Gramatyka tekstu 3301-L3PA-GIT
Celem kursu jest gruntowny przegląd kluczowych wyznaczników prawidłowo zbudowanego i komunikacyjnie skutecznego tekstu w języku angielskim. Dyskusja obejmować będzie m. in. następujące zagadnienia:
1. wprowadzenie kluczowych pojęć: dyskurs, kryteria tekstowości, struktura informacji w tekście, Temat vs. Remat; Informacja Znana vs. Informacja Nowa; nacisk informacyjny; przedmiot ('Topic') vs. temat ('Theme') vs. podmiot gramatyczny
2. trzy pryncypia dyskursu (Given/New; Topic Continuity; End Weight)
3. strategie zachowania ciągłości tekstu ('continuous progression', 'linear progression', 'derived themes progression')
4. składniowe środki oznaczania nacisku informacyjnego wypowiedzenia: 'clefting', 'pseudo-clefting', 'postponement', 'extraposition')
5. konstrukcje emfatyczne; przesunięcie do pozycji tematycznej vs. inwersja
6. gramatyczne środki oznaczania informacji znanej ('Given'): m.in. elipsa, substytucja, konstrukcje deiktyczne)
7. łączniki tekstowe (gramatyczne i leksykalne)
8. strona bierna jako zjawisko strukturo-tekstowe
9. nominalizacja jako zjawisko strukturo-tekstowe
10. konstrucja z 'there' w pozycji tematycznej jako zjawisko strukturo-tekstowe
11. przedimki jako zjawiska strukturo-tekstowe.
Uczestnicy kursu będą mieli okazję wykonać - pod kierunkiem prowadzącego - szereg zadań o charakterze analitycznym na szeregu typach tekstów pisanych (autorstwa zarówno rodzimych użytkowników jak i uczących się), jak również kilka zadań redaktorskich na tekstach cudzych i własnych. Nacisk położony będzie na aktywne zaangażowanie studentów i rozwijanie u nich szeregu strategicznych umiejętności w profesjonalnej pracy z tekstem (tworzenie własnych tekstów, redakcja tekstów cudzych, praca z tekstami uczących się). Zaliczenie kursu odbywa się poprzez wykonanie w/w zadań oraz przystąpienie do pisemnego testu końcowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci rozwijają umiejętność tworzenia spójnych tekstów. Stosują przyswojone wcześniej struktury gramatyczne i składniowe, takie jak strona czynna i bierna, zdania typu "cleft", inwersja i inne w celu poprawienia jakości tekstu i uzyskania pożądanych efektów stylistycznych.
Kod w programie studiów: K_U03, 5, 7
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie pisemnych prac domowych (co najmniej 2) oraz testów pisemnych (1 lub 2).
Zaliczenie poprawkowe polega na uzyskaniu pozytywnego wyniku na pisemnym teście poprawkowym.
Dopuszcza się 2-3 usprawiedliwionych nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.
Literatura
Biber, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English
Carter, R. & M. McCarthy, Cambridge Grammar of English. CUP 2006.
Carter, R., Hughes, R. & M. McCarthy, Exploring Grammar in Context. CUP 2000.
Collins Cobuild English Grammar. Collins 1990.
Downing, A. & P. Locke A University Course in English Grammar. Prentice Hall 1992.
Foley, M. & D. Hall Advanced Learners' Grammar, Longman 2002.
Hoey, M. Patterns of lexis in text, Macmillan 1995.
Macpherson, R. English for Writers and Translators. PWN 1996.
Macpherson, R. Advanced Written English. PWN 2001.
Quirk, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman 1985.
Quirk, R. & S. Greenbaum A University Grammar of English. Longman 1973.
Thornbury, S. Beyond the Sentence, Macmillan 2005.
Yule, G. Explaining English Grammar, OUP 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: