Fotografia w literaturze 3301-LB2047
Kurs dla studentów 2 stopnia studiów magisterskich.
Celem kursu jest zapoznanie studentów z terminologią i narzędziami interpretacyjnymi stosowanymi w analizie ‘obecności’ fotografii w tekście literackim, zarówno w postaci opisu fotografii (ekphrasis) jak i w kontekście umieszczania obrazu fotograficznego w tekstach (fikcyjnych oraz dokumentalnych/autobiograficznych). Na wybranych przykładach prozy brytyjskiej, kanadyjskiej, amerykańskiej, oraz światowej, studenci będą mieli możliwość dyskusji na temat strukturalnych, estetycznych czy też ideologicznych konsekwencji opisu/uwzględnienia obrazu fotograficznego w literaturze. Celem kursu jest analiza różnorodnych znaczeń zapisanych/założonych w konkretnym (literackim) wykorzystaniu obrazu w porównaniu z dyskursem literackim oraz dokumentalnym. Jakie współzależności są tworzone miedzy obrazem a językiem w literaturze współczesnej? Dlaczego tak często pisarze decydują się na odwołania do – czy tez wręcz zamieszczania – fotografii w swoich tekstach?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci posiadają podstawowa wiedzę o historii fotografii oraz literaturze współczesnej. Studenci zdobywają umiejętność wykorzystywania strategii analitycznych oraz teorii interpretacyjnych w kontekście korelacji fotografii i narracji w tekstach literackich.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Dopuszczalne jest 20% nieobecności.
Zaliczenie na podstawie eseju akademickiego.
Zaliczenie poprawkowe - na podstawie poprawionego eseju akademickiego.
Literatura
Teksty literackie:
Graham Swift Out of This World
Pat Barker Double Vision
Rachel Seiffert The Dark Room
David Macfarlane The Danger Tree
Michael Ondaatje The Collected Works of Billy the Kid
Jonathan Safran Foer Extremely Loud and Incredibly Close
W. G. Sebald The Emigrants
Ryszard Kapuściński Shah of Shahs
Opracowania krytyczne (wybrane):
Liz Wells (red.) The Photography Reader (London and New York: Routledge, 2003)
Therese Mulligan and David Wooters (red.) A History of Photography (London and Los Angeles: Taschen, 2005)
Roland Barthes, Camera Lucida (London: Vintage, 2000)
Susan Sontag, On Photography, Regarding the Pain of Others (London: Penguin Books, 2003)
Nancy Armstrong Fiction in the Age of Photography (Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press, 1999)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: