Filozofia 3301-UMFIL-ANG
Wykład przeznaczony jest dla studentów drugiego stopnia filologii angielskiej. Na zajęciach zostaną omówione najważniejsze zagadnienia z kręgu filozofii zachodniej ze szczególnym uwzględnieniem tematów szczególnie istotnych dla humanistycznych neofilologów, tj.: filozoficznych problemów dotyczących języka, kultury, ich wpływu na poznanie, a także niektórych tematów z zakresu filozofii literatury.
Omówione będą m.in. następujące zagadnienia oraz nurty filozoficzne: spór o natywizm oraz o rolę kultury w kształtowaniu się poznania i języka, wpływ kultury na rozwój nauki, relatywizm kulturowy, relacja między językiem a światem (spór o podstawową funkcję języka), teoria interpretacji, normatywność znaczenia, fenomenologia literatury, a także podstawowe problemy filozofii fikcji.
Omówione zagadnienia będą przedstawione w odniesieniu zarówno do historycznych stanowisk filozoficznych, jak i do filozofii współczesnej. Celem wykładów jest umożliwienie pełniejszej orientacji w filozofii współczesnej i stanowią część uposażenia humanistycznego neofilologów.
Poziom językowy: B2+.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Studenci:
- posiadają wiedzę, która umożliwia pełniejsze rozumienie filozofii współczesnej oraz zagadnień z zakresu teorii literatury i studiów kulturowych.
- dysponują wiedzą na temat głównych szkół, postaci i zagadnień w filozofii zachodniej,
- rozumieją terminologię specyficzną dla filozofii i potrafią ją wyjaśnić na przykładach,
- postrzegają problematykę filozoficzną w ujęciu czasowym,
Nabyte umiejętności:
Studenci
- poprawnie stosują poznaną terminologię filozoficzną
- stosują podstawowe typowe strategie argumentacyjne oraz uzasadniają i krytykują uogólnienia w świetle dostępnych świadectw;
- wykrywają zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;
- samodzielnie formułują i stawiają tezy filozoficzne oraz artykułują własne poglądy;
- konstruują i rekonstruują różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek danego stanowiska
Nabyte kompetencje społeczne:
Studenci
- są otwarci na nowe idee i gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
- na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułują propozycje ich rozwiązania;
- rozumieją problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego;
- mają świadomość znaczenia dziedzictwa z zakresu filozofii dla rozumienia problemów z zakresu teorii literatury i studiów kulturowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne w formie testowej. Test będzie obejmował zagadnienia przedstawione na wykładzie i odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze.
Literatura
Copleston, Frederick. History of Philosophy. Garvey, James & Jeremy Stangroom. The Story of Philosophy
Przewodnik po filozofii języka, red. J. Odrowąż-Sypniewska, Wydawnictwo WAM
Przewodnik po epistemologii, red. R. Ziemińska, Wydawnictwo WAM
Tatarkiewicz, Władysław. Historia filozofii.
+ Wybrane artykuły ze Standford Encyclopedia of Philosophy (m.in. Innateness and Language, Relativism, Fiction, Theories of Meaning, Rationalism vs Empiricism, Phenomenology, Metaepistemology).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: