Wstęp do teorii krytycznych CLIL 2 3301-L2ICT-CLIL2
Kurs ma na celu omówienie narzędzi metodologicznych przydatnych do analizy tekstów literackich jak i tekstów kultury, od zastosowania pojęć z dyskursów filozoficzno-socjologicznych po analizę tekstów literackich/kulturowych przez pryzmat procesów kulturowych i społecznych (pojawienie się kultury masowej, zmiany popularności niektórych gatunków literackich i mediów, powiązania między zmianami w gospodarce a produkcją kulturalną, itp.). Wśród omawianych myślicieli będą między innymi Wolfgang Iser, Frederic Jameson, Michel Foucault, Virginia Woold, Laura Mulvey, Eve Kosofsky Sedgwick, Kimberlé Crenshaw, Judith Butler, Stuart Hall, Donna Haraway, Mike Featherstone, Lennard Davis.
Kurs prowadzony jest przy wykorzystaniu metodologii CLIL (content and language integrated learning) w celu poszerzenia słownictwa i udoskonalenia umiejętności pisania akademickiego. W ramach kursu studenci będą pracować nad opanowaniem następujących form wypowiedzi pisemnych: dwa streszczenia krytyczne (ok. 400-500 słów) oraz esej krytyczny (4-5 strony) w oparciu o lektury omawiane na zajęciach. Wskazanie tekstów omawianych na zajęciach pozostaje w gestii osoby prowadzącej zajęcia.
Lektury omawiane na zajęciach dzielą się na teksty obowiązkowe dla danej grupy (do dwóch na zajęcia), które wybiera osoba prowadząca zajęcia oraz lektury uzupełniające.
Lektury do zajęć pochodzą z antologii wymienionych w bibliografii.
Program zajęć:
1. Teoria recepcji.
Lektury: Robert Jauss, "Toward an Aesthetic of Reception"
Norman Holland, “Who Reads What How?”
Wolfgang Iser, “The Reading Process: A Phenomenological Approach”
Stanley Fish, "Is There a Text in This Class?"
2. Postmodernizm
Lektury: Friedrich Nietzsche, Human All Too Human BBC (1999) https://www.youtube.com/watch?v=aDTrU_nWZdQ “Beyond Good and Evil”
Jean-François Lyotard, “Answering the Question: What is Postmodernism”
Fredric Jameson, “Postmodernism, Or, the Cultural Logic of Late Capitalism”
Featherstone “Cultural Change and Social Practice” i “The Aesthetization of Everyday Life”
3. Poststrukturalizm: Michel Foucault i struktury władzy.
Lektury: Michel Foucault, Discipline and Punish (fragment o uległych ciałach)
4. Teorie feministyczne
Lektury: Virginia Woolf, “A Room of One’s Own”
bell hooks, Feminism Is for Everybody
Angela McRobbie, “Postfeminism”
5. Psychoanaliza feministyczna
Lektury: Simone de Beauvoir, Interview –The Second Sex
Laura Mulvey “Visual Pleasure and Narrative Cinema” + wywiad
6. Teorie płci i seksualności
Lektury: Eve Kosofsky Sedgwick, fragments from Epistemology of the Closet
Michel Foucault, fragments from History of Sexuality – (instructor’s presentation)
Judith Butler, fragments from Gender Trouble – (instructor’s presentation)
Susan Sontag “Notes on Camp” (Internet)
Jack Halberstam “The Good, the Bad, and the Ugly: Men, Women and Masculinity
7. Rasa
Lektury: Kimberlé Crenshaw, Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color
Toni Morrison, “Playing in the Dark: Whiteness and the Literary Imagination”
bell hooks, “Ain’t I a Woman: Black Women and Feminism”
Stuart Hall – “Race the Floating Signifier” [online lecture https://www.youtube.com/watch?v=PodKki9g2Pw]
8. Teorie postkolonialne.
Lektury: Edward Said, fragments from Orientalism
Gayatri Spivak, “Can the Subaltern Speak?”
Vanessa Watts “Indigenous place-thought & agency amongst humans and non-humans (First Woman and Sky Woman go on a European world tour!)
9. Posthumanism.
Lektury: Donna Haraway “A Cyborg Manifesto”
Arthur Kroker and Marylouise Kroker “Code Warriors: Bunkering In and Dumbing Down
Anne Balsamo, “The Virtual Body in Cyberspace”
10. Teoria afektu
Lektury: Mike Featherstone, “Body, Image, Affect in Consumer Culture”
11. Environmental studies
Lektury: Lawrence Buell, “The Environmental Imagination”
Timothy Morton, “Ecology Without Nature”
Kari Weil, Chapter One, Why Animal Studies Now
Donna Haraway, "Teddy Bear Patriarchy: Taxidermy in the Garden of Eden"
Cary Wolfe "Human, All Too Human: Animal Studies and the Humanities"
Harlan B. Miller, Thinking with Animals
Christopher Carter, The Posthuman Condition
12. Medical Humanities/ Disability Studies
Lektury: Lennard Davis, The End of Normal.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej (K_W02);
- w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W03);
- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07);
- w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego (K_W09),
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U01);
- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02);
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii (K_U04);
- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji (K_U05);
- przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09).
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby (K_K02);
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp. (K_K03);
- efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05);
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06).
[Efekty uczenia do wyboru i przekopiowania z wykazu. Oprócz tego można sformułować i dodać inne punkty odpowiadające konkretnej specyfice kursu.
Uwaga: efekty uczenia dla zajęć I i II stopnia różnią się od siebie]
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, praca pisemne pisane w trakcie semestru, Praca semestralna.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Adams, Hazard, i Leroy Searle, red. Critical Theory Since 1965. Tallahassee: Florida State University Press, 1986.
Leitch, Vincent B., William E. Cain, Laurie A. Finke, John McGowan, T. Denean Sharpley-Whiting, i Jeffrey J. Williams, red. Norton Anthology of Theory and Criticism. The Norton Anthology of Theory and Criticism. 3rd ed. New York: W. W. Norton & Company, 2018.
Nealon, Jefferey i Susan Searls Giroux. The Theory Toolbox. Drugie wydanie. Rowman and Littlefield, 2012.
Richter, David H., red. The Critical Tradition: The Critical Tradition: Classic Texts and Contemporary Trends. Trzecie wydanie. Boston: Bedford/St. Martin's, 2007.
Featherstone, Mike. Consumer Society and Postmodernism. Sage, 1991.
Jameson, Fredric. Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press, 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: