Amerykański Renesans: Narodziny świadomości ekologicznej 3301-LA2234-2ST
W ramach kursu skupimy się na najważniejszych dziełach Amerykańskiego Romantyzmu wywodzącego się z ery nazwanej przez F. O. Matthiessena „Amerykańskim Renesansem.” Zbadamy, jak autorzy próbowali ugruntować Emersońską „oryginalną relację ze światem” przeszczepiając idee i gatunki literatury europejskiej na grunt amerykański. Przebadamy również wpływ wczesnych przyrodopisarzy na ekologiczną świadomość podkreślającą istotność ochrony środowiska naturalnego i ludzkiej koegzystencji ze światem materialnym. Spróbujemy również zrozumieć różnorodność myśli funkcjonujących w trakcie epoki, a reprezentowanych przez dzieła autorów takich jak Emerson, Thoreau, Whitman, Fuller, Hawthorne, Poe, Melville czy Dickinson. Przeciwstawne wartości „jasnego” i „ciemnego” romantyzmu wywarły znaczący wpływ na świat rzeczywisty. Dlatego też spróbujemy zrozumieć jak idee postulowane w sferze intelektualnej i estetycznej okazały się mieć długotrwały wpływ zarówno na dyskursy jak i faktyczne przemiany społeczno-polityczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 - w sposób pogłębiony specyfikę badań nad Amerykańskim Renesansem na tle dziedziny nauk humanistycznych
- K_W02 - w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach badań nad Amerykańskim Renesansem
- K_W03 - istotne zagadnienia, główne metody i teorie badań nad Amerykańskim Renesansem w ramach studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych
- K_W04 - w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych dotyczących Amerykańskiego Renesansu
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad Amerykańskim Renesansem w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie
- K_U03 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego związanego z Amerykańskim Renesansem, dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze
- K_U04 - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści literackie i kulturowe zawarte badaniach nad Amerykańskim Renesansem w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- K_U06 - samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego i przygotowania pracy semestralnej
- K_U07 - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
- K_U08 - uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu w przypadku zadań grupowych i/lub pracy zaliczeniowej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego w zakresie badań nad Amerykańskim Renesansem, wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
- K_K03 - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin badań nad Amerykańskim Renesansem, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
- K_K05 - uczestnictwa w inicjatywach naukowych i kulturalnych związanych z badaniami nad Amerykańskim Renesansem korzystając z różnych form i mediów
- K_K06 - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych egzemplifikowanych w badaniach nad Amerykańskim Renesansem
Kształcenie językowe na poziomie C2
Kryteria oceniania
jedna prezentacja ustna o wybranym autorze
jeden pięciostronicowy egzamin do wypełnienia w domu
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Praktyki zawodowe
----
Literatura
Ralph Waldo Emerson
Nature (1836)
“The Poet”
Henry David Thoreau
Walden: “Economy,” “Brute Neighbors”
Walden: “Sounds,” “Higher Laws”
“Resistance to Civil Government”
Margaret Fuller
Wybrane fragmenty z Woman in the Nineteenth Century
Walt Whitman
“Preface to the 1855 Edition of Leaves of Grass”
Wybrane fragmenty z “Song of Myself” (1881 Edition). Nie z wydania z roku 1855.
“Out of the Cradle Endlessly Rocking”
“When Lilacs Last in the Dooryard Bloom’d”
Edgar Allan Poe
“Ligeia”
“The Fall of the House of Usher”
Nathaniel Hawthorne
“Preface to the House of Seven Gables”
“Young Goodman Brown,”
“Rappaccini’s Daughter,”
“My Kinsman, Major Molineux”
Emily Dickinson
“Tell all the Truth but tell it Slant”; “Much Madness is divinest Sense”; “These are the days when Birds come back”; “Some keep the Sabbath going to Church;” “My Life had stood—a Loaded Gun,” “Safe in their Alabaster Chambers,” “Of all the Souls that stand create,” “After great pain, a formal feeling comes,” “This world is not conclusion”
Herman Melville
“Hawthorne and his Mosses”
Wybrane rozdziały z Moby-Dicka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: