Studia Brytyjskie w XXI wieku 3301-KB001-INTER
„Studia Brytyjskie w XXI wieku” to unikatowy kurs współtworzony i współprowadzony przez naukowców z University of Worcester, Kingston University Londyn, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Uniwersytetu Warszawskiego. Omówione zostaną kluczowe zagadnienia kulturowe, polityczne i społeczne współczesnej Wielkiej Brytanii z perspektywy najnowszych badań i teorii.
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
• monarchia, klasa i edukacja;
• rasa, kolonializm, postkolonializm, migracja, konflikt;
• płeć, seksualność i tożsamość;
• środowisko, przestrzeń oraz dziedzictwo kulturowe.
Kurs składa się z trzech modułów realizowanych przez sześciu naukowców:
1. „Historia i polityka” – prof. Radu Cinpoes (Kingston University London) i dr Przemysław Biskup (Szkoła Główna Handlowa) omówią zagadnienia takie jak: Brytyjska polityka w okresie przełomu; Brexit, suwerenność i kryzys konstytucyjny; Polityka partyjna, klasa i reprezentacja; Ubóstwo, opieka społeczna i edukacja; Wielka Brytania i dziedzictwo kolonialne; Migracje i uchodźcy; Debaty na temat tożsamości płciowej i zmieniające się ramy prawne; Green Britain – ochrona środowiska w Wielkiej Brytanii.
Przykładowe omówienia: Dziedzictwo Elżbiety II i przyszłość monarchii; Reformy konstytucji Wielkiej Brytanii; Partie polityczne i wielopoziomowe sprawowanie rządów; Płeć i polityka w Wielkiej Brytanii; Małżeństwa osób tej samej płci; Zarządzanie obszarami wiejskimi w Wielkiej Brytanii.
2. „Sztuka i literatura” - prof. Nicoleta Cinpoes i dr Whitney Standlee (University of Worcester) oraz dr hab. Katarzyna Kociołek (Uniwersytet Warszawski) omówią tematy takie jak: Przedstawienia Wielkiej Brytanii w sztuce i literaturze; Propaganda i przemiany społeczne; Problematyka klasy i ubóstwa w literaturze i sztuce; Kanon literacki i kontrnar-racje artystyczne; Spory o płeć i rasę w sztuce i literatu-rze; Tożsamość hybrydowa.
Omówione zostaną następujące przykłady: M. Bartlett’s King Charles III, Albion, J. Butterworth’s The Ferryman, Ali Smith’s How to be Both, P. Agbabi & G. Chaucer’s Telling Tales, poezja współczesna (Katy Wareham Morris, Ruth Stacey); arte povera (Eric Bainbridge), graffiti Banksy’ego, sztuka Grasona Perry’ego i przemiany społeczne: Yinka Shonibare, Lubaina Himid; Working Class British Art Network.
3. „Media, Telewizja i Film” - dr Bartosz Lutostański (Uniwer-sytet Warszawski) i Katy Wareham Morris (Uniwersytet w Worcester) omówią następujące zagadnienia: Ideologia Internetu; Aktywizm w mediach społecznościowych; Seks i płeć w cyfrowym świecie; Internet jako sfera publiczna; Feminizm postgenderowy i intersekcjonalny; Cyberprze-strzeń i Metaverse; Cyfrowy kapitalizm; AI i futuryzm.
Przykładowe omówienia: Web 2.0 i 3.0; serial BBC Steve'a McQueena; produkcje nagrodzone BAFTA; Ruch BLM w mediach społecznościowych; Płciowość a AI; Kul-tura influencerska; Kultura uczestnictwa; Memy, gify i wirale; Tożsamość cyborga; Windrush i nastroje antyrasistowskie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności jasnego, spójnego, logicznego i precyzyjnego wypowiadania się, używając języka poprawnego gramatycznie, leksykalnie i fonetycznie.
Po ukończeniu kursu Absolwenci będą:
• wykazać się dobrym krytycznym zrozumieniem praktycznego funkcjonowania brytyjskich instytucji politycznych oraz aktualnych problemów i debat społecznych i politycznych;
• mieć szeroką wiedzę na temat najnowszej literatury, sztuki i mediów oraz ich roli we współczesnej kulturze;
• umieć rozpoznawać i analizować współczesną literaturę, sztukę i media w ich kontekście formalnym i semiotycznym;
• w stanie krytycznie podejść do wszelkich nowych trendów w mediach społecznościowych i kulturze Internetu oraz będzie potrafił rozszyfrować ich przeszłe konteksty kulturowe;
• rozumieć złożoność wpływu nowych technologii na komunikację społeczną.
Pod względem wiedzy, Absolwent zna i rozumie:
• istotne zmiany historyczne i polityczne w odpowiednim kontekście oraz pod względem ich wpływu na brytyjskie społeczeństwo i struktury władzy;
• w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i NoKiR na tle dziedziny nauk humanistycznych (K_W01)¬;
• w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej (K_W02);
• w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych I kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W04);
• pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W05).
Pod względem wiedzy, Absolwent potrafi:
• posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U01);
• w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02);
• wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i NoKiR (K_U03);
• w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym (K_U04);
• rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie (K_U05);
• samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego (K_U06).
Pod względem kompetencji społecznych, Absolwent jest gotów do:
• kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę umiejętności uzyskane w trakcie studiów (K_K02);
• wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia (K_K03);
• krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów (K_K04);
• dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06).
Kryteria oceniania
Prezentacje grupowe i indywidualne w klasie, obecność, aktywne uczestnictwo na zajęciach formalny esej badawczy (lub raport)
Kryteria oceny eseju/raportu:
• formatowanie: przejrzysta struktura, profesjonalna prezentacja
• analiza: krytyczne zaangażowanie w omawianą kwestię
• wiedza: dobra znajomość brytyjskiej polityki/literatury/sztuki/mediów i korzystanie z odpowiednich źródeł dowodowych
• wypowiedź pisemna i odniesienia, jasne i spójne pisanie oraz odpowiedni akademicki standard odniesienia
Kryteria oceny prezentacji:
• przejrzysta struktura, profesjonalna prezentacja
• krytyczne zaangażowanie w omawiane zagadnienia
• dobra znajomość brytyjskiej polityki/literatury/sztuki/mediów i korzystanie z odpowiednich źródeł dowodowych
Literatura
Historia i polityka:
Attorp, A., Heron, S. and McAreavery, R (eds.) 2023. Rural Governance in the UK, Taylor & Francis.
Clancy, L. 2021. ‘The Corporate Power of the British Monarchy: Capital(ism), Wealth and Power in Contemporary Britain.’ The Sociological Review, 69:2, 330–347.
Dean, J. 2018. Publicity's Secret. How Technoculture Capitalizes on Democracy. Ithaca and London: Cornell University Press.
Hyam, R. 2010. Understanding the British Empire. Cambridge: Cambridge University Press.
Institute for Government. 2022. ‘The UK constitution: reform, reject or reinvigorate?’. Available at: https://www.instituteforgovernment.org.uk/event/online-event/uk-constitution-reform-reject-or-reinvigorate. Accessed: 6 February 2023.
Jones, B., Norton, P. and Hertner, I.l (eds.). 2021. Politics UK, 10th ed., Abingdon, Oxon; Routledge.
Kenny, M. 2017. ‘Who Runs the World? Gender and Politics in the UK and Beyond.’ Political insight (Political Studies Association of the United Kingdom) 8.2: 30–33.
Nadig, S. 2022. ‘To ban or not to ban: UK fracking in the last three years’. Offshore Technology. Available at: https://www.offshore-technology.com/analysis/to-ban-or-not-ban-uk-fracking-in-the-last-three-years/. Accessed: 6 February 2023.
Slaven, M. 2022. ‘The Windrush Scandal and the Individualization of Postcolonial Immigration Control in Britain. Ethnic and racial studies 45.16: 49–71.
Sutton Trust and Social Mobility Commission. 2019. ‘Elitist Britain. The Educational backgrounds of Britain’s leading people’. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/811045/Elitist_Britain_2019.pdf. Accessed: 6 February 2023.
Sztuka i literatura:
Barrington, C. and Hsy, J. (2015) ‘Remediated verse: Chaucer”s Tale of Melibee and Patience Agbabi”s “Unfinished Business’, Postmedieval: A Journal of Medieval Cultural Studies, 6(2), pp. 136–145.
Barnard, M. 2007. Fashion Theory. A Reader. London: New York, Routledge.
Bernier, C.-M., A. Rice, L. Himid, H. Durkin. 2019. Inside the invisible: Memorialising Slavery and Freedom in the Life and Works of Lubaina Himid. Liverpool: Liverpool University Press.
Blurton, H. 2021. ‘Retelling the Prioress's Tale: Antisemitism, Racism, and Patience Agbabi's Telling Tales’, The Chaucer Review, 56(4), pp. 397–412.
Bull, M. 2009. BANKSY locations & tours a collection of graffiti locations and photographs in London: PM Press.
Foster, A. 2004.Tate Women Artists. London: Tate Publishing.
Germanà, M., & Horton, E. (2013). Ali Smith: Contemporary Critical Perspectives. Bloomsbury Publishing.
Gray, M. 2020. ‘Making Her Time (and Time Again): Feminist Phenomenology and Form in Recent British and Irish Fiction Written by Women’, Contemporary Women's Writing, 14(1), pp. 66–83.
Hsy, J. 2021. ‘Chaucer's Brown Faces: Race, Interpretation, Adaptation’, The Chaucer Review, 56(4), pp. 378–396.
Lea, D. 2016. Twenty-first-century Fiction: Contemporary British Voices. Manchester: Manchester University Press.
Lewis, C. L. 2019. ‘Beholding: Visuality and Postcritical Reading in Ali Smith's How to be Both’, Journal of Modern Literature, 42(3), pp. 129–150.
McRobbie, Angela. 2005. “Good Girls, Bad Girls? Female Success and the New Meritocracy,” in British Cultural Studies. Ed. D. Morley and K. Robins. Oxford: Oxford University Press.
Powell, R. J. 2002. Black Art. A Cultural History. London: Thames&Hudson.
Price, Dorothy. “‘Dreaming Has a Share in History’: Biding Time in the Work of Lubaina Himid.” In Art. History 44 (3), 2021, pp. 650-675.
Osborne, D. (Ed.) 2016. The Cambridge Companion to British Black and Asian Literature (1945-2010). Cambridge: Cambridge University Press.
Rabey, D.I. 2015. The theatre and films of Jez Butterworth. Bloomsbury.
Tronike, M. 2020. Imperial pasts, dystopian futures, and the theatre of Brexit. In Journal of Postcolonial Writing. 56:662-675.
Wheatley, D. 2014. Contemporary British Poetry. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Young, T. 2018. ‘Invisibility and power in the digital age: issues for feminist and queer narratology’, Textual Practice 32(6): 991–1006.
Media, TV I Film:
van Dijck, J. 2013. The Culture of Connectivity. Oxford: Oxford University Press.
Fuchs, C. 2021. Digital Capitalism Media, Communication and Society. London: Francis and Taylor.
Haraway, D. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century." Contemporary Literary Criticism: Literary and Cultural Studies. Eds. R. Davis and Ronald Schleifer. New York: Longman, 1989: 696-7
Jenkins, H. 2006. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York and London: New York University Press.
Kress, G. 2010. Multimodality. A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London and New York: Routledge.
O’Reilly, T. What is Web 2.0”. Available at: “https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.htm. Accessed: 10 March 2023.
Page, R. 2013. Stories and Social Media: Identities and Interaction. London and New York: Routledge.
Rosen, J. 2012. “The People Formerly Known as the Audience” in: The Social Media Reader. Ed. M. Mandiberg. New York: New York University Press: 13-16.
Shifman, L. 2014. Memes in Digital Culture. Cambridge, MA, and London: MIT Press.
White, A. 2014. Digital Media and Society. Houndsmills: Palgrave.
Williams, R. 1960. Culture and Society 1780-1950. New York: Anchor Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: