Wstęp do kulturoznawstwa 3301-L1ICS
Zajęcia przygotowują do analizy tekstów i zagadnień kultury oferując połączenie teorii z praktyką. Studenci poznają narzędzia i metodologie przydatne w kulturoznawstwie.
Tematyka obejmuje:
1. Antropologia kulturowa
2. Pamięć kulturowa
3. Badania nad przestrzenią miejską
4. Kultura kulinarna
5. Kultura materialna i konsumpcjonizm
6. Moda
7. Sztuka i fotografia
8. Komiksy
9. Filmy i seriale
10. Gry
11. Adaptacje
12. Kultura postcyfrowa
13. Muzyka popularna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu specyfikę kulturoznawstwa w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej (K_W02)
- w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury (K_W09)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa (K_U01)
- analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym (K_U03)
- rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych (K_U06)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05)
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06)
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne, test końcowy.
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Appadurai, Arjun. “Introduction: Commodities and the Politics of Value” [w:] The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Red. Arjun Appadurai. CUP, 1986, 3–63.
Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art. An Introduction. McGraw Hill, 2008.
Buckley, Cheryl and Hazel Clark. “Conceptualizing Fashion in Everyday Lives” [w:] Design Issues, tom 28 nr 4. Jesień 2012, 18-28.
Clarke, John. “Dupes and Guerillas” [w:] The Consumer Society Reader. Red. Lee, Martyn, J. Blackwell, 2000.
Couniham, Carole and Penny Van Esterik. Food and Culture. A Reader. Routledge, 2013.
Douglas, Mary and Baron Isherwood. “The Uses of Goods” [w:] The Consumer Society Reader. Red. Lee, Martyn, J. Blackwell, 2000.
Erll, Astrid, Ansgar Nünning (red.). Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. De Gruyter, 2008.
Hubbard, Phil. City. Routledge, 2006.
Hutcheon, Linda i Siobhan O'Flynn. A Theory of Adaptation. Routledge, 2013. [ch. 1]
Jordan, Spencer. “Introduction” [w:] Postdigital Storytelling. Routledge, 2019.
Longhurst, Brian. “Arguments and Framework” [w:] Popular Music and Society. Cambridge: Polity Press, 1996.
Levinson, Paul “Why ‘New’ New Media?” [w:] New New Media. Pearson 2012.
McCloud, Scott. Understanding Comics: The Invisible Art. William Morrow, 1993.
Ryan, Marie-Laure. “Beyond Myth and Metaphor” [w:] Avatars of Story. University of Minnesota Press, 2006.
Strinati, Dominic. An Introduction to Theories of Popular Culture. Routledge, 2004.
Wise, Michael D. and Jennifer Jensen Wallach. The Routledge History of American Foodways. Routledge, 2016. [introduction and ch. 5]
Woodward, Ian. “The Material as Culture.” Understanding Material Culture. Sage, 2007.
Teksty uzupełniające
van Dijck, José. The Culture of Connectivity. Oxford UP, 2013.
Sanders, Julie. Adaptation and Appropriation. Routledge, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: