Hollywoodzka muzyka filmowa i społeczeństwo 3301-KA2525-1ST
Muzyka odgrywała centralną rolę w doświadczeniu filmowym od samych początków tego medium pod koniec XIX wieku. Filmy „nieme”, mimo swojej nazwy, nigdy tak naprawdę nie były nieme: zwykle zatrudniano żywych muzyków do akompaniowania ruchomych obrazów wyświetlanych na ekranie. Wraz z nadejściem wczesnego kina dźwiękowego, muzyka na żywo została ostatecznie zastąpiona nagranym dźwiękiem, prowadząc do „Złotej Ery” muzyki filmowej Hollywood od lat 30. do końca lat 50. XX wieku. Kurs będzie śledzić wczesną historię muzyki filmowej, a następnie przedstawiać rosnący eklektyzm ścieżek dźwiękowych Hollywood od lat 60. XX wieku. Studenci dowiedzą się o zmieniających się technikach i technologiach kompozycji i produkcji muzyki filmowej, relacji między muzyką, dźwiękiem, wizualizacjami i narracją w kinie Hollywood oraz transformacjach dźwięku muzyki filmowej w XX i XXI wieku. Zajęcia pomogą studentom wyrażać zarówno to, co słyszą podczas oglądania filmu, jak i rozpoznawać to, jak ścieżka dźwiękowa kształtuje znaczenie filmu jako całości. Niemniej jednak główny nacisk kursu położony jest na analizę muzyki filmowej przez pryzmat kultury. Studenci będą zastanawiać się, jak muzyka filmowa Hollywood została ukształtowana przez idee związane z tożsamością narodową, klasą, płcią, rasą, relacjami globalnymi, zdrowiem i naturą, a nawet jak muzyka filmowa przyczynia się do artykulacji tych idei. Tematy będą obejmować włączanie muzyki popularnej do filmu (np. rock, pop, rap, itp.); wykorzystanie przez Hollywood muzyki świata, jazzu i muzyki klasycznej; musicale filmowe; muzykę i dźwięk w filmach grozy; muzykę w filmach animowanych; powrót do partytur orkiestrowych z końca XIX wieku; oraz muzykę filmową Hollywood poza Ameryką. Kompozytorzy przedstawieni na kursie to m.in. Max Steiner, Bernard Herrmann, Ennio Morricone, John Williams, Vangelis, Rachel Portman, Hans Zimmer, Tan Dun i Alan Menken. Studenci zapoznają się z różnorodnymi ścieżkami dźwiękowymi z różnych epok i gatunków filmowych, a także tekstami krytycznymi na temat muzyki filmowej Hollywood i jej historii, które będą lekturą obowiązkową.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W02 - w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad muzyką filmową
K_W04 - w zaawansowanym stopniu powiązania muzyki filmowej z procesami historyczno-kulturowymi
K_W07 - zasady projektowania badań filmoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w obszarze badań nad muzyką
- K_W09 - w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do hollywoodzkiej muzyki filmowej
- K_W10 - w zaawansowanym stopniu problematykę i realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne Stanów Zjednoczonych związane z hollywoodzką muzyką filmową
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 - posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad muzyką i kulturoznawstwa
- K_U03 - analizować i syntetyzować treści i zjawiska w obrębie amerykańskiego filmu w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- K_U04 - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin badań nad muzyką i kulturoznawstwa
- K_U07 - korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
- K_U08 - planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K02 - kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby w obrębie badań nad muzyką filmową
- K_K04 - podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów
- K_K05 - efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów
- K_K06 - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych wyrażanych w medium muzyki filmowej
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- Obecność i aktywny udział w zajęciach
- Testy w połowie oraz na koniec semestru oparte na materiałach z wykładów, lekturach obowiązkowych i materiałach do wysłuchania
- Esej końcowy
Testy będą zawierały ćwiczenia słuchowe oraz pytania wielokrotnego wyboru i krótkie odpowiedzi.
Esej końcowy będzie odpowiedzią na jeden z kilku tematów podanych przez prowadzącego.
Dozwolone są 3 nieobecności.
Literatura
Altman, Rick. Silent Film Sound. Film and Culture Series. New York, NY: Columbia Univ. Press, 2004.
Barrios, Richard. Dangerous Rhythm: Why Movie Musicals Matter. New York: Oxford University Press, 2015.
Bartkowiak, Mathew J., ed. Sounds of the Future: Essays on Music in Science Fiction Film. Jefferson, N.C: McFarland & Co, 2010.
Donnelly, Kevin J. The Spectre of Sound: Music in Film and Television. London: BFI Publ, 2005.
Gabbard, Krin. Black Magic: White Hollywood and African American Culture. New Brunswick, N.J: Rutgers University Press, 2004.
Gorbman, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. London: British Film Inst, 1987.
Kalinak, Kathryn Marie. Film Music: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press, 2010.
Kassabian, Anahid. Hearing Film: Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music. New York: Routledge, 2001.
Neumeyer, David. The Oxford Handbook of Film Music Studies. New York, NY: Oxford University Press, 2015.
Wierzbicki, James Eugene. Film Music: A History. New York: Routledge, 2009.
Winters, Ben. ‘The Non-Diegetic Fallacy: Film, Music, and Narrative Space’. Music and Letters 91, no. 2 (1 May 2010): 224–44.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: