Wprowadzenie do teorii literatury 3301-LB112
Celem kursu jest przybliżenie studentom głównych nurtów literaturoznawczych takich jak Nowa Krytyka, Formalizm, Strukturalizm, Psychoanaliza, Fenomenologia, Poststrukturalizm, Dekonstrukcja, Nowy Historyzm, Postkolonializm, Feminizm, Gender, Queer, Ekokrytyka. Na każdych zajęciach omawiane będą wybrane teksty reprezentatywne dla omawianej teorii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w zakresie krytyki literackiej i teorii literatury
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo dotyczącego literatury brytyjskiej osiemnastego wieku
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych.
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach; krótkie prezentacje; zaliczenie na ocenę; test obejmujący materiał omawiany na zajęciach
Literatura
D. H. Richter, The Critical Tradition
David Lodge, 20th Century Literary Criticism
David Lodge, Modern Criticism and Theory
Eagelton, Terry. Literary Theory. An Introduction.
Raman Selden & Peter Widdowson, Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory
Anna Burzyńska & Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: