Współczesna literatura fantasy: Wprowadzenie 3301-LB2052-1ST
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowym kontekstem i znaczeniem literatury gatunku fantasy w jego współczesnej formie. W trakcie kursu studenci zapoznają się z ogólnym zarysem wpływów dziedzictwa literatury klasycznej i średniowiecznej, które ukształtowały współczesną literaturę fantastyczną w jej obecnej formie, jak również powiązaniami istniejącymi pomiędzy literaturą fantasy i innymi rodzajami literatury spekulatywnej.
Punktem wyjścia w obrębie zagadnień omawianych w trakcie kursu jest dziedzictwo myśli krytycznej Inklingów, w szczególności J. R. R. Tolkiena I C.S. Lewisa, za sprawą której, w połowie XX w., powstały konceptualne podwaliny pod współczesny kształt i rozwój gatunku. Wychodząc od tego kontekstu, w trakcie kursu omawiany jest przegląd najbardziej reprezentatywnych tendencji we współczesnej literaturze fantasy. Szczególna uwaga poświęcona jest omówieniu interakcji literatury fantastycznej z takimi gatunkami jak fantastyka naukowa, bajka zwierzęca, historia alternatywna, jak również fantastyczna i heroiczna literatura antyku i średniowiecza. Tematyka kursu odnosi się również do wzajemnych relacji pomiędzy literaturą fantastyczną i współczesną literaturą postmodernistyczną.
Teksty omawiane w trakcie kursu odzwierciedlają różnorodność podgatunków w obrębie współczesnej literatury fantastycznej, takich jak: wysoka fantastyka, urban fantasy, animal fantasy, portal fantasy, oraz comic fantasy.
Równorzędnym celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznym i krytycznym kontekstem pojęcia świata wtórnego, począwszy od jego średniowiecznych pierwowzorów, poprzez klasyczną definicję Tolkiena, aż po najnowsze prace krytyczne.
Lista omawianych tekstów:
1.Prace krytyczne:
J. R. R. Tolkien – On Fairy Stories
Ann Swinfen- In Defence of Fantasy pp. 1- 99
Farah Mendlesohn – Rhetorics of Fantasy, Introduction
Mark J. P. Wolf Building Imaginary Worlds, pp. 16 – 64
2. Terry Pratchett - We Free Men
3.C. S. Lewis - The Magician’s Nephew ; from The Voyage of the
Dawntreader: chapter :The Dark Island
4. Neil Gaiman – Neverwhere + BBC series
5. Susanna Clarke – Piranesi
6. Susanna Clarke – Mrs. Mabb
7. Susanna Clarke – Mr Simonelli, or the Fairy Widower
8. Neil Gaiman - Chivalry
9. George R. R. Martin – The Hedge Knight
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach studiów nad literaturą fantasy.
K_W03-w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w odniesieniu do literatury fantasy
K_W04- w zaawansowanym stopniu powiązania literatury z procesami historyczno-kulturowymi kontekście tradycji literatury spekulatywnej.
K_W07- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w odniesieniu do specyfiki literatury fantastycznej.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
K_U11- projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- indywidualny projekt zaliczeniowy
- aktywność na zajęciach
dopuszczalne 3 nieobecności
Literatura
ALEXANDER, Lloyd Chudley. "High Fantasy and Heroic Romance." The Horn Book Magazine.
ATTEBERY, Brian. Strategies of Fantasy. Bloomington/Indianapolis, 1992.
CARROLL, Shiloh. Medievalism in A Song of Ice and Fire and Game of Thrones. Cambridge, 2018.
CHANCE, Jane. Tolkien’s Art: A Mythology for England, Lexington, 2001.
FIMI, Dimitra/HONEGGER, Thomas (eds.) Subcreating Arda: World-building in J. R. R. Tolkien’s Work, its Precursors, and its Legacies. Zurich and Jena, 2019.
FLIEGER, Verlyn. Interrupted Music” The Making of Tolkien's Mythology, Kent and London, 2005.
HONEGGER, Thomas. “(Heroic) Fantasy and the Middle Ages – Strange Bedfellows or an Ideal Cast? “, Itinéraires [Online], 2010-3 | 2010.
Edward JAMES/Farah MENDELSOHN(eds.). The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge, 2012
MANLOVE, Colin. Fantasy Literature of England. London, 1999.
MANLOVE, C.N. Modern Fantasy: Five Studies. Cambridge, 1975.
MENDLESOHN, Farah: The Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut, 2008.
MENDLESOHN, Farah/JAMES, Edward (eds.). A Short History of Fantasy. Faringdon, 2012.
SENIOR, W.A. “Quest Fantasies.” The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Eds. Edward JAMES/ Farah MENDELSOHN. Cambridge, 2012, 190-199.
SWINFEN, Ann. In Defence of Fantasy: A Study of the Genre in English and American Literature since 1945. London, 1984.
TIMMERMAN, John H. Other Worlds: The Fantasy Genre. Bowling Green, Ohio, 1983.
WOLF, M. J. P. Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, New York and London, 2012.
WOLFE, Gary K. Critical Terms for Science Fiction and Fantasy: A Glossary and Guide to Scholarship. New York, 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: