Wartości w kulturze amerykańskiej 3301-ZKAW010
Celem wykładu jest przedstawienie słuchaczom koncepcji wartości oraz omówienie które z nich są obecne i jaką
rolę pełnią w kulturze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
W pierwszej kolejności zdefiniowana zostanie sama koncepcja wartości – terminu powszechnie rozumianego,
ale trudnego do opisania. Przedstawione zostanie pokrótce rozumienie terminu z punktu widzenia psychologii,
socjologii oraz kulturoznawstwa. Głównym teoretycznym punktem odniesienia będą tu teorie amerykańskiego
psychologa Miltona Rokeacha, w szczególności jego koncepcja wartości instrumentalnych (które prowadzą do
osiągnięcia pewnego stanu) oraz terminalnych (reprezentujących docelowe stany). W końcu przedstawione
zostaną koncepcje interakcji wartości różnych kultur oraz potencjalne koncepcje ich zderzenia.
Druga część wykładu poświęcona będzie omawianiu kolejnych amerykańskich wartości, ich genezy oraz roli w
społeczeństwie USA. Kolejne wykłady skupią się na następujących koncepcjach: poczucie amerykańskiej
wyjątkowości, demokracja obywatelska, wolność vs. równość, egalitaryzm oraz religijności.
Każdy z tematów zilustrowany będzie fragmentami tekstów historycznych oraz przemów polityków
amerykańskich i tekstów kultury, w tym filmów, powieści oraz dzieł popkultury, takich jak seriale czy filmy
animowane. Wybór ten opiera się na założeniu, że o ile wartości są obecne we wszystkich przejawach danej
kultury, współcześnie są najlepiej widoczne w dyskursie politycznym oraz tekstach kultury popularnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U01 umie posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej;
K_U04 potrafi twórczo interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
K_U08 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych tekstach naukowych, literackich, publicystycznych oraz przedstawianych w dyskusjach, i twórczo wykorzystać je jako źródło inspiracji;
K_K01 jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności; jest gotów do współtworzenia środowiska społecznego;
K_K09 świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata, cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie pisemnej.
Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: jedna.
Literatura
Rokeach, Milton Rokeach (ed.) Understanding Human Values. Free Press: 2000.
Williams, Jr., Robin M. „Change and Stability in Values and Values Systems: A Sociological Perspective”. Free
Press: 2000.
Murray, Charles. American Exceptionalism: An Experiment in History. 2013.
de Tocqueville, Alexis. Democracy in America.
Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Mauk, David and John Oakland. American Civilization: An Introduction. Routledge: 2017.
Anderson, Walter Truet. Reality Isn't What It Used to Be. HarperOne: 1992.
Wybór fragmentów filmów (w tym „Ojciec Chrzestny” i „Wall Street”) oraz historycznych i współczesnych
przemów polityków amerykańskich.
A selection of movie fragments (including The Godfather and Wallstreet) and historical and contemporary
speeches by US politicians.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: