Wstęp do teorii krytycznych CLIL 1 3301-L2ICT-CLIL1
Kurs ma na celu omówienie narzędzi metodologicznych przydatnych do analizy tekstów literackich jak i tekstów kultury, od zastosowania pojęć z dyskursów filozoficzno-socjologicznych po analizę tekstów literackich/kulturowych przez pryzmat procesów kulturowych i społecznych (pojawienie się kultury masowej, zmiany popularności niektórych gatunków literackich i mediów, powiązania między zmianami w gospodarce a produkcją kulturalną, itp.). Wśród omawianych myślicieli będą między innymi Platon, Arystoteles, Karol Marks, T.S. Eliot, Roman Jakobson, Wiktor Szkłowski, Theodor Adorno, Roland Barthes, Umberto Eco, Jacques Derrida, Hayden White i Raymond Williams. Kurs ma na celu wyposażyć studentów w narzędzia krytyczne, które mogą być wykorzystane do badań nad literaturą, sztuką wizualną, mediami cyfrowymi i innymi tekstami kultury.
Kurs prowadzony jest przy wykorzystaniu metodologii CLIL (content and language integrated learning) w celu poszerzenia słownictwa i udoskonalenia umiejętności pisania akademickiego. W ramach kursu studenci będą pracować nad opanowaniem następujących form wypowiedzi pisemnych: streszczenie (ok. 150 słów), dwa streszczenia krytyczne (ok. 400-500 słów) oraz response essay (2-3 strony) w oparciu o lektury omawiane na zajęciach. Wskazanie tekstów omawianych na zajęciach pozostaje w gestii osoby prowadzącej zajęcia.
Lektury omawiane na zajęciach dzielą się na teksty obowiązkowe dla danej grupy (do dwóch na zajęcia), które wybiera osoba prowadząca zajęcia oraz lektury uzupełniające.
Lektury do zajęć pochodzą z antologii wymienionych w bibliografii.
Program zajęć:
1. Wprowadzenie. Zajęcia te przedstawią profil kursu, jak i najważniejsze informacje odnośnie zadań pisemnych w semestrze. Lektura: wstęp do książki Theory Toolbox.
2. Początki. Lektury:
Platon, The Republic, Book X
Arystoteles, Rhetoric, Book 1, chapters 2, 3; Poetics
3. Marksizm. Lektury:
Karol Marx, Grundrisse; A Contribution to a Critique of Political Economy; German Ideology (Eagleton)
Fryderyk Engels, “Against Vulgar Marxism”, “Subjugation of Women”
4. Psychoanaliza. Lektury:
Zygmunt Freud, “An Outline of Psychoanalysis”, “Creative Writers and Daydreaming”, “The Interpretation of Dreams”.
5. Początki teorii literackiej i nowa krytyka. Lektury:
T.S. Eliot, “Tradition and the Individual Talent”
W.K. Wimsatt and Monroe Beardsley, "The Intentional Fallacy"
6. Wczesna teoria literacka: formalizm rosyjski. Lektury:
Wiktor Szkłowski, “Art as Device”
Boris Eichenbaum, “The Theory of the Formal Method”
Roman Jakobson, "The Metaphoric and Metonymic Poles"
Władimir Propp, Morphology of the Folktale
7. Marksistowskie podejścia do badań kulturowych - Antonio Gramsci i Szkoła Frankfurcka
Lektury:
Theodore Adorno & Max Horkheimer, “The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception”
Walter Benjamin, “The Work of Art in the Age of Technological Reproducibility”
Antonio Gramsci, “The Formation of the Intellectuals”
Georg Lukacs, “Ideology of Modernism”
8. Strukturalizm. Lektury:
Claude Levi-Strauss, “The Structural Study of Myth”
Roland Barthes, “The Death of the Author”
Roland Barthes, “Myth Today”
Umberto Eco, “The Myth of Superman”
9. Poststrukturalizm: Derrida i dekonstrukcja.
Jacques Derrida, “Differance” lub “Structure, Sign and Play in the Discourse of the Human Sciences”
Roland Barthes, “Poe’s Valdemar”, Image, Music, Text (fragment)
10. Nowy Historycyzm. Lektury:
Hayden White, “The Historical Text as Literary Artifact”
Stephen J. Greenblatt, “Resonance and Wonder”
11. Początki Kulturoznawstwa. Lektury:
Raymond Williams, fragments from Marxism and Literature “Traditions, Institutions and Formations”, “The Structures of Feeling”
Stuart Hall, “Cultural Studies and Its Theoretical Legacies”
12. Ideologia. Lektura:
Louis Althusser, “Ideology and Ideological State Apparatuses”
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej (K_W02);
- w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W03);
- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07);
- w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego (K_W09),
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U01);
- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02);
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii (K_U04);
- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji (K_U05);
- przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09).
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby (K_K02);
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp. (K_K03);
- efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05);
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06).
[Efekty uczenia do wyboru i przekopiowania z wykazu. Oprócz tego można sformułować i dodać inne punkty odpowiadające konkretnej specyfice kursu.
Uwaga: efekty uczenia dla zajęć I i II stopnia różnią się od siebie]
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach, praca pisemne pisane w trakcie semestru
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Adams, Hazard, i Leroy Searle, red. Critical Theory Since 1965. Tallahassee: Florida State University Press, 1986.
Leitch, Vincent B., William E. Cain, Laurie A. Finke, John McGowan, T. Denean Sharpley-Whiting, i Jeffrey J. Williams, red. Norton Anthology of Theory and Criticism. The Norton Anthology of Theory and Criticism. 3rd ed. New York: W. W. Norton & Company, 2018.
Nealon, Jefferey i Susan Searls Giroux. The Theory Toolbox. Drugie wydanie. Rowman and Littlefield, 2012.
Richter, David H., red. The Critical Tradition: The Critical Tradition: Classic Texts and Contemporary Trends. Trzecie wydanie. Boston: Bedford/St. Martin's, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: