowych;
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju;
K_K05 docenia inicjatywę indywidualną, samodzielność oraz dostrzega wagę wkładu własnego w działania zespołowe;
K_K06 rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie obecności i udziału w zajęciach; esej.
Esej: omówienie jednego uzgodnionego biograficznego tekstu, 1.000-1.200 słów [80% oceny]
Literatura
Studenci przeczytają wybrane teksty (lub ich fragmenty) spośród:
Piśmiennictwo biograficzne
Edith Bagnold, Diary without Dates, 1918
Sheila Brady, Chapel Street. The Bravest Little Street in England, 2017
Vera Brittain, Testament of Youth, 1933 [film 2014 dir. James Kent]
Mike Brown, Evacuees: Evacuation in Wartime Britain 1939-1945, 2005
Terry Charman, The Day We Went to War, 2010
ed. Simon Garfield, We Are At War, 2005
Nella Last, ed. Suzie Fleming, Richard Broad, Nella Last's War: The Second World War Diaries of a Housewife, 1981
Sinclair McKay, The Secret Listeners, 2012
Gillian Mawson, Britain's Wartime Evacuees: The People, Places and Stories of the Evacuations Told Through the Accounts of Those Who Were There, 2017
Barbara Mortimer, Sisters: Heroic True-life Stories from the Nurses of World War Two, 2013
Virginia Nicholson, Millions Like Us: Women's Lives in War and Peace 1939-1949, 2011
Elisabeth M. Orsten, From Anschluss to Albion: Memoirs of a Refugee Girl 1938-40, 1998
Sylvia Pankhurst, The Home Front: A Mirror to Life in England During the First World War, 1932
Lorna Sage, Bad Blood, 2000
Literatura piękna i film
Edith Bagnold, The Happy Foreigner, 1920
William Boyd, Restless, 2006
Sebastian Faulks, Birdsong, 1997 [BBC TV drama 2012, dir. Philip Martin]
Lewis Grassic Gibbon, Sunset Song (A Scots Quair), 1932 [film 2015, dir. Terence Davies]
Angela Huth, Land Girls, 1994 [film, dir. David Leland, 1998]
Joan Littlewood, Theatre Workshop, Oh What A Lovely War, 1967 [film, dir. Richard Attenborough, 1969]
Rose Macaulay, Non-Combatants and Others, 1916
Evelyn Waugh, The Sword of Honour Trilogy: Men at Arms (1952), Officers and Gentlemen (1955), Unconditional Surrender (1961) [film 2001, dir. Bill Anderson]
Prace historyczne:
Angus Calder, The People’s War: Britain, 1939–1945, 1971.
Niall Ferguson, The Pity of War: Explaining World War I, 1998
Paul Fussell, The Great War and Modern Memory, 2000
Susan R. Grayzell, Women and the First World War, 2002
Carol Harris, Women at War 1939-1945: The Home Front, 2000
Carol Harris, Women at War in Uniform 1939-1945, 2003
Caroline Lang, Keep smiling through. Women in the second world war, CUP, 1989
Arthur Marwick, Total war and social change in the twentieth century, 1988
June Purvis, Women’s History: Britain, 1850-1945: an introduction, 1995
A.J.P. Taylor, English History 1914-45, 1965
Barbara W. Tuchman, The Guns of August, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: