Jak oglądać filmy? Analiza tekstu filmowego 3301-L2FILM
Celem kursu jest zapoznanie studentów z terminologią i narzędziami interpretacyjnymi stosowanymi w analizie filmowej w odniesieniu do kontekstów narodowych. Na wybranych przykładach filmów studenci analizować będą takie aspekty techniczne, jak konstrukcje mise-en-scène (połączenie poznawczego i wizualnego efektu doboru aktorów, wykorzystanie kostiumów, użycie rekwizytów i scenografii), funkcje muzyki oraz kadrowanie i montaż (afektywny i ideologiczny efekt połączenia dźwięku i obrazu, ujęcia czasu i przestrzeni), punkty styczne narracji filmowej i literackiej ( poznawcze i ideologiczne funkcje fokalizacji, kreacje narratora/bohatera a gatunki filmowe). Techniczne aspekty produkcji filmowej omawiane będą w relacji do kulturowego kontekstu produkcji w celu podkreślenia współzależności tych dwóch obszarów sztuki filmowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- student staje się świadomy / pogłębia świadomość złożoności i pluralizmu kultur jako systemów, przyjmując za podstawę antropologię kultury
- student poznaje / zgłębia kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego
Umiejętności
- student potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
- student potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
Kompetencje społeczne
- student świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
- student cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności, udziału w zajęciach oraz końcowego testu.
Literatura
Filmografia:
Wybór filmów do zaproponowania przez prowadzącego.
Opracowania krytyczne:
Corrigan, Timothy and Patricia White. The Film Experience: An Introduction. (Boston and New York; Bedford / St. Martin’s, 2004)
Hill, John and Pamela Church Gibson (eds) The Oxford Guide to Film Studies (New York and Oxford: Oxford University Press, 1998)
Kolker, Robert. Film, Form and Culture (Boston and New York: McGraw Hill, 2006)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: