XXI o XIX: Epoka wiktoriańska w kulturze współczesnej 3301-KB2410
Podczas kursu omawiane będzie obecne postrzeganie kultury wiktoriańskiej, zwłaszcza w kulturze popularnej. Prezentowane będą różne punkty widzenia, a bloki tematyczne obejmują:
1. Przegląd najważniejszych zmian, jakie zachodziły w XIX wieku
2. Wpływ poszczególnych zmian na życie późniejszych pokoleń (What the Victorians did for us, BBC 2001)
3. Modernistyczny anty-wiktorianizm, thatcherowski powrót do "wartości wiktoriańskich" a rosnące podejście sentymentalne
4. Rynek pseudo-wiktoriański: Internet, The best of Mrs Beeton's Household Tips (2006), itp.
5. "Przeżywanie" wiktoriańskiego życia codziennego: miasteczko Blists Hill w Shropshire; The Supersizers Go... Victorian, BBC 2008; Victorian Farm, BBC 2009; Victorian Pharmacy, BBC 2010
6. Ekranizacje dziewiętnastowiecznych powieści i ich wpływ na postrzeganie ówczesnej kultury
7. Drugie życie wiktoriańskich postaci i bohaterów literackich: np. królowa Wiktoria,Sherlock Holmes.
8. Neowiktorianizm
9. Steampunk
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla przyjętych przed rokiem akademickim 2022/2023
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- dysponuje wiedzą na temat współczesnego postrzegania kultury wiktoriańskiej
- umie zwięźle omówić najważniejsze zagadnienia dotyczące kultury wiktoriańskiej i jej współczesnych odbić
- rozpoznaje kluczowe pojęcia używane w dyskursie akademickim na temat adaptacji filmowych czy kultury popularnej i potrafi je stosować
- umie zastosować poznaną metodologię do analizy tekstów neo-wiktoriańskich.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Efekty obowiązujące dla przyjętych w roku akademickim 2022/2023
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad adaptacjami
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań epoki wiktoriańskiej
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
K_W07 zasady projektowania badań nad adaptacjami, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu badań epoki wiktoriańskiej
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów w zakresie kursu
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych zakresie kursu
Kryteria oceniania
Obecność, czynny udział w zajęciach, opracowywanie zagadnień.
Kurs kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę.
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe ma taką samą formę, jak zaliczenie w pierwszym terminie.
Literatura
The best of Mrs Beeton's Household Tips. BCA, 2006
Blists Hill Victorian Town. Souvenir Guidebook. 2011
Strachey, Lytton. Eminent Victorians. (1918)
wybrane adaptacje filmowe i telewizyjne, programy popularno-naukowe, np.:
The Supersizers Go... Victorian. BBC, 2008
Victorian Farm. BBC, 2009
Victorian Pharmacy. BBC, 2010
The Bleak Old Shop of Stuff. BBC, 2011-2012.
Dickensian. BBC, 2016.
przykładowe opracowania:
Bowser, Rachel A., Brian Croxall. "Introduction: Industrial Evolution" Neo-Victorian Studies 3:1, 2010
Caroll, Samantha J. "Putting the 'Neo' Back into Neo-Victorian: The Neo-Victorian Novel as Postmodern Revisionist Fiction". Neo-Victorian Studies 3:2, 2010
Geraghty, Christine. "Narrative and Characterization in Classic Adaptations: David Copperfield, Oliver Twist, and Pride and Prejudice". Now a Major Motion Picture. Film Adaptations of Literature and Drama. Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2008
Hadley, Louisa. "Feminine Endings: Neo-Victorian Transformations of the Victorian". Victorian Transformations. Ashgate, 2011
Hadley, Louisa. Neo-Victorian Fiction and Historical Narrative. The Victorians and Us. Palgrave Macmillan, 2010
Heilmann, Ann, Mark Llewellyn. Neo-Victorianism. The Victorians in the Twenty-First Century, 1999-2009. Palgrave Macmillan, 2010
Houghton, Walter E.. The Victorian Frame of Mind. Yale U.P., 1976.
Joyce, Simon. The Victorians in the Rearview Mirror. Ohio University Press, 2007
Krawczyk-Łaskarzewska, Anna. "Soaped in Translation: Bleak House, the BBC, and the Populist Imperative". Literature and/in culture. KUL, 2008
Kucich, John, Dianne F. Sadoff (red.). Victorian Afterlife. Postmodern Culture Rewrites the Nineteenth Century. University of Minnesota Press, 2000
Nevins, Jess. "Introduction: The 19th-Century Roots of Steampunk", Steampunk, VanderMeer Jeff, Ann VanderMeer. (eds.) San Francisco, 2008
Nicieja, Stankomir. "Reinventing the Past: 'Victorian Values' in the Times of Thatcherism". From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. vol. 2. Uniwersytet Warszawski, 2010
Sulmicki, Maciej. "Why Do We Need Neo-Victorian Fiction? A Survey of the Functions Served by British Novels Looking Back to the Nineteenth Century." Acta Philologica, nr 39, Uniwersytet Warszawski, 2011
Tucker, Herbert F. (ed.). A Companion to Victorian Literature and Culture. Blackwell Publishing, 2006
VanderMeer, Jeff, S. J. Chambers. The Steampunk Bible: An Illustrated Guide to the World of Imaginary Airships, Corsets and Goggles, Mad Scientists, and Strange Literature. New York, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: