Wprawki lektorskie 3301-L3PA-VOP
Zajęcia 1. Intonacja opadająca a opadająco-rosnąca. Bradford Rozdział 2 and 3.
Zajęcia 2. Intonacja opadająca, opadająco-rosnąca a rosnąca. Tonacja niska i wysoka. Bradford Rozdział 4, 5 and. 6.
Zajęcia 3. Rytm (akcent, łączenie wyrazów, redukcja samogłosek), wymowa głosek, intonacja i tonacja przy czytaniu dla potrzeb radia, telewizji i innych nagrań.
Zajęcia 4. Próba modulacji głosu i naśladowania typowych cech mowy w zależności od użytego dialektu oraz płci, wieku, statusu społecznego, nastroju itp. odgrywanej postaci w sztukach teatralnych.
Zajęcia 5-12. Ustna interpretacja tekstów takich jak fragmenty komentarzy w programach dokumentalnych, baśni, opowiadań, powieści, Biblii, relacji dziennikarskich, współczesnych sztuk, czyli tekstów, które są zwykle czytane na głos i często publikowane w formie audiobooków czy podkastów.
Zajęcia 13-15. Indywidualne spotkania ze studentami w celu przeanalizowania 5-10 minutowych nagrań samodzielnie stworzonych komentarzy do programu dokumentalnego na temat wcześniej uzgodniony z prowadzącym.
Regularne słuchanie poleconych tekstów oraz nagrywanie własnego ich czytania w domu stanowi integralną część zajęć. Oczekuje się, że studenci będą poprawnie wymawiać słowa i czytać z właściwym rytmem, ze szczególnym uwzględnieniem akcentu, intonacją oraz w odpowiedniej tonacji, tak by nadać tekstom pożądaną interpretację, unikając monotonii, ale też przesadnej ekspresji.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W05 w zaawansowanym stopniu fonetykę, gramatykę, składnię, i pragmatykę języka angielskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, zwłaszcza w warstwie fonetycznej, w odniesieniu do interpretacji i odbioru tekstu czytanego
- K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji przy tworzeniu komentarza do programu dokumentalnego
- K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kierunku pracy głosem
- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w pracy nad programem dokumentalnym czy czytaniem dla potrzeb różnych słuchaczy
- K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów medialnych
- K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie interpretowanych głośno treści w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i przyciągający uwagę słuchaczy
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
a) 5-10 minutowego nagrania komentarza po angielsku do programu dokumentalnego już istniejącego w rodzimym języku studenta (jeśli nie jest nim angielski) albo przygotowanego samodzielnie (75 punktów). Ocenia się: użycie i wymowę słów, rytm, intonację, tonację, przesunięcia akcentu itp.
b) oraz głośnego czytania podczas zajęć 5-12, kiedy to bierze się pod uwagę te same aspekty co w punkcie a) (25 punktów)
Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności. Sposób odrobienia opuszczonych zajęć ustala się z prowadzącym.
Literatura
Bradford Barbara. Intonation in Context. CUP, 1999. + nagrania
Hewings Martin. English Pronunciation in Use Advanced. CUP, 2007 + nagrania
Porzuczek Andrzej, Rojczyk Arkadiusz, Arabski Janusz. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków.
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2021 + nagrania
https://www.backstage.com/magazine/article/how-to-do-a-scottish-accent-75895/
https://biteable.com
https://www.dialectsarchive.com/
https://www.openculture.com
https://www.listentogenius.com
https://www.pbs.org Nova Transcript
https://www.simplyscripts.com
https://www.storynory.com
https://voiceoverkickstart.com
https://www.voices.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: