Amerykańskie mity w kulturze popularnej 3301-ZKA1522
Celem badań nad kultura popularna jest uchwycenie znaczeń przypisywanych codziennym wyborom, upodobaniom, stylom życia i motywacjom Amerykanów. W trakcie zajęć będziemy starać się to zrobić poprzez zastosowanie perspektywy interpretacyjnej raczej niż normatywnej czy oceniającej. Zamierzamy przyjrzeć się wszelkim aspektom codziennego świata zdarzeń, pojęć i artefaktów i w efekcie odnaleźć głębsze pokłady znaczeń, które leżą u podstaw naszych, pozornie spontanicznych zachowań. W tym celu zapoznamy się z filmami, literatura popularna i mitami kulturowymi w codziennym życiu Amerykanów.
Studenci zaprezentują wyniki swoich dociekań w prezentacjach i pisemnych pracach końcowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
K_U05 potrafi skutecznie dobrać i zastosować wiedzę z zakresu dyscypliny dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych, badawczych;
K_U09 potrafi rozpoznawać oczywiste i wtórne symbole kultury, posługiwać się skomplikowanymi kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzykulturowych;
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju;
K_K05 docenia inicjatywę indywidualną, samodzielność oraz dostrzega wagę wkładu własnego w działania zespołowe;
K_K06 rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań.
Literatura
Anderson, Walter Truet, Reality Isn't What It Used to Be, Harper, 1990.
Fiske, John, Understanding Popular Culture, Routledge, 1989.
Mukerji, Chandra & Schudson, Michael (eds.), Rethinking Popular Culture.
Nachbar, Jack & Louse, Kevin, Popular Culture, Bowling Green, 1992.
Bellah, Robert: Habits of the Heart, Harper & Row, 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: